nedelja, 18.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:18

Parnjača „Kostolac” sa Solunskog fronta kasni za Pariz

Parna lokomotiva koja se nalazi u Železničkom muzeju u Požegi trebalo je da bude izložena kao eksponat na obeležavanju stogodišnjice završetka Prvog svetskog rata
Autor: Aleksandar Apostolovskiponedeljak, 03.09.2018. u 22:00
Сачуване су само две ове машине од 200 произведених у САД 1916. године (Фото лична архива)

Sve je manje vremena da parna lokomotiva „Kostolac”, koja se nalazi u Železničkom muzeju u Požegi, bude izložena u Parizu, povodom velikog obeležavanja stogodišnjice završetka Prvog svetskog rata. Parnjaču koja je municijom snabdevala srpske vojnike na Solunskom frontu i predstavlja deo naše nacionalne istorije, po svemu sudeći, neće videti desetine svetskih lidera koji će prisustvovati ovom značajnom događaju.

Lokomotiva „Kostolac” jedna je od 200 proizvedenih 1916. u SAD za potrebe francuske vojske koja ih je koristila za raznošenje elemenata za brzu konstrukciju koloseka i snabdevanje artiljerije. Sačuvana su samo dva primerka: naša lokomotiva, koja je izložena na pruzi uskog koloseka neposredno uz zgradu glavne železničke stanice, i druga, koja se čuva u Saobraćajnom muzeju u Drezdenu.

Naziv „ćira” za parne lokomotive nastao je među našim vojnicima na Solunskom frontu. Upravo tako zvali su lokomotivu „Kostolac”, koja je vukla kompoziciju za snabdevanje. Zbog specifična dva dimnjaka, vojnici su je zvali i „dvoglava aždaja”.

Iako je prošle godine najavljivano da će naša „parnjača” biti transportovana za Pariz, gde je trebalo da bude prikazana u jednom od najznačajnijih muzeja, Palati invalida, na mestu gde se čuva Napoleonov sarkofag, Petar Petrović Pepi, osamdesetjednogodišnji penzioner, istaknuti član srpske zajednice u Francuskoj koji sarađuje sa francuskim ratnim veteranima, pesimistički tvrdi da su birokratske procedure zakočile „Kostolac” na putu ka Francuskoj.

Prikazivanje srpskog „ćire” u Parizu iniciralo je francusko udruženje ljubitelja lokomotiva „Tak de Lak”. Oni su ovlastili Petra Petrovića Pepija, svog počasnog člana, da zastupa njihove interese u Srbiji i pregovara o transportu lokomotive. U ostvarenje ove ideje aktivno je uključena i francuska ambasada.

– Kako „Tak de Lak” nije uspeo da sprovede tu ideju, francuski admiral u penziji Lakaj, predsednik asocijacije francuskih veterana iz Prvog svetskog rata „Andre Mažino”, obratio mi se kao dugogodišnjem prijatelju Francuske, da pomognem da lokomotiva bude izložena u Parizu. Na proslavi stogodišnjice Velikog rata biće prisutan veliki broj svetskih državnika, među kojima će, kako se očekuje, biti i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, pa sam smatrao da bi za našu državu bilo veoma korisno da se ideja o dolasku lokomotive u Pariz konačno ostvari – kaže Petrović, ukazujući da već dve godine ne može da nađe pravog sagovornika u lavirintima državne administracije.

– Pošto nemamo mnogo vremena, apelujem na državu Srbiju da uprosti administrativne procedure, jer smatram da će biti izuzetno značajno da se lokomotiva prebaci u Francusku, kako bi i Francuzi i ceo svet imali priliku da se upoznaju sa herojskom borbom srpskog naroda u Prvom svetskom ratu na strani saveznika. Prevoz i sve troškove snosila bi francuska asocijacija, a Srbija ne bi imala nikakvih izdataka – kaže veteran koji je za poslednje tri decenije imao priliku da na obeležavanjima godišnjica francuskih ratnih veterana upozna sve francuske predsednike, od Fransoa Miterana do Emanuela Makrona. Na te proslave dolazio je odeven u uniformu srpskog vojnika iz Prvog svetskog rata.

Petrović podseća da je parnjača „Kostolac” trebalo da bude značajan eksponat izložbe povodom stogodišnjice kraja Velikog rata i naglašava da je francuska država garantovala da će lokomotiva biti vraćena u Srbiju. Planirano je da do tamo bude transportovana kamionom.

Prošle godine Petrović je bio veći optimista kada je davao izjavu za „Politiku”. Verovao je da će lokomotiva biti izložena u Parizu već na proleće ove godine godine ili upravo 11. novembra, na Dan primirja. Danas još traži pravog sagovornika u Ministarstvu kulture i Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Ovaj tip lokomotiva za vreme Prvog svetskog rata saobraćao je na prugama Solunskog fronta, na relaciji Vertekop – Subotsko – Pribedište. Sa ovih pruga, u podnožju Kajmakčalana, snabdevana je Druga srpska armija. Kompozicija se sastojala od parne lokomotive i devet vagona. Nakon što je 1940. godine Nemačka okupirala Francusku i preuzela železnički vozni park, ova parna lokomotiva prebačena je u rudnik lignita u Kostolcu. U rudnicima je korišćena sve do 1951. godine, kada je postala eksponat Železničkog muzeja.


Komentari1
fc87c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

milan
Lokomotiva bi se rado prosetala do Pariza samo nije dogovoreno kako i o cijem trosku.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja