ponedeljak, 21.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
NA GRADILIŠTU PRVE I NAJTEŽE DEONICE BRZE PRUGE BEOGRAD– BUDIMPEŠTA U ČORTANOVCIMA

Niču tuneli i vijadukt

(Фото Бета)

Čortanovci – Brza pruga na koju Srbija čeka već decenijama i koja je zbog nekih starih, velikih obećanja ušla u antologiju političkih viceva, gradi se na prvoj i najtežoj deonici: Stara Pazova – Novi Sad kod Čortanovaca. Tu je, usred fruškogorskih brda, klizišta i gustih šuma nacionalnog parka, železničko gradilište ogromnih razmera, na kome niču tuneli i vijadukt preko koga će biti položena otvorena pruga. Ona bi trebalo da spoji Beograd i Budimpeštu, preko Novog Sada i Subotice, a omogućila bi vozovima velike brzine. Ipak, mnogi su još oprezni sa upotrebom termina „brze pruge”. Vojvođanski premijer Igor Mirović, recimo, radije kaže da ćemo prvim vozom, za tri i po ili četiri godine, od Novog Sada do Beograda putovati „najmanje dvostruko kraće, a projektovano je da to bude i brže”.

Gradilište je toliko veliko da se sa jednog njegovog kraja drugi ne vidi golim okom. Prostire se dužinom od četiri kilometra i ima unutrašnje puteve od utabane zemlje kojima se kreću radnici i mašine, počev od dve tunelske cevi na jednom ulazu u gradilište, obe od po 1,1 kilometar, pa dalje prema vijaduktu, koji će se pružati 2,9 kilometara. Vijadukt će nositi 58 stubova, a najviši će imati 28 metara.

 

 

„Šuma koja se tu nalazila raskrčena je, teren je očišćen i iskopano je više hiljada tona zemlje, a kod ulaza i izlaza iz tunela urađena je zaštita od klizišta”, priča nam direktorka projekta Snežana Simeunović iz JP „Infrastruktura Železnice Srbije”. Taman posla, odsečna je i odmahuje rukom na pitanje da li je moguće da se ovde desi nešto kao na izgradnji Koridora 10 kod Grdelice, gde se nedavno ponovo obrušio deo potpornog zida.

Radovi kod Čortanovaca počeli su u avgustu prošle godine, a aprila ove krenulo je bušenje tunela, koje će imati više faza.

„Postoje dve tunelske cevi, u svakoj po jedan kolosek. Reč je o pruzi za brzine od 200 kilometara na sat, elektrificiranoj. Tunel nije u potpunosti prav”, opisuje Simeunovićeva i naglašava da se radovi izvode po planu, a da su neki čak i ispred planirane dinamike.

Sredstva su obezbeđena iz takozvanog ruskog kredita, a izvođač je rusko preduzeće „RŽD internešenel”, pa je gradilište juče obišao i ambasador Ruske Federacije u Beogradu Aleksandar Čepurin, zajedno sa srpskom vicepremijerkom i ministarkom nadležnom za infrastrukturu Zoranom Mihajlović, predsednikom pokrajinske vlade Igorom Mirovićem i generalnim direktorima železničkih preduzeća Miroljubom Jeftićem (IŽS) i Sergejem Pavlovim (RŽD).

Jeftić je naveo da je ovo trenutno najveće železničko gradilište u Evropi i da je vrednost radova na tunelu i vijaduktu 337 miliona dolara. Rok za završetak svih radova, prema njegovim rečima, jeste novembar 2021. godine.

Ministarka Mihajlović naglasila je da je razvoj železnice i ulaganje u nju sinonim za modernu Srbiju.

„Kad god se ulagalo u železnicu u prethodnih stotinu godina, u onim periodima kada se ulagalo, Srbija se razvijala”, poručila je ona.

Srbija pamti, kako je navela, te godine razvoja, počev od prve železničke pruge 1884, zatim izgradnju pruge Beograd–Bar... Ali pamti i stagniranje, a to je, dodaje, bilo u prethodnih 20–30 godina.

„Ono što smo zatekli 2013. i 2014. godine bile su pruge kojima se ide 10, 30 ili 40 kilometara na sat, što je posledica decenija neulaganja”, rekla je ministarka.

Vojvodina je ponosna, naglasio je Mirović, što se u Sremu na obali Dunava nalazi ovo fascinantno gradilište. Već pomenuto skraćeno putovanje od Novog Sada do Beograda biće, prema njegovim rečima, „ogromna stvar” i „nezabeležena u snovima pre 10, 15, 30 godina”.

„To je ono što će u transportu robe, putovanju ljudi, razvoju turizma, značiti mnogo za razvoj, posebno za ovaj kraj, za Vojvodinu, Srem i opštine na trasi pruge”, naveo je Mirović i zahvalio svima koji učestvuju u izgradnji.

Ambasador Čepurin kazao je da je ova izgradnja znak želje srpske vlasti za napretkom, a s druge strane znak rusko-srpske saradnje koja je, prema njegovom mišljenju, dobra, ali nepotpuno iskorišćena.

„Imamo dobre političke odnose. Očekujemo ovde u Srbiji predsednika Putina u oktobru i novembru, imamo međuvladin komitet, tako da više vremena i značaja treba da damo našoj bilateralnoj ekonomskoj saradnji”, izjavio je ambasador.

Napomenuvši da je gradilište kod Čortanovaca ogromno i za njihovu kompaniju i za partnere u projektu – srpske železnice, generalni direktor RŽD-a Sergej Pavlov zahvalio je na saradnji, podršci i razumevanju problema koji, prema njegovim rečima, uvek postoje na ovako velikim gradilištima.

Zvaničnici su kasnije posetili Osnovnu školu „23. oktobar” u Sremskim Karlovcima, u kojoj je RŽD obnovio učionicu za ruski jezik i obezbedio nameštaj i drugu opremu. Antrfile 1

Da se ne naljute Šumadinci ili Vojvođani

Ministarka Mihajlović i predsednik vojvođanske vlade Mirović ne mogu sasvim da se slože gde se najviše ulaže u infrastrukturu.

„Da se ne naljute Šumadinci, ali nekako se najviše ulaže na teritoriji Vojvodine. Naravno, i najvažniji koridori prolaze tuda”, kazala je ministarka.

„Teško je baš sad oceniti da li se najviše radi u Vojvodini, ali se tamo puno radi, zato što i moji i saradnici gospođe Mihajlović insistiraju i realizuju pripremu projektne dokumentacije, rešavanje imovinskih odnosa, pripremu urbanističkih planova...”, naveo je Mirović.

Komеntari3
faa7a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milos
Sto ne volim ironicne komentare, eto kao postajemo zeleznicka velesila. Lepo da se gradi pruga, tako i treba. A brze ne moze, jer smo mali narod, siromasni u skoro svakom pogledu, a najvise od svega u medjuljudskim odnosima je jako malo ljubavi i postenja. Ne bi ni politicari toliko krali da vise vole i postuju ljude oko sebe.
Zlatan
I kada se zavrsi pruga narod Srbije ce vozom za Madjarsku ko nekad da se snabde jeftinim namernicama ali ovaj put sa malim izmenama. Nekada su ti proizvodi bili losijeg kvaliteta od onog koji su prozvodili Yugosloveni. Sada se stvar obrnula I tamo ce Srbi kupovati hranu ito po ceni 30-50 % nize od cena u Srbiji...
Zoran
Da.I jos kad se zavrsi pruga Loznica-Valjevo za jedno 50 godina i kad se obe pruge istovremeno puste u rad,gde ce nam biti kraj.Kad bi rekonstruisali jos bar 100 km pruge koje su izgradjene pre 80 godina postali bi zeleznicka velesila.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja