sreda, 21.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:35

Od „zle doline” do „balkanske lepotice”

U letnjem i zimskom periodu godine, Grdelička klisura je često na stranicama crnih hronika zbog brojnih saobraćajnih nesreća, a poslednjih nedelja prisutna je zbog rušenja kosine na auto-putu
Autor: Danilo Kocić ponedeljak, 03.09.2018. u 22:00
Грделичка клисура (Фото Д. Коцић)

Leskovac, Grdelica – „Balkanska lepotica” je drugo ime za Grdeličku klisuru. Ovaj epitet dobila je na naučnom simpozijumu ekologa u Bratislavi 2004. godine. Učesnicima je prikazan film o Grdeličkoj klisuru i tada je Stefanija Ivančeva, oduševljena lepotom predela, rekla da je ovo prava – balkanska lepotica! Njen komentar pozdravljen je dugim aplauzom uz predlog da se klisura što pre poseti.

Raniji, stari naziv Grdeličke klisura, „zla dolina”, nastao je sredinom 20. veka. Dugogodišnji profesor Vojne škole u Karlovcu Petar S. Petrović, autor knjige „Predejane i okolina”, koja je objavljena pre jedanaest godina, podseća da do ulaska u Grdeličku klisuru auto-put i pruga idu uporedo i skoro se dodiruju, a pejzaž kroz koji se prolazi nudi sliku koja se ne razlikuje mnogo od drugih krajeva u Srbiji.

– Kada se pređe Most obnove (dobio je ime posle NATO agresije, kada je bio porušen, pre toga zvao se Sarajevski most po graditeljima mosta iz Sarajeva) na Južnoj Moravi sve dobija izgled čarobne doline. Strme strane klisure obrasle zelenilom koje odmara oči, Južna Morava koja vijuga i veselo teče na sever, put i pruga koji se probijaju s jedne na drugu obalu reke, plene srce i dušu i ne ostavljaju ravnodušnim nijednog putnika kroz ovaj tesnac – kaže Petrović.

Grdelička klisura je u prošlosti bila divlja, nenaseljena i saobraćaj se odvijao preko sela Graova, Repišta i Jastrepca ili preko Novog Sela, Mrkovice i Vrle Reke ka Vranju. Tek posle izgradnje carskog druma (naziv za Midhat pašin drum) pored Morave, ovaj pravac dobija na značaju i preuzima saobraćaj sa putnog pravca dolinom reke Veternice.

Naš čuveni geograf Jovan Cvijić klisuru je opisao na sledeći način: „Grdelička klisura počinje kod Vladičinog Hana, a svršava se ispred Grdelice, sastavlja Vranjsku i Leskovačku kotlinu, od kojih je prva bila deo Egejskog, a druga Panonskog jezera. Klisura ima laktasti oblik i prelom lakta kod Predejana. Zemljište oko ove klisure sastavljeno je poglavito od kristalastih škriljaca, koji su gde-gde kvarcoviti i pri raspadanju ostaju od njih znatne količine kvarca.”

Grdelička klisura nastala je usecanjem reke Margus (latinski naziv za Južnu Moravu) u stene pri oticanju vode iz jezera i Vranjske kotline. Reka je uporno krčila put ka Panonskom moru praveći usput rečne terase u obliku pragova koji se i sada mogu videti u središnom delu Grdeličke klisure kod Predejana.

Ova klisura dobila je ime po Grdelici, mestu na ulazu u nju sa njene severne strane (iz pravca Leskovca). Neki naučnici smatraju, zapisao je Petar S. Petrović u svojoj knjizi „Predejane i okolina”, da se Jovan Cvijić ogrešio nazvavši je „Grdeličkom”, mada se u njenom središnom delu kao dragulj nalazi Predejane, pa je logično da se zove Predejanska klisura.

Grdelička klisura, naročito u letnjem i zimskom periodu godine, često je na stranicama crnih hronika zbog brojnih saobraćajnih nesreća, a poslednjih nedelja prisutna je zbog rušenja kosine na auto-putu. Prepoznatljiva je bila i u vreme NATO agresije, jer je pogođen voz upravo na tom telu železničke pruge, koja povezuje Leskovac sa Vranjem i ide dalje ka Makedoniji. Dogodilo se to 12. aprila 1999. godine kada su dve rakete pogodile putnički voz koji je prelazio preko železničkog mosta na Južnoj Moravi u Grdeličkoj klisuri. Tačan broj stradalih putnika nikada nije utvrđen, mnogi se vode kao nestali, a pronađeno je devet tela.

Leskovčani protiv sadašnje trase magistrale

Živojin Stefanović, dugogodišnji funkcioner lokalne samouprave Leskovca, načelnik Jablaničkog okruga i višegodišnji predsednik Socijalističke partije u Leskovcu, sada odbornik u Skupštini grada ispred SRS, ocenjuje da je izabrano najgore rešenje za auto-put kroz Grdeličku klisuru. „Bio sam predsednik Skupštine Leskovca kada su me stručnjaci i inženjeri upozorili da je bolja trasa koja bi pratila Južnu Moravu i prugu. Predložili smo da se napravi novi projekat i ispalo je da je trasa koju su naši inženjeri imali u vidu u startu bila 15 miliona evra jeftinija i kao skupština izjasnili se da tražimo gradnju po tom projektu. Nakon toga dobio sam nekoliko opomena da se batalim tih poslova, jer mogu imati posledice. Nažalost, ispostavilo se da je ovim klizištima, a bojim se da će biti i novih, rehabilitovan naš predlog trase. Zamislite da na sedam kilometara imate šest mostova preko Morave!? Pa to je rasipanje novca. Kao predsednik Skupštine opštine podneo sam krivičnu prijavu, ali mi je tadašnji tužilac za organizovani kriminal Miljko Radisavljević rekao da nema elemenata za pokretanje postupka. Nažalost, sad tek ima elemenata.”


Komentari0
5a076
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja