utorak, 18.09.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:19
75. VENECIJA

U sutonu – prošlost protiv stvarnosti

Dopadljivi „kaubojac“ francuskog reditelja Žaka Odijara i filmovi epohe Džulijana Šnabela i Lasla Nemeša. – Dan Žanga Jimoua
Autor: Dubravka Lakićsreda, 05.09.2018. u 22:00
Из филма „Браћа Систерс” Жака Одијара (Фотографије Венецијански фестивал)

Venecija, Lido – Odmiču festivalski dani, iz sata u sat se smenjuju premijerni filmovi, a na listama kritičara i publike još uvek vodeće mesto drži „Roma“ Alfonsa Kuarona. Po glasovima italijanskih i međunarodnih kritičara i po glasovima publike na drugom mestu našao se film „Braća Sisters“ francuskog reditelja Žaka Odijara u kojem glavne likove tumače Džon S. Rejli, Žoakim Feniks, Džejk Džilenhal i Riz Ahmed.

Odijar je priredio pravo iznenađenje na Lidu predstavivši se sada publici i kao reditelj klasičnog američkog vesterna, u kojem je lepotu prirode spojio sa svim prirodnim sastojcima žanra prema čemu se odnosi sa ironičnom melanholijom. Tu je i raskošna muzika legendarnog kompozitora Aleksandra Despla, sa prizvucima džeza koja se stapa sa filmskom slikom i samom kaubojskom pričom čija se osnova može svesti na „ubij da bi zaradio“...

Visoku ocenu i dalje drži još jedan poznati Francuz – Olivije Asajas, sa filmom „Non-Fiction“ („Dvostruki život“) u kojem glavnu žensku ulogu tumači Žilijet Binoš. Samofikciju i opsesiju jednog od junaka, pisca Leonarda, Asajas koristi kako bi pokazao osvetničke pobude ka njegovim ženama iz prošlosti. Autor se zabavlja ismevajući poroke, tikove i opsesije intelektualaca kojima i sam pripada, izazivajući publiku i na razmišljanje o eri digitalizacije i zbunjujućim promenama koje je ona donela menjajući i ekonomska pravila i zakone. Jasna je Asajasova namera da isprovocira gledaoca da se pred sobom izjasni da li ga pitanje digitalizacije lično i emocionalno podstiče ili nas sve to nekada čini prilično smešnim...

***

U glavnom takmičarskom programu 75. Mostre ima dosta i takozvanih filmova epohe, kostimiranih drama i rekonstrukcije perioda. Među njima je i „Na kapiji večnosti“, novi film američkog slikara i reditelja Džulijana Šnabela koji se na svoj način bavi Vinsentom van Gogom, poverivši ulogu ovog bezvremenog slikara uvek ubedljivom Viljemu Dafou. Šnabelov film je neka vrsta ličnog rediteljskog odgovora na Van Gogove slike. Šnabel se ne bavi toliko istorijskim faktima. On prati umetnika koji slika polja Avra i po kiši i po jarkom suncu, istovremeno forsirajući zvučne događaje koje proizvodi koncertni klavir u nizu jednostavnih akorda. Nažalost, ovaj film nije visoko ocenjen. Njegovoj svetskoj premijeri prisustvovala je i Šnabelova njujorška prijateljica – Marina Abramović...

Ni kostimirani film epohe „Suton“, mladog mađarskog oskarovca Lasla Nemeša („Šaulov sin“), nije dobio naročito visoke ocene, iako je njegova vizuelna magičnost nesporna, a rediteljski stil primamljiv. Radnja filma je smeštena u Budimpeštu tik pred početak Prvog svetskog rata, a Nemeš sam grad tretira kao meteorološku stanicu koja prognozira kraj sveta. Paralelno sa lomovima u samim ljudima autor stvara neki čudesni balans između lepote ženskih šešira toga doba i ružnoće muškaraca spremnih na krv i znoj. Glavni problem ovog filma jeste nedovoljno jasno definisan glavni lik – lik mlade Iris, devojke koja pokušava da pronađe sebe u vrtlogu događaja i vremena...

***

U glavnom programu van konkurencije sa svoja dva filma – kratkim „Pismo prijatelju u Gazi“ i celovečernjim „Tramvaj u Jerusalimu“ – zablistao je kultni izraelski reditelj Amos Gitaji, ponovo spojivši stvarnost, poeziju i gorki humor. Taj jerusalimski tramvaj je jedina stvar koja svakodnevno spaja Palestince i Izraelce na tom uvek burnom delu sveta. I Gitaji to slika pokazujući kako se na Bliskom istoku problemi mogu rešavati jedino dan po dan. Strpljivo. I bez onih kvazivažnih političkih odluka...

Van konkurencije će danas na Lidu biti prikazan i film „Senka“ velikog kineskog reditelja Žanga Jimoua kojem će biti uručena i nagrada „Jeager-LeCoultre – Slava umetniku“ koja se tradicionalno dodeljuje na Venecijanskom festivalu velikanima filmske umetnosti...

Počast Dejvidu Kronenbergu

Venecija, Lido – Projekcijom njegovog filma „M. Butterfly“ iz 1993. godine, sa Džeremijem Ajronsom i Barbarom Sukovom u glavnim ulogama, juče je na 75. Mostri počela majstorska radionica slavnog kanadsko-američkog reditelja Dejvida Kronenberga kojem će na kraju festivala biti uručen i „Zlatni lav“ za životno delo.

– Oduvek sam voleo venecijanskog Zlatnog lava. Lava koji leti sa zlatnim krilima – to je esencija umetnosti, zar ne? Esencija filma! – rekao je majstor horora i subverzivnog filma Dejvid Kronenberg, reagujući na vest da će upravo on bit dobitnik nagrade na jubilarnoj Mostri.


Komentari0
3fc1f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja