nedelja, 18.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 10:44

Patrijarsi Kiril i Vartolomej rešavaju ukrajinsko crkveno pitanje

Ako Carigradska patrijaršija izda ukaz o samostalnosti Ukrajinskoj pravoslavnoj crkvi – doći će do novih podela u pravoslavnom svetu
Autor: Milenko Pešićčetvrtak, 30.08.2018. u 22:00

Oči pravoslavnog sveta su uprte u Istanbul.

Hoće li poglavar Ruske crkve Kiril ubediti vaseljenskog patrijarha Vartolomeja da odustane od namere da Ukrajinskoj pravoslavnoj crkvi da samostalnost, kao što je početkom aprila obećao Petru Porošenku?

Ishod razgovora moskovskog i carigradskog patrijarha na Fanaru o spornom pitanju davanja autokefalnosti crkvi u Ukrajini – koju RPC smatra svojom kanonskom teritorijom – može lekovito, ali i razorno da deluje na već postojeće podele i raskole u pravoslavnom svetu.

Lampica za uzbunu u Moskovskoj patrijaršiji upalila se 28. jula kada je povodom obeležavanja 1030 godina od krštenja kijevske Rusije ukrajinski predsednik Porošenko Rusku crkvu direktno označio kao pretnju po nacionalnu bezbednost zemlje. Na proslavi u Kijevu – koju je organizovala kanonski nepriznata Ukrajinska pravoslavna crkva, na čijem čelu je Filaret Denisenko – prisustvovao je i izaslanik Carigradske patrijaršije. Mitropolit Francuske Emanuil je tada poručio da Carigradska patrijaršija posle četvrt veka više ne može da bude gluva i slepa na molbe Ukrajinske crkve.

Vrhovna rada i predsednik Porošenko su se, kako prenosi agencija Tas, 19. aprila obratili carigradskom patrijarhu sa molbom da izda ukaz o autokefalnosti Ukrajinske crkve. Tomos (ukaz o samostalnosti) navodno je, kako prenose pojedini grčki crkveni portali, već napisan, ali se čeka da to formalno potvrdi i Sveti arhijerejski sabor konstantinopoljske patrijaršije koji zasedanje počinje već 1. septembra, dan pošto se Kiril bude vratio iz Istanbula u Moskvu.

Kako piše portal „Vatikanski dosije”, Vaseljenska patrijaršija je u međuvremenu poslala emisare u sve pomesne pravoslavne crkve da ispitaju raspoloženje za donošenje jedne takve veoma problematične odluke. Ukoliko bi se načinio takav presedan da Fanar, kršeći crkvene kanone, izda tomos UPC bez saglasnosti „majke crkve”, u ovom slučaju Moskovske patrijaršije, to bi otvorilo put i nepriznatoj Makedonskoj crkvi da konačno dobije autokefalnost bez ikakve saglasnosti Srpske pravoslavne crkve.

Ukoliko bi se načinio presedan da UPC dobije ukaz o samostalnosti bez saglasnosti „majke crkve”, u ovom slučaju Moskovske patrijaršije, to bi otvorilo put i nepriznatoj Makedonskoj crkvi da dobije autokefalnost bez saglasnosti Srpske pravoslavne crkve

Da bi predupredio ovakav scenario, patrijarh Kiril je početkom avgusta zatražio susret sa poglavarom Carigradske patrijaršije.

Nesporazumi dve pomesne crkve, Ruske, najbrojnije, i  Carigradske primus inter pares (prve po časti među jednakima), traju godinama oko toga u čijoj nadležnosti je pravoslavna dijaspora u zapadnoj Evropi, SAD, Australiji, a dodatno su se produbili posle takozvanog Svepravoslavnog sabora na Kritu 2016. godine na kojem Moskovska patrijaršija nije učestvovala. A otvoreni pokušaj Carigradske patrijaršije, koji praktično pravoslavce u Ukrajini stavlja pod svoju „kapu”, dodatno je te odnose zakomplikovalo. Od raspada Sovjetskog Saveza u Ukrajini deluju tri pravoslavne crkve. Kanonski priznata Ukrajinska pravoslavna crkva Moskovskog patrijarhata, na čijem čelu je mitropolit Onufrij, i dve raskolničke koje imaju podršku ukrajinskog državnog rukovodstva, UPC Kijevskog patrijarhata i  „Ukrajinska autokefalna crkva”.

Da se Porošenku žuri da što pre dobije samostalnu crkvu videlo se i pre nekoliko dana kada je na paradi povodom 27. godišnjice nezavisnosti Ukrajine pozvao  Konstantinopolj, Moskvu i Vatikan da pomognu da se konačno okonča delovanje Ruske crkve, optužujući je da vodi hibridni rat protiv njegove zemlje.

RPC je odmah reagovala i poručila Porošenku da je to što poziva na „kraj” Ruske crkve u Ukrajini zapravo samo pokušaj očajnika.

„Čudno je čuti arogantnog političara koji nema podršku ni jedne desetine građana u Ukrajini da pokušava da za crkvu izmisli nove kanone. To je očajnički pokušaj da se zadrži vlast koja mu izmiče”,  izjavio je za agenciju Interfaks zamenik šefa odeljenja za spoljne crkvene odnose RPC protojerej Nikolaj Balašov.

Mitropolit volokolamski Ilarion, „šef diplomatije” RPC,  poručio je da bi nepromišljena odluka carigradskog patrijarha mogla da izazove nove „potoke krvi” u Ukrajini. Ovaj jerarh Ruske crkve, zadužen za spoljne crkvene odnose, u intervju Interfaksu podsetio  je kako je sam patrijarh Vartolomej 2016. izjavio da za jedinog kanonskog poglavara Ukrajinske crkve priznaje mitropolita Onufrija, pod čijim je duhovnim vođstvom više od 12.000 parohija i 200 manastira.

Da patrijarhu Kirilu neće biti lako u Istanbulu i da će možda morati da odgovora i na neka neprijatna pitanja, potvrđuje i vest agencije AP, koja se poziva na na nalaze kompanije „Sorsvorks”. Navodno, kako piše AP, ruska grupa hakera „Fensi bers, poznati po tome što su se mešali i u američke izbore, pokušavala je da provali u „džimejl”, elektronsku poštu glavnih saradnika carigradskog patrijarha mitropolita Emanuila (Adamakisa), Vartolomeja (Samarasa) i Elpidofora (Lambrinijadisea).


Komentari19
fab03
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Filip
Kao sto je uopste poznato Ukrajinci imaju svoju crkvu u sjevernoj Americi, gdje su neki u zagrljaju Pape neki jos pamte Pravoslavlje. Ovo je vec dogovorena shema, sto otvara put crnogorskoj, ne dao Bog i hrvatskoj, pa mozda i bosanskoj pravoslavnoj crkvi. Autokefalnost je ponekad pogubna igra.
Evandjelista
u Svetom Pismu se pominju sveti iz Jerusalima, odakle nastaje hrišćanska crkva. Nijedna od njih nije autokefalna i ne zavisna ako za glavu crkve ima Hristovu glavu. Kod pravoslavnih ne treba da ima pape koji je zamenik Sina Božijeg. Ispravno ustrojstvo crkve je opisano u Svetom Pismu. Otac nebeski je postavio i pomazao sveti kamen svoj na Sionu, On je kamen od ugla ili temeljac crkve koji je Isus Hristos, na Njemu se zidaju stubovi crkve koji su apostoli, na njih se zidaju verni koji su poverovali na njihovu propoved koji su udovi crkve, da bi glava crkve opet bio Hristos, zato mi um Hristov imamo. Dakle glava ili kefalo crkve pripada Hristu kao i čitavo telo crkve, zato nije samostalna jer je Hristos jedan. Administrativno i regionalno ukoliko dobro funcioniše u Gospodu i Spasitelju našem treba joj dati slobodu da napreduje u tome, odnosno u evanđeoskom radu i objavi carstva Božijeg koje je se približava kroz Hrista.
Sinisa
Od kada se Crkva podelila na Katolicku i Pravoslavnu Pravoslavna je nastavila da se dalje deli odnosno skoro svaka nacija je htela svoju Crkvu izuzev Grka i jos po nekih koji priznaju Carigrad kao glavni centar pravoslavlja i cargradskog Patrijarha za svog. Nije mi jasno zasto Ukrajina ne bi imala svoju Crkvu ako ima Rusija,Srbija,Bugarska.....
Бранко Срб Козаковић
Као што је и Србија својевремено добила право на самосталност своје цркве, тако и Украјина (чак!) има исто право. Овде би се могло поставити и обрнуто питање, зашто Московски (Московисјски) патријарх не призна Кијивског - јер, Росија ће настати много касније, када Московија преузме старо име на себе и тиме унесе забуну којој и ми овде робијуме (Срата Рус` и савремена Русија/Росија нису исто, бар колико и Британија и Бретања, или Француска и Франачка нису исте). С обзиром на уобичајене мантре које се подмећу уз овакве вести, нагласимо да Украјинци и Росијани имају заједничку прошлост, давну, али су се одавно развили у посебности: језичке, културне, антрополошке,.. Утолико импутирање Украјине Росији није ни тачно али ни пристојно. Са друге стране је лицемерно што и наша црква, као и велики део јавности, пристаје уз ту неправду оспоравајући Украјини њено право да буде црквено самостална (као и државно). Подршка православној Украјини, слободној и независној од црвене Москве и Московије.
Borivoje M
Bretanja je inace u Francuskoj i nema cak ni geografske veze sa Britanijom (ostrvo) Pretpostavljam da se autokefalnost dobija kao dar majcinske crkve, a ne silom da pokusava da se isposluje. Autonomija se dobija na poklon od maticne drzave, a ne dobija se revolucijom. Problem autokefalnosti ukrainske (kao i makedonske pravoslavne crkve) nije naziv, vec to sto te crkve NEGIRAJU postojanje vernika majcinske Crkve, i na silu pokusavaju da ih pretvore u nesto sto oni ili svojom voljom ne zele, ili im se ne ostavlja izbor.
Preporučujem 18
Коста
@Dusan Popovic .. цитирате погрешне статистике. Демографски састав Украјине и припадност православним црквама није исти. Московска патријаршија је набројнија у Украјини.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja