utorak, 20.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:03

Mikija i Paju iz izloga preselili na prvi sprat

Sporni rad u Kulturnom centru Srbije u Parizu niko od nadležnih nije video pre postavljanja, jer nije ni bio u vizuelnoj dokumentaciji priloženoj uz konkursni materijal
Autor: Jelena Cerovinautorak, 21.08.2018. u 22:00
Уметничка инсталација или провокација: спорни рад у излогу КЦ у Паризу (Фото: Фејсбук)

Posle bure koja se digla u srpskoj javnosti, ali i našoj dijaspori u Francuskoj, po nalogu Ministarstva kulture, Miki Maus i Paja Patak su iz izloga srpskog Kulturnog centra u Parizu premešteni na prvi sprat ove institucije. Oni su i dalje deo kolektivne izložbe „Kraj i početak” mladih srpskih vajara i kustoskinje Ksenije Marinković i stajaće u Kulturnom centru do 31. avgusta. Na mestu Paje i Mikija sada se nalazi apstraktna skulptura od metala.

Diznijevi junaci, postavljeni u položaj koji asocira na seksualni čin, izazvao je zgražavanje dela javnosti i uzburkao duhove, a u Ministarstvu kulture tvrde da, iako je reč o izložbi koja je dobila njihovo „zeleno svetlo”, odgovornost za to što se sporni rad umetnika Milorada Stajčića našao u izlogu – snose kustos i direktor Kulturnog centra. „Ne ulazeći u prostor slobode umetničkog koncepta, Ministarstvo kulture i informisanja smatra da takva vrsta sadržaja nije prikladna za KIC u Parizu i predstavljanje jedne države u svetu”, stoji u saopštenju ovog ministarstva.

Projekat umetničke grupe „Dimenzija” prošao je na konkursu ministarstva, odnosno dobio je zeleno svetlo Programskog saveta Ministarstva kulture, a komisija je u svojoj odluci navela da „projekat ima visok stepen reprezentativnosti na međunarodnom planu i doprinosi razumevanju ideje i jezika savremene umetnosti mladih autora iz Srbije”. 

Ispostavilo se da je problem što niko nije video ovaj rad, pa ni Programski savet, jer nije bio u „vizuelnoj dokumentaciji priloženoj uz konkursni materijal”.

Kako za „Politiku” objašnjava Jagoda Stamenković, načelnik Odeljenja za međunarodnu saradnju i evropske integracije u kulturi, ovaj rad se „slučajno nije našao u dokumentaciji”. „Ne bežimo od odgovornosti, ali jako je teško ispratiti sve u trojnoj organizaciji – Ministarstvo kulture, Programski savet ministarstva i na kraju akteri, umetnici koji realizuju izložbu. Ta koordinacija bi možda trebalo da bude malo drugačija. Sa udaljenosti od dve hiljade kilometara jako je teško znati šta je neko poneo. Direktor Kulturnog centra je bio na licu mesta, mi nismo, nije ni Savet”, kaže naša sagovornica uz opasku da je nemoguće tražiti kompletnu vizuelnu dokumentaciju za neku izložbu. Ona, takođe, naglašava da bi ipak i pored svih kritika trebalo imati u vidu i percepciju umetnika. A na pitanje da li to znači da zgražavanje dela javnosti ovim radom ne znači da je takva reakcija i opravdana, ona odgovara potvrdno.

Direktor Kulturnog centra Radoslav Lale Pavlović kaže za naš list da je već navikao da bude dežurni krivac. Prema njegovim rečima, izložba je odlična. „Percepcija je ovde sasvim drugačija nego u Srbiji. Niko se ovde nije žalio, niti protestovao niti pisao. Poseta je izuzetna, bilo je tu i kikotanja i grupnih fotografisanja”, kaže Pavlović, a na prozivku iz ministarstva odgovara: „Šta je trebalo? Da izigravam Udbu za ono što stiže iz Srbije, da kažem ovo može, ovo ne može. Ja sam shvatio da neko mora da bude kriv, za nešto za šta ne treba nikoga optužiti. Što bi oni krivili međusobno jedni druge kad imaju mene. Pri tome moja saradnja sa Ministarstvom kulture je besprekorna i očigledno su naterani da nešto urade”, ističe direktor Kulturnig centra.

U odbranu ovog rada ustao je Predrag Azdejković, predsednik Gej- lezbijskog info-centra koji je ocenio da Ministarstvo kulture cenzuriše umetnost i diskriminiše LGBT populaciju i traži vraćanje rada u izlog. Azdejković najavljuje da će, ukoliko se to ne desi, podneti tužbu protiv Ministarstva kulture. Ovo ministarstvo,  kaže, nije reagovalo na druge „neprimerene” sadržaje „sve do sada kada skulptura ima gej elemente”.

Tončev: MSP je nadležan samo za logistiku

Reagujući na dešavanja u Parizu, Ivica Tončev, državni sekretar u Ministarstvu spoljnih poslova, kaže za „Politiku” da MSP u koordinaciji sa Ministarstvom kulture koordinira rad Kulturnog centra. On ističe da programske sadržaje u potpunosti definiše i određuje Ministarstvo kulture dok je MSP nadležan za logistiku i omogućavanje nesmetanog rada centra. „Imajući u vidu reagovanje dela javnosti povodom artefakta koji je izazvao kontroverze Ministarstvo kulture je kao nadležna institucija za izložbe i manifestacije u KCS naložilo povlačenje artefakta koji nije bio deo odobrene vizuelne dokumentacije”, kaže Tončev.


Komentari16
6fb70
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Bane L.
Danas svaka šuša sebe zove umetnikom. U stvari obična dekadencija u potrazi za skandalima ne bi li razbili monotoniju vlastitog života. Posledice nisu bitne.
nikola
miki-paja, miki-paja, shilja, belka, belka, belka, cista umetnost
ljubica
Za izlog nisu. A nisu ni za prvi sprat. Vise su za toaletne prostorije. Tamo s eovakve radnje obavljaju.
BORKO
ZA OVU UMETNIČKU KREACIJU NAĆI ADEKVATNO MESTO. ZASLUŽUJE.
Milos
Kolika frka oko jednog dobrog umetnickog dela! Ljudima ne smeta to sto se na TV-u prikazuju eksplicitne scene seksa na raznim farmama i zadrugama, a ovaj umetnicki koncept se satanizuje do nevidjenih razmera. Mica je poznat umetnik, ima neverovatno dobre ideje i predstavio je koncept savremene umetnosti u veoma blagom obliku. Miki i Paja kao bespolna bica stavljeni su u ovu pozu da bi se rugali savremenom drusvu, i to je ispravno stavljeno u izlog naseg Kulturnog centra u Parizu. Smesno je sto o umetnosti pricaju ljudi koji nikad u zivotu nisu naslikali nista vise od cica-glise, a sada ovo koriste da bi kao "branili kulturu". Smesno i jadno.
Marina R.
@ Milos Pa, mnogi od nas ni zgrade i mostove ne znamo da sagradimo, ali umemo laicki da procenimo dal' ce oba da se sruse i da li su izgradjeni na klizistu. Isto vam je i sa ovim takozvanim umetnickim delom, samo ovde je umnim ljudima (vecini komentatora) jasno da se ovde radi o promociji seksualizacije detinjstva svih nas koji sad imamo oko 30tak godina. Veoma tuzno. I jos nesto. Dokle god ima zena, bice i dece, nece biti takozvanih bespolnih bica.
Preporučujem 14
Milos M
Slobo, zasto uopste komentarises nekog ko je u drugoj recenici koju je napisao stavio znak jednakosti izmedju rijalitija i umetnosti?
Preporučujem 10
Prikaži još odgovora

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja