nedelja, 18.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 05.09.2018. u 22:00 Miroslava Derikonjić
„POLITIKA” SAZNAJE

Nacrt ustavnih amandmana sledeće nedelje

Нела Кубуровић са представницима Венецијанске комисије (Фото Министарство правде)

Ministarstvo pravde objaviće tokom sledeće nedelje tekst nacrta ustavnih amandmana koji su usklađeni sa preporukama Venecijanske komisije, saznaje „Politika”. U skladu s tim, organizovaće se okrugli sto na koji će biti pozvani stručnjaci i svi drugi zainteresovani da saznaju šta je Ministarstvo pravde uradilo i da iznesu nedoumice u pogledu pojedinih rešenja. Na ovaj način, prema rečima ministarke pravde Nele Kuburović, pokušaće da nađu najbolje odredbe koje će biti dostavljene odboru za ustavna pitanja, zaduženom da sačini konačan tekst amandmana.

– Vlada Srbije do kraja meseca treba da uputi inicijativu Narodnoj skupštini da se promeni Ustav. To znači da vlada inicira da se određene odredbe Ustava menjaju, bez podnošenja konkretnog teksta ustavnih amandmana. Nakon toga, Narodna skupština treba da se dvotrećinskom većinom izjasni da li je spremna da uđe u promene Ustava, odnosno da prihvati vladinu inicijativu.

Tek ukoliko dvotrećinska većina odluči, odbor za ustavna pitanja priprema tekst budućeg ustava koji će biti stavljen na javnu raspravu, za čije je organizovanje zadužena skupština. Nakon toga poslanici, opet dvotrećinskom većinom, treba da se saglase da li će prihvatiti tekst ustavnih amandmana – kazala je ministarka pravde za „Politiku”.

Pošto su članovi Venecijanske komisije sredinom juna javno objavili svoje mišljenje, jedinstveni stav stručne javnosti, ali i civilnog sektora, bio je da se nacrt ustavnih amandmana ne menja, nego da se napišu novi. Podsetimo, Venecijanska komisija uputila je 44 kritike i preporuke za suštinsku izmenu 29 ustavnih amandmana. Zamerke Venecijanske komisije odnosile su se na ono na šta su, kao najspornije, ukazivali i stručna javnost – profesori ustavnog prava, civilni sektor: sastav Visokog saveta sudstva i Visokog saveta tužilaca i ulogu Narodne skupštine u njegovom sastavu; mogućnost raspuštanja Visokog saveta sudstva; predložene uslove za razrešenje zbog nestručnosti; način na koji se obezbeđuje jedinstvena primena zakona (uloga sudske prakse); položaj javnih tužilaca i njihovih zamenika.

U mišljenju se na više mesta naglašava da, u svojoj sadašnjoj formi, amandman o sastavu Visokog saveta sudstva nije pogodan za osiguranje pluralizma unutar VSS i da je potrebno pronaći drugačije rešenje. Uz to, zaključeno je da je predloženim rešenjem u ustavnom tekstu naveden samo jedan od uslova za izbor sudija (završena obuka u instituciji za obuku u pravosuđu) i da je to rešenje potrebno izmeniti ili u pravcu navođenja svih uslova za izbor ili je sve uslove potrebno prepustiti zakonu.

Komеntari2
1a7ed
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ко чита, не скита
Не може Министарство правде да подноси нацрт измена Устава, зато што је Министарство правде извршни орган власти у оквиру ресора правосуђа, док је Устав свеобухватни, највиши законодавни правни акт који може да се измени само гласањем најмање 2/3 народних посланика Скупштине Србије о расписивању општег народног реферндума на коме би се сви грађани са правом гласа изјаснили да ли су за уставне промене или нису. Уосталом, прочитајте члан 203 важећег Устава Републике Србије, па ћете и сами увидети на Министарство правде не може да иницира промене Устава. Промене Устава иницира Влада Србије (или најмање 1/3 посланика, 500 хиљада грађана са правом гласа, или председник Републике), али захтев за променом Устава не може бити бланко, с тим да га Министарство правде или неко друго тело државне управе "попуни", већ мора бити образложен, јасан и прецизан.
Milan
A šta ne valja u ovom Ustavu?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja