sreda, 21.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 08:57
DOSIJE: (ZLO)UPOTREBA PODATAKA S POZADINE ČEKA

I bez broja lične karte i telefona ček je ispravan

Trgovci traže od kupaca lične podatke kada plaćaju na rate kako bi zaštitili sebe od novčanih kazni u slučaju da je ček neispravno popunjen
Autor: I. Albunović, J. Anteljnedelja, 02.09.2018. u 22:00
(Фото А. Васиљевић)

Kada sam hteo da na rate platim porodično putovanje, zaposlena u jednoj turističkoj agenciji odbila je da primi uredno popunjene i ispravne čekove sve dok na poleđini ne napišem broj telefona i lične karte. Iako sam joj rekao da se na ovaj način pravi zakonski prekršaj, nije želela da napiše ugovor o putovanju, naveo je čitalac koji se obratio redakciji „Politike”. Ova praksa se, međutim, osim u agencijama odomaćila i u svim trgovinama u kojima se potrošači uslovljavaju na isti način. Bez ličnih podataka nema ni kupovine ni usluge. Kako saznajemo, banke nemaju nikakav interes da zahtevaju od trgovaca da traže kupcima, odnosno klijentima banaka, da svoje lične podatke upisuju na poleđini čeka koji je zakonsko sredstvo plaćanja. Ček se smatra ispravnim ukoliko ga je vlasnik ispravno popunio. Jedini zaključak koji se nameće jeste da trgovci na ovaj način osiguravaju sebe, jer prema Zakonu o čeku snose posledice ukoliko on nije pravilno popunjen. Naime, po članu 25. ovog zakona trgovcu ili pružaocu usluge sledi kazna „ako trasira ček bez datuma ili sa neistinitim datumom izdanja”, i to dva do 10 odsto od iznosa čeka. Isto će se dogoditi i ako primi ček, prenese ili isplati, iako zna za njegove nedostatke (nepravilno popunjen, oštećen). Trgovci, dakle, ostavljaju sebi prostor da ukoliko je došlo do greške prilikom popunjavanja čeka lakše stupe u kontakt sa kupcem i izbegnu nepotrebne troškove.

U udruženjima potrošača kažu da je zakon jasan ne samo u pogledu toga šta sve ček treba da sadrži već i šta njegov imalac treba da popuni.

– Propisi su jasni, nigde ne piše da na poleđini morate da napišete svoj broj telefona, lične karte ili adresu. Druga je stvar s menicom, na kojoj sve to piše i korisnik je dužan da te podatke ispuni – kažu naši sagovornici. Trgovci, dodaju, koriste neznanje kupaca i insistiraju na ovome jer im je mnogo lakše da pozovu potrošača ako se nešto nepredviđeno desi s čekom. Oni savetuju kupce da istraju u svom pravu, jer prodavcu plaćajući čekom u stvari daju novac.

– Samo prva strana čeka treba da bude popunjena i takav ček se smatra verodostojnim. Trgovac mora da proveri podatke, a to što godinama rade zaista je bežanje od odgovornosti – kažu u udruženjima potrošača.

U velikim trgovinskim lancima kažu da je ispisivanje podataka na poleđini čeka uobičajena praksa i da se potrošači koji koriste ovo sredstvo plaćanja kupujući robu na odloženo ne žale.

U „Delezu” kažu da broj lične karte i kontakt telefon kupci ispisuju na čekovima prilikom kupovine samo ukoliko žele da koriste mogućnost odloženog plaćanja robe.

– Naša kompanija ima visoke standarde koji se tiču bezbednosti privatnih podataka lica i u potpunosti poštujemo važeće propise Republike Srbije u ovoj oblasti. Svi zaposleni su na adekvatan način edukovani o obavezi čuvanja poverljivosti privatnih podataka lica i u skladu s tim se odnose i prilikom obrade podataka o ličnosti u slučaju podataka koje kupci ispisuju na poleđini čeka – kažu u „Delezu”.

U „Idejinim” prodavnicama, „Roda marketima” i „Merkatorovim” hipermarketima kažu za naš list da proceduru plaćanja čekovima obavljaju u skladu s višedecenijskom trgovačkom praksom.

– Naši kupci na poleđini čekova, kojima plaćaju robu, upisuju brojeve telefona i ličnih karti, ali ne i jedinstvene matične brojeve građana – kažu ovom trgovinskom lancu.


Komentari7
c633a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Bojan
Ako je prodavac jednom primio pogresno popunjen cek, kako misli da ce u telefonskom kontaktu sa kupcem to da ispravi? Ja se kao kupac moguce necu ni javiti na poziv sa nepoznatog broja. Mozda cu se i javiti, ali ne vidim sta telefonom mogu da pomognem. Da gubim vreme i odlazim zbog toga negde, to sigurno necu. Pa prodavac ima da proveri tek nekoliko stavki na ceku, iznos, datum i potpis, i tu ne sme biti greske. Broj licne karte je protivzakonito traziti u prodavnici i nece u slucaju problema nikako pomoci. Za prodavnicu zato i sluzi cekovna kartica, da se ne trazi licna karta, koju dajem na uvid samo policiji, u posti ili banci i nigde drugde.
DaniloK
Nije tačno. Čak i ako kupac u trenutku realizacije čeka nema sredstva na računu, banka će trgovcu realizovati ček, a kupac će otići u nedozvoljeni minus. Samim tim što je izdala čekove, banka garantuje naplativost istih. A posle se ganja sa klijentom ako nema dovoljno novca na računu.
mile
podaci se ostavljaju u slučaju nenaplativosti čeka odnosno ako u trenutku puštanja čeka, nema novca na računu kupca. tada prodavac koristi broj telefona kako bi stupio u kontakt sa kupcem a broj lične karte može da iskoristi u slučaju da kupac odbija da se javi na telefon, a radi kontaktiranja policije i pokretanja spora tj. tužbe protiv kupca. ne zamajavajte narod o nepravilnim popunjavanjima čekova jer se ovde ne radi o pravilnom popunjavanju nego solventnosti kupca s jedne strane i poverenju trgovca s druge strane. ta "praksa" ostavljanja broja lične karte i pratećih podataka postoji više od 30 godina a zloupotreba podataka je svakodnevna. ako ne daš LK negde, nećeš dobiti robu/uslugu i nema mehanizma zaštite kupca i njegovih ličnih podataka, u tom trenutku. čekove inače treba ili ukinuti potpuno ili im skinuti blokadu iznosa. ovako, na 5.000 dinara, čekovi su smešni kada je u pitanju kupovina neke ozbiljnije robe. no, mis mo svetlosnim godinama udaljeni od normalnog života i svega.
Bojan
Skroz pogresno! U slucaju nenaplativosti ceka nema sta prodavac da juri kupca. Nije to privatan problem dve osobe. Banka ciji je cek dospeo na realizaciju mora da isplati prodavnici, ili na koga glasi, iznos sa ceka. Nakon toga banka preduzima korake ka nesavesnom klijentu koji je pustio cek bez pokrica. U opciji su velika kamata na minus, obustava izdavanja cekova i prinudna naplata. Inace svrha cekovne kartice je da pri placanju cekom zameni licnu kartu jer prodavac nema pravo da trazi LK niti telefon.
Preporučujem 9
Саша Микић
То са чековима и бројевима телефона и личне карте је толико већ пута писано и објашњавано, али без икаквих резултата. Надам се да ће и овај чланак макар нешто допринети. Но има још једна ствар коју сам ја доживео својевремено у ''Поштанској штедионици'', а то је да су ми за плаћен рачун картицом, за коју сам укуцао ПИН код, тражили и личну карту и на слипу који остаје њима уписали број личне карте. Надам се да је то у међувремену престало, мада нисам баш посве сигуран. Углавном све се своди на то да нико ником не верује, а опет пролазе преваре са чековима и картицама.
vlada
Cek uredno popunjen a na poledjini napisete brojeve koji vam padnu na pamet u tom trenutku,...resen problem i bespotrebno zadrzavanje.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja