ponedeljak, 24.09.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:34
SERIJAL „POLITIKE”: MOST „GAZELA”

Graditeljski ponos iz doba gradonačelnika Pešića

I pre i posle nje u Beogradu su nicali mostovi, ali „Gazela” je decenijama najopterećeniji prestonički rečni kolos
Autor: Dejan Aleksićutorak, 11.09.2018. u 12:20
Обнова Газеле у току 2010. и 2011. године – радови су извођени пошто је пукао главни носач (Фото Д. Јевремовић)

Šezdesetih prošlog veka glavni grad naroda i narodnosti ubrzano se širio, a broj stanovnika u njemu neumoljivo je rastao. Naročito se na levoj obali Save širio Novi Beograd. Postojeće ulice i bulevari, a pogotovu ono malo drumskih mostova, sa znatno manjim kapacitetima nego danas (Stari savski i Brankov) sve manje su mogli da zadovolje saobraćajne potrebe grada.

Brzo je postalo jasno – Beogradu je preko potreban moderan kolos preko Save koji će povezati stari deo grada i rastući Novi Beograd, ali i koji će povezati delove jugoslovenskog auto-puta. Okupili su se najbolji građevinski stručnjaci. Raspisan je konkurs na kome je odabrano rešenje akademika Milana Đurića, nekadašnjeg profesora Građevinskog fakulteta. Ali, pre početka gradnje mosta po sistemu grede i luka, nije bilo sve tako jednostavno.

Ideja u to vreme, u doba gradonačelnikovanja čuvenog Branka Pešića, bila je da se osim mosta u Beogradu tih godina izgrade i Mostarska petlja i auto-put, ali i Terazijski tunel. Bilo je neophodno dosta novčanica, na šta nisu svi čelnici jugoslovenskih republika blagonaklono gledali. Pešić ne bi bio Pešić da u svom naumu nije uspeo. Novac je obezbeđen, ali se, kako svedoče Pešićevi savremenici, tadašnji gradonačelnik šalio da će, ukoliko zamisli arhitekata u praksi ne budu dobre, zajedno sa njim oni morati da se spreme za vešanje.

Izgradnja savremenog mosta krenula je 1966. godine, a za to su bili zaduženi giganti SFRJ „Mostogradnja” i „Goša”. Posao je završen za četiri godine. Uoči otvaranja, uobičajeno, morala je da se ispita nosivost. U tome su, kako je zabeleženo, učestvovali brojni vojni transporteri i kamioni natovareni šljunkom.

Taj događaj direktno su prenosile kamere mlade Televizije Beograd. Kako smo uvek bili sumnjičavi, i tada je ova osobina morala da dođe do izražaja. Žitelji glavnog grada, u toku prelaska prvih teretnjaka preko mosta, sugerisali su da se vozačima daju ronilačka odela. To ipak nije bilo potrebno.

A onda u jednom danu, 4. decembra 1970, u Beogradu su otvoreni most sa petljom i auto-putem i Terazijski tunel. Svečanom puštanju u saobraćaj, osim maršala Tita sa suprugom Jovankom i Branka Pešića, prisustvovali su i drugi čelnici grada i jugoslovenske federacije.

Prvi most kod nas koji se nije oslanjao na klasične stubove ime je dobio spontano kada je Đorđe Lazarević, predsednik konkursne komisije, izgovorio „Ovaj most je preskočio Savu kao gazela u skoku”.

Ponos jugoslovenskog graditeljstva odmah je počeo nemilice da se „rabi” ubrzo postavši najopterećeniji beogradski most preko Save. Zamisao projektanata bila je da to bude most za 40.000 vozila dnevno, ali realnost je bila znatno drugačija.

Broj vozila na njemu iz godine u godinu je rastao da bi u prvoj deceniji novog milenijuma dnevna opterećenost bila četiri puta veća od projektovane. Danak višedecenijskom rabljenju došao je januara 2010. kada je napukao glavni nosač na „Gazeli”, za koju je nekoliko godina ranije utvrđeno da su noseći šrafovi i čelični kablovi napadnuti korozijom.

Pripremnim radovima u martu te godine velika rekonstrukcija, za koju je kao glavni izvođač izabran „Štrabag”, konačno je i započeta. Ni ovoga puta gunđanje i negodovanje nisu izostali. Sa jedne strane bili su vozači i putnici koji su svakodnevno negodovali zbog saobraćajnih gužvi i kolona, kojih se Beograđani i danas živo sećaju.

Bilo je i nesloge gradskih i državnih otaca – u prestonici su smatrali da prvo treba da se okonča gradnja Mosta na Adi, a sa time nisu bili saglasni državni čelnici. Problema je bilo i sa raseljavanjem porodica koje su živele ispod mosta. U toku obnove „Gazele” EIB je odlučio da prekine kreditiranje jer je bio nezadovoljan načinom na koji se rešavao taj problem.

Uz sve muke i nesloge obnova kolovoza mosta završena je u novembru naredne godine, a kompletna, uključujući i donje delove mosta, 2012. godine. Nosivost obnovljenog mosta ispitana je u avgustu te godine kada je preko „Gazele” prešlo oko 40 teških kamiona koji su se kretali različitim brzinama.

Posle završetka radova most, dugačak 332 metra i širok 27,5 metara, postao je teži za 1.500 tona jer je ojačan dodatnim čelikom i drugim materijalima. Tada je ukazano – most će u narednih 40 godina moći svakog dana da prelazi oko 200.000 vozila.

Vreme će pokazati koliko su ove projekcije realne, pogotovu što se uz savsku obalu gradi futurističko naselje sa brojnim kulama. U međuvremenu, ostaje da se vidi hoće li u delo biti sprovedena ideja aktuelne gradske vlasti da „Gazela” posle skoro pet decenija postojanja ponese ime po gradonačelniku u čije vreme je spojila dve savske obale.


Komentari5
a6dbc
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Aranđel Mihajlović
U poslednjih 7 godina na Novom Beogradu vlast je dovršila samo pristupnu saobraćajnicu od Mosta na Adi , pa do Tošinog bunara . Zbog stranačkog nadgornjavanja najviše trpe Novobeograđani , koji danas gube mnogo više vremena u prevozu . Najveću poslovno - stambenu izgradnju bi morale da prate i nove saobraćajnice , novi mostovi i mnogo više vozila javnog prevoza .
dragoslavic
Totalna degradacija i debilizacija. Nekada smo umeli sami da napravimo most a sada bez stranaca ne umemo ni da ga odrzavamo....ili je u pitanju korupcija?
Andra
- "Lako je Brozu da pravi drzavu kada mu je Kralj vaspitavao omladinu. Kakava ce biti drzava kada na vlast dodju oni koje je on vapitavao videcemo". Reci koje je izgovorio seljak iz Dragaceva. I vido smo i vidimo!
тетак
када је мој Земунац, Бранко Пешић, живео у истој кући пре и после мандата и занимала га је само добробит Београђана! за такве у новим друштвеним односима нема места!
ing. adamovic
naravno,kad su izvodjaci radova bili kinezi...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja