petak, 22.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 21.08.2018. u 15:35
OVERAVANjE KARATA U JAVNOM PREVOZU

Validiraš telefon pa se voziš

Kod većine i dalje je živo sećanje na aparatiće u koje su se ubacivale i bušenjem overavale papirne karte
(Фото Д. Јевремовић)

– Februara 2012. zumbalice nasledili validatori na kojima se sada overavaju „busplus” karte, mobilni telefoni i platne kartice Da je neko pre sedam, osam godina Beograđanima rekao da će osim karata, u narednih desetak godina, u vozilima javnog prevoza, „overavati” i mobilne telefone i platne kartice, većina bi verovatno rekla da se taj neko šali. Mnogi se, verovatno, sećaju slike iz januara 2012. kada su danima u redovima na Terazijama žitelji prestonice čekali kako bi izvadili prve plastične kartice za vožnju. One su tog februara u istoriju poslale dnevne papirne karte koje je izdavao GSP „Beograd”, a koje su se poništavale ubacivanjem u metalni aparatić i bušenjem. U istoriju su tad poslate i stare mesečne karte.

Papirni i plastificirani „busplus” je 2012. bio samo prva u nizu inovacija u plaćanju i overavanju karata u javnom prevozu.

Personalizovane kartice

Da bi i dalje mogli da ostvare pravo na mesečnu kartu, januara 2012. sugrađani su morali da izvade personalizovani „busplus” sa slikom i podacima o korisniku.

Personalizovani „busplus” danas moraju da imaju svi koji svakodnevno koriste prevoz, a ne žele da se švercuju – od onih koji imaju pravo na besplatnu i povlašćenu vožnju do onih koji plaćaju punu cenu mesečne karte. Vađenje ove kartice za šta je, u zavisnosti od kategorije, potrebna odgovarajuća dokumentacija, staje 250 dinara i važi tri godine od dana izdavanja. Od proleća prošle godine vlasnici ove kartice mogu da dopune i posredstvom interneta na sajtu „Bus plusa”. Za većinu kategorija moguće je kupiti i godišnju dopunu čija je cena jednaka zbiru 11 mesečnih dopuna.

Nepersonalizovane na dopunu

Otkako je uveden „busplus” koriste se nepersonalizovane plastične kartice koje važe tri godine otkako se prvi put aktiviraju. Ovaj „elektronski novčanik” može da se dopunjuje neograničeno pri čemu je maksimalni iznos jedne transakcije 2.500 dinara, a maksimalan trenutni iznos na kartici 5.000. Za svaku dopunu od 900 dinara ili više, na karticu se upisuje dodatnih 100 dinara. Nepersonalizovanom plastičnom se danas plaća vremenska karta za jednu osobu ili više njih u sve četiri gradske zone. Kada se overava, sa nje se skida kredit. Da li će biti skinuto minimalnih 89 dinara, kolika je trenutna cena vremenske, ili više, zavisi od toga u koju zonu se putuje i za koliko putnika se karta overava. Ako prilikom prve validacije putnik ne odabere zonu, kredit će biti skinut za zonu u kojoj se vozilo nalazi u tom trenutku. Preporuka putnicima je da vremensku kartu koja važi 90 minuta overavaju u svakom vozilu u koje uđu u tom periodu. Ukoliko putnik vožnju započne u poslednjem minutu važenja vremenske karte, može da je završi, ali samo ako čekira karticu na validatoru. Ove kartice koštaju 250 dinara. Nepersonalizovane dnevne

Jednodnevne, trodnevne i petodnevne su jedine papirne „busplus” kartice. Namenjene su pre svega turistima. One se kupuju na kiosku i počinju da važe od trenutka kupovine. I ova kartica mora da se overi prilikom svakog ulaska u autobus. Sugrađani i turisti osim broja dana mogu da biraju i da li žele da kupe ove karte samo za prve dve zone ili za sve četiri. Cena same kartice je 40 dinara, a jedan dan vožnje u prvoj i drugoj zoni košta 250 dinara.

Telefonska karta

Najveću zabunu, kada je reč o plaćanju i overi karata u javnom prevozu, čini se, unelo je plaćanje mobilnim telefonom. Ova mogućnost zaživela je krajem 2015. i od tada nju mogu da koriste vlasnici MTS brojeva i pametnih telefona koji podržavaju NFC tehnologiju (kratkodometna tehnologija bežične komunikacije). Da bi „overili” mobilni na validatoru, putnici bi trebalo da provere da li njihov telefon podržava NFC tehnologiju, a onda da iz „Gugl prodavnice” preuzmu aplikaciju „MTS centar” i u okviru nje odaberu uslugu „Bus plus”. U padajućem meniju onda se bira vremenska karta i željena zona, posle čega se bira opcija „kupi”. Kada operater pošalje potvrdu o kupovini karte, zadnja strana telefona se prislanja na validator da bi se karta i očitala. Cena ovih karata je ista kao i onih koje se plaćaju nepersonalizovanim „busplusom” i naplaćuje se skidanjem kredita pripejd korisnicima i uvećavanjem zaduženja onima koji su na postpejdu.

Platne kartice

Početkom ove godine na validatorima su počele da se overavaju i beskontaktne platne kartice „masterkard” i „maestro”. Kao i i „busplus”, i platne moraju samo da se prislone na validator da bi se očitale. Isti način validiranja važi i za putnike koji poseduju ove kartice u digitalnoj formi – oni jedino moraju da prislone telefon na validator. Kada se promene vozila u toku 90 minuta, i platne kartice moraju da se validiraju ponovo ako se promeni vozilo, ali se kredit neće skidati sve dok ne istekne 90 minuta. Jedina razlika je što vremenska karta plaćena platnom karticom košta 98 dinara.

Karta kod vozača

I dalje postoji skuplja starija varijanta – kupovina karata kod vozača. Ovu opciju najčešće koriste šverceri kada uoče kontrolu, a ta karta za prvu i drugu zonu zajedno, kao i ponaosob za treću i četvrtu, košta 150 dinara. Najskuplja je za sve četiri zone i takva karta staje 400 dinara. Ona se, za razliku od ostalih, ne validira.

Komеntari1
fa89d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Мунгос
Ми смо осамдесетих имали поништиваче карата какве сад имају Немци. И ти нам нису ваљали него смо ставили ове нове (можда и 200 пута скупље). Зато нам је градски саобраћај остао на нивоу Авганистана.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja