sreda, 26.09.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:13

Opet stala proizvodnja automobila u „Fijatu”

Godinama upozoravamo da ova fabrika i mi radnici nemamo budućnost bez novog modela automobila, kaže predsednik Samostalnog sindikata u kragujevačkom „Fijatu” Zoran Marković
Autor: Brane Kartalovićponedeljak, 27.08.2018. u 22:00
Производне траке мироваће неколико дана (Фото ФАС)

Kragujevac – Samo što su se radnici kragujevačkog „Fijata” vratili sa kolektivnog godišnjeg odmora – feragosta, proizvodnja u ovoj fabrici juče je ponovo obustavljena. Trake neće raditi čitave ove sedmice, a radnici su upućeni na plaćeno odsustvo, tokom kojeg će dobijati 65 odsto zarade. Povratak na posao očekuje se trećeg septembra.

Kao i mnogo puta do sada, obustava proizvodnje u kragujevačkoj fabrici automobila dovodi se u vezu sa padom potražnje za vozilima tokom letnjih meseci, ali i sa planom kompanije „Fijat Krajsler automobili Srbija” za ovu godinu. Prema nezvaničnim informacijama, u prvih šest meseci 2018. sa kragujevačkih traka sišlo je oko 35.000 restilizovanih „500-L”. To, praktično, znači da ovogodišnja proizvodnja neće premašiti broj od 70.000 vozila, što je četiri puta manje od kapaciteta fabrike.

– Već godinama upozoravamo da ova fabrika i mi radnici nemamo budućnost bez novog modela automobila. Ne može se opstanak i razvoj fabrike zasnivati samo na jednom modelu, restilizovanom „500-L”, koji se dve godine pravi u tri varijante – kaže za „Politiku” Zoran Marković, predsednik Samostalnog sindikata u kragujevačkom „Fijatu”.

Nesreća po zaposlene u kragujevačkom „Fijatu” još je veća ako se uzme u obzir da će im tokom plaćenog odsustva zarade biti umanjene za 35 odsto. Dakle, primaće oko 15.000 dinara manje. Inače, radnici kragujevačkog „Fijata” primaju u proseku 42.500 dinara, što je oko tri puta manje od zarade „Fijatovih” radnika u Italiji.

Ugovor sa kompanijom „Fijat” potpisan je septembra 2008. Tada je definisano da će u kragujevačkoj fabrici biti angažovano oko 2.400 radnika, kao i da će u godinama koje dolaze biti pokrenuta proizvodnja još jednog modela automobila. Do toga, međutim, nije došlo, pa se proizvodnja i danas zasniva na vremešnom „500-L”, koji je počeo da se pravi sredinom 2012.

U kragujevačkoj fabrici automobila svojevremeno je bilo uposleno i više od 3.000 radnika, ali je njihov broj usklađen sa ugovornom obavezom, pošto je rukovodstvo kompanije „Fijat Krajsler automobili Srbija” sredinom 2016. donelo odluku da ugasi čitavu jednu proizvodnu smenu, kada je bez posla ostalo oko 700 radnika.

Zbog čestih obustava rada u kragujevačkoj fabrici automobila trpe i radnici zaposleni u nekoliko pogona „Fijatovih” kooperanata, koji za vreme plaćenog odsustva takođe dobijaju niže plate. To je velika muka za Kragujevac, imajući u vidu da od posla u „Fijatu”, direktno ili indirektno, zavisi više od 4.000 porodica u centralnom gradu Šumadije.

Muka za državu je možda još i veća, jer „Fijat” i dalje slovi za našeg najvećeg izvoznika, uprkos tome što plasman „500-L” na strana tržišta iz godine u godinu opada. Vrednost izvoza prošle godine je bila manja od milijardu evra, dok je 2013. iznosila 1,5 milijardi. Ne treba, međutim, zaboraviti da je „Fijat” istovremeno i naš najveći uvoznik.


Komentari5
64089
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Bilbija
Citat:"Годинама упозоравамо да ова фабрика и ми радници немамо будућност без новог модела аутомобила, каже председник Самосталног синдиката у крагујевачком „Фијату” Зоран Марковић"... pa projektujte novi model i napravite novu fabriku ... ili cekajte italijane, nemce, francuze da vam smisle model, nadju trziste i obezbede posao...
milan
Ponavlja se sudbina Zastave kad je proizvodnja Juga tu fabriku i unistila. Posle 32 godine 2008 godine je prestala njegova proizvodnja i tada je to bio najprimitivniji automobil u svetskoj automobilskoj industriji. Da li i ovaj auto iz Kragujevca ocekuje sudbinu Juga...
Brad
Nije problem do toga sto je ,,ruzan model". Model nije ruzan, prodaje se najbolje u svojoj kategoriji. Problem je sto je ta kategorija pred izumiranjem iz vise razloga a fabrika u kragujevcu je posebno napravnjena za njenu proizvodnju pa bi menjanje modela zastevalo dodatna-kapitalna ulaganja. Ono sto me sokira je sto italijani iako su prosle godine dosta uvecali profit i sto znaju da se lose prodaje hoce da nam uvale elektro-verziju.
Aleksandar Todorovic
Fakat: model je ruzan. Fiat je jos dovano morao pripremiti fabriku za neki novi model ako mu je stalo do lokacije.
Slavko
Vratite u proizvodnju PUNTA po pristojnoj ceni i fabrika će opet odlično raditi . To je najbolji i najprodavaniji Fiatov auto dostupan svima .
Preporučujem 0

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja