subota, 17.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:54

Poginuo prilikom pada motornog zmaja

Nesreća u blizini aerodroma Bikovo kod Subotice dogodila se samo nekoliko minuta posle uzleta kada je pilot pokušao da izvede zaokret
Autor: G. Volf, D. Ivanovićčetvrtak, 30.08.2018. u 10:05
Моторни змај осетљивији на струјања у ваздуху од авиона (Фото Пиксабеј)

Srđan Dž. (39) iz sela Bajše kraj Subotice smrtno je stradao jutros prilikom pada lake letelice motorni zmaj, kojom je pilotirao u blizini aerodroma Bikovo kod Subotice.

„Još se ne zna sasvim precizno zašto je došlo do udesa motornog zmaja u kojem je poginuo S. Dž.”, rekao je za „Politiku” Branimir Podovac, inspektor Centra za istraživanje udesa u saobraćaju, posle uviđaja.

U momentu kada smo se čuli sa inspektorom, on je završavao uzimanje izjava od nadležnih na aerodromu Bikovo.

„Za sada imamo činjenice da je S. Dž. došao rano ujutro na obuku. On je uspešno uzleteo, ali posle svega nekoliko minuta ušao je u zaokret i tu je došlo do problema. Velikom brzinom udario je u tle i na mestu pada letelice poginuo”, kaže Podovac.

Hitna pomoć koja je odmah stigla, na njivi u blizini aerodroma Bikovo, mogla je samo da konstatuje smrt pilota.

Milan Radojčin, predsednik Aerokluba „Ivan Sarić” iz Subotice, potvrdio je za „Politiku” da je nastradao pilot na letelici motorni zmaj, ali o iskustvu Srđana Dž. nije mogao da govori jer ga nije dovoljno poznavao.

„Nesreća se dogodila, kako je objavljeno, u 6.45 časova, a pretpostavljam da je pilot ovo vreme izabrao jer su meteorološki uslovi za letenje motornim zmajem u tom trenutku bili najpovoljniji”, objašnjava Radojčin.

On naglašava da je ova letelica prilično jednostavna i do sada se pokazala kao sigurna i bezbedna. Međutim, Radojčin podseća da je motorni zmaj mali i daleko osetljiviji na vazdušna strujanja i druge pojave u vazduhu od aviona.

Prema rečima Željka Ovuke generalnog sekretara Vazduhoplovnog saveza Srbije, tek po završetku istrage znaće se tačan uzrok nesreće.

„Dobio sam informaciju da je Srđan Dž. uz nadgledanje instruktora koji je bio na zemlji, leteći motornim zmajem ušao u, kako mi zovemo, spiralu, odnosno brze zaokrete. Moguće je da mu je pozlilo, ili je izgubio svest što se dešava u spiralnim zaokretima zbog jakih centrifugalnih sila. Ali, to je samo nagađanje, a tačan uzrok udesa pokazaće istraga nadležnih. Čuo sam da je reč o pilotu sa malim letačkim iskustvom, ali i da je pre nesreće instruktor pokušavao preko radio-veze da mu kaže šta da uradi. Očigledno ga nije čuo, pretpostavljam da mu je pozlilo ili je već bio u nesvesti. To govorim na osnovu iskustva u paraglajdingu”, objašnjava za naš list Ovuka.

Spiralni zaokreti koji se koriste prilikom letenja zmaja, kako naglašava generalni sekretar Vazduhoplovnog saveza Srbije, jako su slični onima koji se izvode u paraglajdingu.

„Kada je reč o pravilima ona su gotovo istovetna za zmajarstvo i paraglajding, iako se ove letelice po izgledu razlikuju: kod zmaja pilot je okrenut nadole i gleda u zemlju, dok kod paraglajdinga sedi. Motorni zmaj se, međutim, razlikuje od pomenutih letelica koje nemaju motor: pilot motornog zmaja sedi na sedištu i upravlja uz pomoć poluga”, objašnjava naš sagovornik.

Kod zmaja sa motorom, kakvim je leteo juče stradali pilot, poleće se iz ravnice, baš kao u slučaju poletanja aviona, a sa ovakvim zmajem, kako kaže Ovuka, malo je lakše upravljati jer u opasnoj situaciji može da doda gas, i uz pomoć snage motora izvuče se iz nje.

Prema rečima našeg sagovornika, teško je govoriti koliko su učestale ove vrste nesreća.

„Ako imamo i jednu pogibiju godišnje – onda je to često. Pre otprilike deceniju u jednoj godini bilo je sedam pogibija u vazduhoplovnim udesima. Mi preduzimamo sve neophodne mere da se to ne dešava, ali ljudski faktor je najčešći uzrok koji dovodi do njih, baš kao što je slučaj i u svim drugim vrstama saobraćajnih nesreća”, naglašava Ovuka.

Pre više od četvrt veka u Subotici se desila nesreća prilikom pada motornog zmaja, u kojoj su poginule dve osobe.


Komentari0
0e549
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja