petak, 21.09.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 00:06

Dan kada su se Novobeograđani radovali tramvaju

Prva šinska vozila ka okretnici „Blok 45” krenula su poslednjeg avgustovskog dana 1984. godine. Tog 31. avgusta u saobraćaj je puštena tramvajska pruga od Ekonomskog fakulteta do Bloka 45, izgrađena samodoprinosom Beograđana
Autor: Dejan Aleksićpetak, 31.08.2018. u 08:21
(Фото Л. Вулетић)

Kada bi danas na Novom Beogradu, najmnogoljudnijoj prestoničkoj opštini, privremeno bio ukinut tramvajski saobraćaj, njegovi žitelji verovatno bi se vrlo teško privikli. Jer tramvajima na linijama 7 i 9 više hiljada njih svakodnevno ide na posao, fakultete, u škole, prebacuju se u stari deo grada... Šinska vozila, koja su danas svakodnevica, pre više od tri i po decenije bila su nešto što su Novobeograđani mogli samo da priželjkuju.

Prvi, cvećem bogato okićeni tramvaji ka novosagrađenoj okretnici „Blok 45” krenuli su poslednjeg avgustovskog dana 1984. godine. Tog 31. avgusta u saobraćaj je puštena tramvajska pruga od Ekonomskog fakulteta do Bloka 45, izgrađena samodoprinosom Beograđana, a Stari savski most postao je tramvajski, kako ga od tada mnogi Beograđani i zovu. Crvenim tramvajima, „sedmici” i „devetki” koje su do tada krstarile samo starim delom Beograda, trasa je produžena, a prvi put, od Kalemegdana, krenuo je i tramvaj sa oznakom 11.

Koliko je ova novina bila važna za žitelje na levoj obali Save svedoči i pisanje tadašnje „Politike”.

– Pored šina, pratili su ga i pozdravljali stanovnici blokova 45, 61, 62, 63, 64, 70, 70A... duž čitave Ulice Jurija Gagarina. Žiteljima mesnih zajednica „Milentije Popović” i „Neretva” kao da je bilo premalo da samo mahanjem i pljeskanjem pozdrave tramvaj, pa su ga na „otvorenoj pruzi” zaustavljali... – izveštavala je „Politika”.

„Tramvajem u 21. vek” i „Dobro došli tramvajem u ’Sava centar’” bile su samo neke od parola koje su se tog dana mogle videti na novobeogradskim ulicama.

Čast da novim šinama prvi provoza češku „katu” imao je vozač Toma Janković.

– Čiko, hvala Vam što ćete decu pažljivo i sigurno voziti – otpozdravljali su vozaču novobeogradski pioniri poklanjajući mu sapun, peškir i čarape.

Prva vožnja, po nepisanom pravilu, kao i danas trebalo je da bude rezervisana za gradske i republičke čelnike i novinare. Ali, nisu tako mislili i Novobeograđani. Posle završetka priredbe u Bloku 45 u tramvaj je pohrlilo mnogo više sugrađana nego što vozilo može da primi. Nikako nisu želeli da propuste da budu učesnici prve vožnje do „Sava centra”. Tako je gužva u javnom prevozu i tog dana bila uobičajena slika.

Još jedan detalj iz ovog svečarskog dana identičan je današnjoj slici javnog prevoza. Tek što su tramvaji počeli da špartaju novobeogradskim blokovima, oko 14.30 zbog „kratkog spoja” desio se prvi zastoj. Kvar u Ulici Milentija Popovića izazvao je jedan neispravan tramvaj.

Novobeograđani se nisu puno bunili zbog toga. Jer u slavljeničkoj euforiji najavljeno je da će Blok 45 biti uključen i u trasu budućeg metroa, iako je pažnja osamdesetih ipak bila preusmerena na projekat „Tramvajem u 21. vek” odnosno na širenje tramvajske mreže u prestonici. Novobeograđani više ne razmišljaju toliko o metrou, koji je i posle više od tri decenije kada je ovo najavljeno i dalje samo u planovima. Žitelji najmnogoljudnije prestoničke opštine, ali i drugih delova grada, bili bi zadovoljni da su vozila javnog prevoza čistija i da su redovnija.

Konjskom vučom počela istorija GSP-a

Prva linija javnog prevoza u prestonici, od Kalemegdana do Slavije, bila je upravo tramvajska i u saobraćaj je puštena 14. oktobra 1892. godine. U početku Beogradom su krstarili „konjski tramvaji”. Godine 1903, kada je ubrzana elektrifikacija tramvajskih pruga, potisnuti su tramvaji sa konjskom zapregom. Beograd je tako bio među prvim gradovima u Evropi koji su imali šine za tramvaje na električni pogon.

Tramvaji su nekada vozili pored hotela „Moskva”, današnjeg Doma Narodne skupštine, kroz Knez Mihailovu, Bulevar despota Stefana, pa i strmom ulicom Rige od Fere. U 20. veku okretali su i kod spomenika knezu Mihailu. Te šine izvađene su posle Drugog svetskog rata.

Na uglu Skadarske ulice nekada je postojala i kafana „Devetka”, koja je naziv dobila po tramvaju koji je tuda prolazio. Poslednjih godina sve više se pominje mogućnost da na trasi od Slavije do Kalemegdana ponovo saobraćaju tramvaji, ali da ovoga puta oni budu na baterije.

Prve šine preko reke išle ka Zemunu

U Zemunu, ali i u delu Novog Beograda koji se graniči sa njim, decenijama voze autobusi numerisani „u nizu” – 15, 16, 17. Ovaj niz ranije je počinjao tramvajem „četrnaest”. On je pre Drugog svetskog rata išao od hotela „Moskva”, preko Mosta kralja Aleksandra (današnji Brankov most) do „Centrala” u Zemunu.

Kada je ukinut tramvajski saobraćaj, linije 14, 15 i 16 postale su trolejbuske. Kada je i ova vrsta prevoza u Zemunu nestala, sedamdesetih prošlog veka, linija 14 koja je išla do Gornjeg grada postala je autobuska, dobila je oznaku 84 i produžena je do Nove Galenike.

 


Komentari11
9538f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Gorran Marković
Sećam se da je uvođenje tramvaja u Novi Beograd izazivalo velike žalbe jer su poukidane brojne autobuske linije kojima je vožnja bila daleko brža i udobnija. Tramvajem u 19 vek.
Miomir Djordjevic
Vrlo interesantna kombinacija clanka i komentara. Mnogo ljudi pise o stvarima o kojima nista ne zna. Bas kao da zivimo u demokratiji. Dozvolite mi da vam objasnim neke detalje. Kada su uvodjeni tramvaji na Novi Beograd to je bio momenat najblizi otvorenom gradjanskom ustanku u komunistickoj Jugoslaviji. Svuda su se culi podrugljivi komentari o putu tramvajem u XXI vek. Ako je autor clanka video neke fotografije gde narod radosno docekuje tramvaje to su neke rezirane slike. Na Novom Beogradu je uvek bilo mnogo vojnih i SUP-ovih porodica te to nije bilo tesko rezirati. Sto se tice tramvaja u XXI veku to je momentalno najrasireniji trend. Tramvajska mreza je izuzetno osetljiva na svako bombardovanje i sabotazu pa su svuda gde su moglu posle II Sv Rata uveli autobuse. Ali posto sada znamo o direktnoj opasnosti Dizel motora i ljudi se ili manje plase direktnog rata ili su vise fatalisti tramvaji se svuda vracaju. Ne zagadjuju unutar grada, ne unistavaju kolovoz i jevrini su za odrzavanje.
Bane L.
To je bila era nesebičnih ljudi, koje su tadašnji poltron-političari obilato iskorištavali. I dan danas ljudi po Banatu kukaju da im Beograd pojede svu zaradu. Dragi Banaćani, Beograđani vaš prihod vide samo kada ga kupuju za novac. A zaradu vam jedu političari koji su se u Beograd sjatili iz sva 4 pravca pa samim tim i vaše dojučerašnje komšije kojima je kravata bila lakša od pluga. Krivite sve vreme pogrešne ljude koji su "ni luk jeli, ni luk mirisali".
mihajlo
Mozda ali u glavnom gradu koji ima 2miliona stanovnika mora da ima metro kao glavno prevozno sredstvo,tramvaj moze da bude dopuna dok se ne izgradi cela mreza metroa!
Jadranka
Po Novom Beogradu voze tramvaji 7, 9, 11 i 13. Zna li se šta će biti sa šinama od Buvljaka do Starog sajmišta kad budu izmestili tramvajski most?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja