utorak, 15.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 00:36

Večna posveta jednoj mladosti

Film: „Varljivo leto 68”, režija: Goran Paskaljević, scenario: Gordan Mihić, uloge: Danilo Bata Stojković, Slavko Štimac, Mira Banjac, Mija Aleksić, Dragana Varagić... Trajanje: 91 minut, proizvodnja: „Centar film” Srbija, 1984. Digitalna restauracija: 2018.
Autor: Dubravka Lakićčetvrtak, 23.08.2018. u 20:02
(фо­то Ју­го­сло­вен­ска ки­но­те­ка)

Posle digitalne restauracije pod okriljem projekta Vip Kinoteka, jedan od kultnih filmova Gorana Paskaljevića „Varljivo leto 68“ sinoć je na zatvaranju međunarodnog Dunav film festivala, u Smederevskoj tvrđavi, doživeo svoju ponovnu premijeru i još jednom potvrdio kako mu zub vremena ama baš ništa ne može. U čemu je draž ovog filma voljenog podjednako i od strane publike i od strane kritike? Možda je deo odgovora u redovima koji slede.

U vreme kada je nastao (1984), „Varljivo leto 68“ bio je tek šesti Paskaljevićev film. Po strukturi sadržaja – „najčeškiji“ od svih njegovih ranih radova. Takav utisak nije stečen na osnovu činjenice što je Goran Paskaljević jedan od najizdašnijih i najuspešnijih srpskih đaka praške FAMU, već pre svega zato što je suptilno građenje ustajale atmosfere provincije u ovom njegovom filmu, humoran način slikanja lokalnih karaktera, niz nostalgičnih sećanja i stavljanje intimnih preživljavanja filmskih junaka u prvi plan, direktna asocijacija na stvaralaštvo majstora takozvane češke filmske škole.

Činjenica je, doduše, da su pravi Paskaljevićevi afiniteti i stvaralačke odrednice – kao što je intimistički naboj koji se otelotvoruje u likovima spontane prirode i setnih sudbina – bili jasni i vidni i u njegovim prethodnim filmovima, ali se čini da su upravo u „Varljivom letu“ oni našli svoje prirodno utočište. Elegično prizivanje prošlosti, jedne burne i hirovite godine u kojoj se i sam autor opraštao sa svojim naivnim detinjstvom sazrevajući u senci društveno-političkih zbivanja u komunističkim sistemima, iznedrilo je i polubiografski film. U njemu su scenarista Gordan Mihić i reditelj Paskaljević lako našli zajednički jezik, stvarajući istovremeno i komediju o ljubavi i političku komediju. Tačnije, lirsko-političku persiflažu dramatičnog i smešnog leta 1968. godine.

„Varljivo leto 68“ je lirska priča o jednom srpskom prostodušnom mladiću Petru, mogućem sabratu onog Formanovog „Crnog Petra“, koji provodi svoje maturantsko, ali i svojevrsno mencelovsko „Hirovito leto“, u idiličnoj i patrijarhalnoj srpskoj provinciji do koje dopire eho burnih svetskih „gibanja“. Petrov svet je imaginaran i realan, naseljen je ženama, tim „mračnim predmetima mladalačke želje“: udatim gospama, stidljivim vršnjakinjama, izazovnim profesorkama, prsatim majstoricama... Njegova nespretna udvaranja i letnje sazrevanje složeni su, gradirani i povezani kroz epizode iz života palanke na koju ipak deluju slike studentskih nemira ispred pariske Sorbone, plamena napalm bombi u Vijetnamu, sunovrata „Praškog proleća“ i pada Dubčeka, masovnog protesta omladine zaustavljene ispred novobeogradskog nadvožnjaka da tu sačekaju obraćanje maršala Tita...

Ali, ma koliko ovi događaji bili prisutni u intimnim životima nekih junaka, pre svega Petrovog oca, identifikacija pomenutih zbivanja je samo spoljašnja i nije osnovni cilj niti glavni podsticaj porodičnim lomovima u kući, u kojoj su se, ponekad veoma bolno, rascvetavale Petrove (Slavko Štimac) rane mladalačke strasti i nedoumice. Ta famozna 1968, sa svim svojim događajima, samo je atraktivni fon s kojim autor prati sve Petrove frustracije i unutrašnje porive.

Paskaljević se prema svemu ovome odnosi s blagom ironijom, s kojom dobroćudno ismejava malograđanski mentalitet odraslih, dok sredstvima farse stavlja akcenat na političku stvarnost trenutka. Ta vrsta poruge svaljuje se, pre svega, na lik Oca (Danilo Bata Stojković), životno nesigurnog provincijskog sudskog činovnika, pravu balkansku „glavu porodice“, ali i na Majku (Mira Banjac) čiji je autoritet sveden takođe na pravu „balkansku“ i palanačku meru. Priča je dobila posebnu dimenziju prisustvom Petrovog dede (Mija Aleksić), šarmantnog epikurejca. Njegov odnos sa Petrom je ključan i presudan za rasplet sudbina u filmu. Preskačući u ovom odnosu Oca generacijskim mostom između dede i unuka, Paskaljević navodi gledaoca i na razmišljanje i o sukobu generacija i njegovim etičkim izazovima i posledicama.

Priča o Petrovim roditeljima, munjeviti flešbekovi političkog vrenja širom sveta, odlazak lepe mlade Čehinje – Petrove mladalačke strasti, izazovi Pekarke, Bibliotekarke i Apotekarke, sva ta mala čuda u palanci, sve su to kamenčići s ljudskim obrisima iz jednog jedinstvenog mozaika. Ključni kamenčić je onaj iz mozaičkog središta, onaj koji simboliše potresnu scenu u kojoj Otac, sa suzama izazvanim pukom ljudskom nemoći, kaže: „Deco, ja sam za promene, za vaš bolji život, ali me je strah.“

„Varljivo leto 68“ je sentimentalno autorsko svedočenje o ponašanju malih ljudi u jednoj važnoj istorijskoj godini, kojoj se iz mladalačke vizure njenih savremenika ništa posebno ne duguje. Dobrodušan film, formanovske i mencelovske atmosfere koja svedoči o Paskaljevićevim akademskim korenima, ali i o tome da kao stvaralac pripada etičkom i lirskom iskustvu koje nikada neće zastareti. Nije zastareo ni „Varljivo leto 68“. Komotno bi mogao ponovo u bioskopsku distribuciju...