utorak, 13.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:45
ISHRANA

Uticaj hrane na raspoloženje

Održavanje dobrog varenja je od veoma velike važnosti za održavanje dobrog mentalnog zdravlja
četvrtak, 30.08.2018. u 22:20
(Фото Пиксабеј)

Poznato je da vaše raspoloženje određuje šta vam se jede (ili ne jede) od namirnica, pa se često desi da u tome preterate ili izgubite apetit u potpunosti. Na primer, diplomirali ste i želite da počastite sebe (i vama drage osobe) omiljenim vam đakonijama i poslasticama. S druge strane, osećaj potištenosti, gubitka, tuge i bola je gotovo po pravilu praćen potpunom nezainteresovanošću za hranom. Dakle jedemo kako, koliko i kada smo raspoloženi. I u drugom smeru sve ovo takođe funkcioniše, tako da hrana koju jedete može uticati na raspoloženje.

Ova pojava je očigledna odmah po konzumiranju hrane, ali i u dužem periodu čim shvatite da bolja ishrana menja i vaše mentalno zdravlje nabolje. Kako to? Najkraće rečeno: zdravija ishrana utiče na mozak, a on na raspoloženje. Postoji neraskidiva veza između mozga i želuca. Oba su se formirala u isto vreme od istih tkiva u fetusu. Ova dva organa, odnosno sistema, vezana su preko pneumogastričnog živca (živac lutalac ili lat. nervus vagus), desetog moždanog živca koji povezuje moždano stablo i trbuh. Ovaj živac je osnovna veza koju vaše stomačne i crevne bakterije koriste da pošalju odgovarajuću informacije vašem mozgu.

Održavanje dobrog varenja je, dakle, od veoma velike važnosti za održavanje dobrog mentalnog zdravlja. Na zapadu, ali i kod nas, postoji mnogo faktora koji negativno utiču na dobro varenje i crevnu floru, a potom i na mentalno zdravlje. Glavni negativni faktor je klasično uzgajana hrana tretirana glifosfatom, totalnim herbicidom (još uvek korišćen i u Srbiji iako se EU smernicama podržava ukidanje upotrebe glifosfat nije izbačen), kancerogenog otrova koji pored izrazite toksičnosti uzrokuje i deficit u mineralima koji su neophodni za normalnu funkciju mozga, a tome i raspoloženja.

Postoje razne namirnice koje pozitivno utiču na raspoloženje, a evo nekih najvažnijih:

– Crna čokolada. Ako ste od onih koji se oraspolože svaki put kada gricnu komad crne čokolade, znajte da to nije slučajnost. Krivac je anandamid, neurotransmiter koji se proizvodi u mozgu i privremeno blokira osećaj bola i depresije. Dovoljno je uzeti 30–40 grama crne čokolade da bi se osećali bolje

– Proteini. Kvalitetan izvor proteina, npr. organska jaja, sir ili šaka badema, pomaže u održavanju nivoa šećera u krvi i vidljivo veću energiju i raspoloženje.

– Banane sadrže dopamin, prirodnu hemikaliju koja popravlja raspoloženje. Takođe su bogate vitaminima Be, uključujući vitamin Be-6 i magnezijum, koji smiruju nervni sistem

– Kafa utiče na niz neurotransmitera koji se odnose na kontrolu raspoloženja, tako da jutarnja šolja svakako ima uticaj na raspoloženje

– Kurkuma (kurkumin). Ovaj žuti pigment se smatra krivcem za mnoge lekovite efekte kurkume

– Borovnice i kupine. Antocijanini su pigmenti koji daju boju plodovima borovnice i kupine. Ovi antioksidansi podstiču proizvodnju dopamina u mozgu, hemikalije koja je od ključne važnosti za koordinaciju, funkciju memorije i raspoloženje

– Omega-3 masne kiseline (životinjskog porekla). Bilo da je konzumirate kao prirodnu hranu ili suplement, omega-3 masne kiseline pozitivno utiču na vaše raspoloženje

– Fermentisani proizvodi (npr. kefir i kiselo mleko). Kefir i kiselo mleko s probiotskim bakterijama pozitivno utiču na razvoj dobre crevne flore, što doprinosi boljem raspoloženju. Naravno, najbolja je opcija da su ti proizvodi od organskog mleka

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com


Komentari1
5f02d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Славица
Кратко, јасно. Само још усвојити и држати се ових правила. Посебно важна реченица: "Постоји нераскидива веза између мозга и желуца". Мислим да нутриционстима треба дати више простора у медијима, макар се неке ствари понављале.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja