subota, 17.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 09:18

Ko su kradljivci znakova pored puta

Lopovi koriste znakove za pečenje paprike ili kao ražanj za vola, dok zaštitna ograda često završi u kokošinjcu. – Aluminijumski lim kao sekundarna sirovina
Autor: Aleksandar Bojovićčetvrtak, 06.09.2018. u 22:00
Укла­ња­ње пу­то­ка­за сма­њу­је без­бед­ност (Фото А. Васиљевић)

Uklanjanje ili oštećenje putokaza smanjuje bezbednost i ugrožava životeLopovi godišnje ukradu više od 10.000 znakova pored puta (tridesetak dnevno) time što skidaju i uništavaju saobraćajnu signalizaciju „Putevima Srbije” nanose štetu veću od milion evra, saznaje „Politika” u ovom javnom preduzeću.

Saobraćajne znakove (najčešće one okrugle) neki koriste za pečenje paprike dok prave ajvar, a u Beogradu je zabeležen slučaj da su pojedini koristili čeličnu cev za znak umesto ražnja – na njoj su okretali i pekli vola. Ovu cev, prosečne dužine 2,2 metra, nesavesni građani upotrebljavaju i za ogradu pored vikendica kao i za druge konstrukcije. Žičanu putnu ogradu, sa druge strane, neki koriste za kokošinjac.

Međutim, glavni razlog krađa putne signalizacije je skup materijal od koga je napravljena.

Na primer, aluminijumski lim, kao podloga za saobraćajni znak, na tržištu sekundarnih sirovina ima veliku vrednost.

Lopovi kradu poklopce i rešetke šahtova za odvodnjavanje državnih puteva, opremu za trafo-stanice u izgradnji, kablove za instalacije osvetljenja. 

Izraženo je probijanje i uništavanje zaštitnih žičanih ograda zbog pravljenja nelegalnih saobraćajnih priključaka na auto-puteve. Ima i onih koji namerno i bahato krive putokaze i na njih lepe propagandni materijal, a neretko se dešava da znakovi pored puta posluže kao meta nesavesnim lovcima i drugim pucačima.

 „Cena presvlačenja (asfaltnog kolovoznog zastora) na jedan kilometar puta u proseku košta oko deset miliona dinara.

Godišnje bismo mogli da rehabilitujemo 12 kilometara puta za iznos utrošenih sredstava za zamenu ukradene ili postavljanje nove, umesto oštećene saobraćajne signalizacije i opreme”, kažu za naš list u JP „Putevi Srbije”.

Naglašavaju da svaka krađa, uklanjanje ili oštećenje putokaza, ograda i opreme smanjuje bezbednost i direktno ugrožava život učesnika u saobraćaju.

„Zato smatramo da bi kazne za takva krivična dela trebalo da budu oštrije”, dodaju iz „Puteva Srbije”.

Cena jednog saobraćajnog znaka iznosi više od 10.000 dinara. Cena nosača – cevi najmanje je 1.000 dinara na šta treba dodati i cenu ugradnje. Odbojna ograda košta od 2.500 do 5.500 dinara po metru, a cena kosog završetka iznosi oko 33.000 dinara. Prelazne konstrukcije su 104.000 dinara po komadu. Na sve ove cene ograde treba dodati i katadioptere koji su 400 dinara po komadu i trošak za ugradnju svega toga.

„Obim štete zbog krađe ili oštećenja saobraćajne signalizacije i opreme se umnožava kada se uzme u obzir da se sve ovo odnosi samo na državne puteve koji su u nadležnosti JP ’Putevi Srbije’, a nismo računali opštinske (lokalne) puteve i ulice u gradovima i naseljima koji su u nadležnosti gradova i opština”, navode u „Putevima Srbije”.

Iako ovo javno preduzeće već godinama apeluje na građane da je uništavanje znakova štetno, pre svega zbog bezbednosti saobraćaja, broj krađa je konstantan ili je u blagom porastu. Primera radi, za jednu noć (novembar 2016), samo deset dana od otvaranja nove deonice auto-puta Ljig–Preljina ukradeno je žičano pletivo dužine skoro 2,5 kilometara. Da bi se skinula ta ograda, potrebno je natovariti i odneti čitav šleper žice. Dobro uigranoj ekipi majstora za postavljanje više od dva kilometra žičanog pletiva potrebno je četiri radna dana. Zbog krađe ove ograde došlo je i do udesa kada je automobil naleteo na srndaća koji je istrčao na auto-put. Policija je ubrzo uhapsila osumnjičenog za ovu krađu i rešila slučaj.

Ali, prema podacima kojima raspolažu u „Putevima Srbije”, u poslednjih deset godina MUP je razrešio mali broj prijava protiv N. N. osoba za ova dela. I na deonici auto-puta Novi Sad–Subotica kod Vrbasa, takođe za jednu noć, ukradeno je oko dva kilometra žičane ograde.

 „Dešavaju se i slučajevi ispisivanja grafita na zidovima za zaštitu od buke i vertikalnoj saobraćajnoj signalizaciji duž auto-puta Beograd–Niš–granični prelaz Preševo, kao i na svim drugim auto-putevima”, kažu u JP „Putevi Srbije”. Poslednjih godina, vertikalna saobraćajna signalizacija se oblaže antigrafitnom folijom i čišćenje grafita sa znakova se obavlja specijalnim – skupim hemijskim sredstvima.

U našem krivičnom zakoniku predviđene kazne za uklanjanje i uništavanje saobraćajne signalizacije su do tri godine zatvora. Ali, u dobrom delu sudske prakse ne gleda se opasnost koja bi mogla da nastane skidanjem znaka već vrednost ukradene stvari. Naročito je opasno kada lopovi odnesu znakove koji vozačima pokazuju da nailaze na put sa pravom prvenstva prolaza („stop” i „obrnuti trougao”). A malo je osuđenih za ovakve krađe.


Komentari6
f8552
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

системско решење
Свакодневно наилазимо на оштећене јавне објекте и трагове безобзирне крађе. Огорчени смо што нема правог деловања да се ово спречи. Сви би желели да за новац који издвајамо као друштво добијемо: 1. Брзо откривање, хапшење и кажњавање лопова уз обавезну накнаду штете конфискацијом имовине или принудним радом 2. Извештавање грађанства о откривеним крађама и предузетим мерама и резултатима тих мера. 3. Јавне одговоре надлежних на питања грађана у случају неоткривања и непредузимања мера. Данашњим могућностима информисања лако је постићи да сви знамо шта се дешава, само ако постоји политичка воља код власти.
tomkarlo
Na samom početku je prijavljivanje oštećenja od strane nas građana. Kada nam postane jasno da je to naše sve će biti lakše.
Preporučujem 18
миле
боља варијанта је да спроведу струју, па ко скида да га убије на месту. исто и са шахтовима и сливницима.
Vlada
Pa nek prave plastične
Aleksandra
U zapadnim zemljama ljudi bi prijavili osobu kaoja krade znakove policiji i policija bi ozbiljno istrazila slucaj. Kod nas, ne samo da 'svako gleda svoja posla', nego i policija ne bi shvatila slucaj ozbiljno ('Ja da trazim kradljivce znakova? Imam vaznija posla, kao da pijem ovu kafu!') . Sustina je sto niko shvata ovo ozbiljno, ovakav lopovluk izaziva saobracajne udese.
EvGenije
Što pitate kad znate?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja