utorak, 19.02.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:36

Automobilski bumerang Donalda Trampa

Šef Bele kuće zavodi nove carine stranim proizvođačima vozila, prisiljavajući ih da razmišljaju o novim partnerima, pogonima i radnim mestima izvan SAD
Autor: Tanja Vujićpetak, 10.08.2018. u 22:00
Да ли ће на америчким улицама бити мање европских возила (Фото АП)

Majk Menli, novi izvršni direktor „Fijat Krajslera”, ove sedmice je na večeri s američkim predsednikom Donaldom Trampom u njegovom privatnom golf-klubu u Bedminsteru, u Nju Džersiju, od domaćina dobio samo jedno direktno pitanje: „Da li zdušno želite carine na strana vozila koja nadiru ovamo?”

Jedini Britanac za stolom među 15 vodećih predstavnika američke industrije – istovremeno i jedini gost iz sveta proizvođača automobila u SAD – Menli je između negde između jastogovog repa i Trampovog omiljenog kolača sa sladoledom od čokolade i karamel sosom odgovorio kao iz topa: „Apsolutno.” Na to je primetio da bi predsednik SAD izlazeći „boinga” „er fors jedan” ubuduće trebalo da seda u „Krajslerov” „džip”, najpopularnije vozilo izuzetno uspešne evroameričke korporacije, inače čeda nedavno preminulog Serđa Markionea. Brzometni Menlijev odgovor ničim nije ukazivao na to da je prošlog meseca „Fijat Krajsler”, kao uostalom i „Dženeral motors” i „Ford”, zabeležio oštar pad vrednosti akcija, uz upozorenje investitorima na mogući pad profita u drugom polugođu ove godine, upravo zbog neizvesnog nastavka carinskog nadjačavanja Vašingtona sa konkurencijom. 

Donald Tramp nije ove sedmice kapetane američke industrije pozvao na večeru radi gastronomskih uživanja. „Ovo je prilika da američki predsednik čuje kako iz njihove perspektive stoji ekonomija, kao i šta su im poslovni prioriteti u narednih godinu dana”, poručila je medijima Lindzi Volters, zamenik sekretara za štampu Bele kuće, a preneo je „Detroit fri pres”.

Što se šefa Bele kuće tiče, Donald Tramp je odavno poručio radnicima američke automobilske industrije da će uskoro biti „veoma srećni”, budući da će njegovim carinskim odbijanjem navale stranih vozila naterati belosvetske proizvođače da doseljavaju proizvodnju i otvaraju nova radna mesta u SAD. Ove i druge predsedničke najave Donalda Trampa nagnale su „Fijat Krajsler” da, po sopstvenim priznanjima, od inauguracije 45. predsednika SAD razrađuje „opsežne planove” za moguće predstojeće poslovne neizvesnosti.

„Otkako je Tramp izabran pravimo opsežne planove za vanredne okolnosti: razrađujemo alternativne lokacije za proizvodnju vozila, lance snabdevanja, alternativnu logistiku. Novonastala situacija nije trivijalna i potrajaće neko vreme”, otkrio je nedavno američkim medijima Bob Li, član uticajnog dvadesetpetočlanog Izvršnog saveta Serđa Markionea.

Igrom slučaja, evroamerički „Fijat Krajsler” je među prvima koji će pokazati koliko je Trampov plan da usreći radnike američke automobilske industrije realan. Naime, početkom godine firma koja na tlu SAD ostvaruje 66 odsto prihoda najavila je da će uložiti milijardu dolara u adaptaciju svoje fabrike u Vorenu, u Mičigenu, da bi od 2020. u tom pogonu proizvodila verziju teških pik-ap vozila marke „ram”, koju trenutno pravi u Saltilju u Meksiku. Američki predsednik je smesta pohvalio ovu najavu „Fijat Krajslera”, koja bi otvorila 2.500 novih radnih mesta, da bi potom u više navrata „netačno implicirao kako evroamerička korporacija napušta proizvodnju u Meksiku”, izvestio je Blumberg.

Najavljujući novu liniju lakših pik-ap vozila modela „ram” u junu, „Fijat Krajsler” nije precizirao gde bi ih proizvodio u sledećih pet godina: da li u Saltilju u Meksiku ili u Toledu u SAD. Tramp se za večerom u Bedminsteru, prema objavljenom transkriptu razgovora, kod Menlija nije raspitivao da li „Fijat Krajsler” uskoro vraća deo proizvodnog biznisa u Ameriku.

U međuvremenu, globalna auto-konkurencija – uključujući proizvođače iz SAD – ne krije da deo svojih razvojnih planova ne fokusira više na Ameriku i da traži nova tržišta, poslovne partnere i proizvodne lokacije od Mađarske do Južnoafričke Republike, Kine i Tajlanda. Japanska „Tojota” upozorila je ovih dana Vašington da nove američke carine na strane auto-delove poskupljuju proizvodnju popularnog „kamrija” za 30 odsto, što lančano dovodi do mogućeg pada tražnje, proizvodnje i ukidanja radnih mesta u SAD, prenosi „Volstrit džornal”.

S ove strane Atlantika, nemački auto-proizvođači istovremeno ne kriju sumnju koliko bi mogao potrajati nedavni dogovor američkog predsednika Donalda Trampa i Žan-Klod Junkera, predsednika Evropske komisije, o prekidu pretnji carinama na uvoz i izvoz automobila.

„Protekcionističke tendencije eskaliraju širom sveta”, upozorio je početkom meseca Herbert Diš, izvršni direktor „Folksvagena”. „Američke auto-carine odraziće se na radna mesta u SAD”, nadovezao se ovih dana Harald Kriger, izvršni direktor BMV-a.

Povlačeći se iz zone neizvesnosti, BMV je početkom avgusta objavio da u blizini Debrecina u Mađarskoj otvara novi pogon za proizvodnju 150.000 vozila godišnje. BMV je u međuvremenu proizvodnju popularnog X3 već preselio iz američkih pogona u Spartanburgu u Šengjang u Kini i Roslin u Južnoafričkoj Republici. Istovremeno, „Folksvagen” je sklopio sporazum o razvoju električnih automobila sa kineskom auto-grupom JAK, dok je „Dajmler” dobio dozvolu za testiranje svojih modela vozila na ulicama Pekinga, što ga čini prvom stranom firmom kojoj je to pošlo za rukom, navodi „Njujork tajms”. 

Tragajući za stabilnijim poslovnim ambijentom, za nemačkim auto-proizvođačima i ka najvećem globalnom kupcu vozila, Kini, ovih dana uveliko kreću i drugi. Tako je kalifornijski proizvođač električnih automobila „Tesla” objavio ovih dana da će u Šangaju izgraditi svoj prvu proizvodnu liniju izvan SAD. „Tesla” je inače prva firma kojoj je Kina, usred carinskog nadmetanja Vašingtona sa Pekingom, dozvolila da, poslujući na tlu azijskog tigra, ostane 100 odsto strana firma.


Komentari4
0d339
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Filip
Bilo bi zanimljivo cuti, koji su to auto proizvodjaci iz svijeta koji nadiru u US, a nemaju fabrike u US? Globalno kupovina kola postaje polagano proslost u sjevernoj Americi, ljudi sve vise posude kola kad im zatrebaju, slicno kao ulicne bicikle.
Данило
Трамп је подигао ручну на сулуди глобализам који је претио да уништи Америку. Највећи заговорници глобализма данас у свету су Пекинг и Кремљ. Први економски а други идеолошки о наводно праведном свету. Приметни су и извесни помаци америчке спољне политике према Србији. Тек у другом мандату, ствари ће бити много јасније.
Radoslav Jovanovic
Jedno je voditi kompaniju a drugo drzavu .
Зоран Маторац
Светску политику одувек кроје трговци. Пре свих трговци новцем, банкари, па потом трговци енергентима, оружјем, храном, људима и свим осталим. Политичари су само слуге трговаца. Они су приморани да воде ратове због трговачких путева, извора сировина, тржишта на којима се купује јефтино а продаје скупо...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja