nedelja, 18.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:43
FORMULE ŽIVLjENjA

Slast i gorčina osvete

Uvek proizlazi iz osećanja mržnje i prezira usmerenih ka drugome kao osobi, a glavna pozornica za ispoljavanje osvete su raskidi emotivnih veza i razvodi braka, ali i odnosi sa susedima ili kolegama
Autor: Zoran Milivojevićponedeljak, 10.09.2018. u 08:00
(Срђан Печеничић)

Iako je u današnje vreme krvna osveta retka pojava, u svakodnevnom životu ljudi često imaju poriv da se nekome osvete. Kako su sa osvetom povezana razna destruktivna ponašanja čiji je cilj da neko drugi pati ili bude uništen, osveta je važan društveni problem. Zato je važno razumeti ovu pojavu i duševno stanje iz koje proističe.

Iako su i osveta i kazna reakcije na neku doživljenu veliku nepravdu, između njih postoji velika razlika.

Nije isto što i kazna

Oni koji kažnjavaju poznaju razliku između osobe koja je nešto uradila i njenog neprihvatljivog postupka. To je ono hrišćansko: mrzim greh a ne mrzim grešnika. Zato kazna nije usmerena na osobu, već na njen postupak. Cilj kazne je da osoba odustane od neprihvatljivog ponašanja i da se drukčije ponaša u budućnosti.

 Osveta je uvek usmerena na osobu zato što onaj koji se osvećuje smatra da je drugi zao tako da je „zaslužio” da pati i da bude uništen psihički, emotivno, socijalno ili fizički.

Evropska pravna tradicija razlikuje kaznu od osvete jer polazi od toga da se ljudi, pa i oni koji su izvršili zločin, mogu promeniti. Iz tog razloga u evropskom pravnom sistemu ne postoje instituti doživotnog zatvora i smrtne kazne. Smatra se da su doživotni zatvor i smrtna kazna izraz odnosa prema osobi koja se unapred smatra zlom i nepopravljivom, i da zato zapravo nisu oblici kažnjavanja, već osvete društva nad pojedincem.

U plemenskom društvu kada pripadnik jednog plemena ili bratstva ubije pripadnika drugog plemena ili bratstva, osveta je prvenstveno odnos ljubavi i poštovanja prema žrtvi. Odatle dolazi reč „osveta” jer se žrtva tek nakon čina osvete može smatrati svetom, to jest osvećenom. Odatle je proizlazio i moralni imperativ da žrtva mora biti osvećena, prema narodnom: ko se ne osveti, taj se ne posveti.

Ova vrsta osvećivanja zajednice stvarala je „spiralu osvete” tako što bi se jedni osvetili drugima, što je druge primoravalo da se osvete prvima, nakon čega bi se prvi ponovo osvećivali drugima, stvarajući beskonačni transgeneracijski krug međusobnog osvećivanja.

Osveta proizlazi iz osećanja mržnje. Za razliku od ljutnje i besa, koji su uvek usmereni na ponašanje kao snažan zahtev drugome da promeni ponašanje, mržnja i prezir su usmereni ka drugome kao osobi. Dok je prezren onaj koji se smatra nedostojnim, bezvrednim ljudskim bićem, koje ne zaslužuje ni da bude pogledan (odatle i reč „prezir”), mrzi se onaj koji se smatra zlom osobom, koja je nekim svojim postupkom dokazala da je opasna i destruktivna. Zato mrzitelj smatra da je drugi toliko zao i štetan, da nije zaslužio da živi, odnosno da ako je živ da mora da pati zbog svoje zloće.

Iako je mržnja glavni razlog za ubistva, većina onih koji mrze i svete se tako što pokušavaju da nateraju drugog da pati. Glavna pozornica za ovu vrstu osvete jesu raskidi emotivnih veza i razvodi braka, a druga dva polja svakodnevnog života u kojima se pojavljuje motiv osvete su odnosi sa susedima i odnosi u radnoj organizaciji.

Kada jedan supružnik smatra da ga je drugi iskoristio, izmanipulisao i izdao, iako mu je prvi poklonio „najbolje godine” svog života, tada zaključi da mu je drugi „upropastio život”, čime sebi daje pravo da osvetnički upropasti život onom drugom. Taj način razmišljanja je tipičan za one teške razvode i raskide koji na kraju vode u to da svi uključeni, a najviše deca, postaju gubitnici. Glavna sredstva u ovim osvetama su zajednička imovina i zajednička deca, u zavisnosti od procene šta će više zaboleti onog drugog.

Podrška koja vodi u tragediju

Tipično je da nakon osvetničkog čina jednog partnera, drugi partner zaključi da je prvi zao, tako da i on počinje da mrzi i da se sveti. To samo potvrđuje prvom da je drugi zaista zao, tako da nastaje spirala pojačavanja osvete na osvetu.

Oni koji mrze i svete se po pravilu traže moralnu podršku od bliskih ljudi, rođaka i prijatelja. Ovakva podrška samo pojačava destrukciju i nekada vodi ka tragediji. Ako već ne možemo nekoga uveriti da izvršena osveta nije uslov da bi nastavio da poštuje samoga sebe, nikako ga ne treba podržavati, već ga treba odvraćati.


Komentari1
afaf1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

слободан
Цитат из Горског вијенца:"Иван часом наздрави освете,светим пићем Богом закршћеним."

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja