subota, 22.09.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 18:03

Lopovi isekli najstariju lokomotivu u Srbiji

Kradljivci iz depoa smeštenog ispod „Gazele” odneli pet strugova, dve vertikalne bušilice, ručno izrađen vagon i oštetili Pulsku lokomotivu iz 1864. i lokomotivu „učilo”
Autor: Branka Vasiljevićutorak, 11.09.2018. u 22:00
Локомотива учило (Фотографије Б. Васиљевић)
Депо из ког је нестало неколико вредних и јако тешких експоната
Исечен комад иза ког су били бакарни делови

Muzeju lokomotiva i strugova „Železnica Srbije” lopovi su naneli neprocenjivu štetu. Iz depoa ove institucije, smeštenog u blizini „Beograda na vodi” i „Gazele”, pokraden je veliki broj strugova, dok su neke lokomotive i eksponati oštećeni.

Da u muzeju smeštenom kraj nekadašnje ložionice, sada sakrivene brdima zemlje i kiselog drveta, nešto nedostaje, prvi put je primećeno krajem avgusta. Tada je Nenad Vojčić, direktor Muzeja železnice Srbije, na poziv nekadašnjeg radnika, obišao depo, koji je u veoma lošem stanju, i shvatio da su vandali odneli sve što su mogli.

– Lopovi su upropastili najstariju lokomotivu koju Muzej ima. Reč je o Pulskoj lokomotivi iz 1864. godine, koja je stigla iz arsenala pulskog brodogradilišta „Uljanik”. Ona je 20 godina starija od srpskih železnica...

Inače, ta serija lokomotiva korišćena je na izgradnji Sueckog kanala. Pulska lokomotiva ovde je smeštena 1951. godine, kada muzej još nije bio ni otvoren. On je osnovan 1950. godine, a počeo je da radi 1953. Pre ove krađe lokomotiva je bila u odličnom stanju, samo je trebalo malo da se opere i uglanca. Sada nema delova kao što su poluga, potisna osovina, otvoren je i cilindar, a njenu tehničku dokumentaciju nemamo, tako da ne znam da li postoji način da je obnovimo – priča Vojčić.

Drugu lokomotivu koju su kradljivci nepovratno oštetili – „151-012” – železničari zovu „učilo”. Ona je sa jedne strane bila zasečena da bi učenici mogli da vide kako rade cilindar i vazdušna pištaljka, kuda ide para kroz sistem... I ona je bila u dobrom stanju. Njoj je skinuta centralna dimnjača, kotao, a savršeno je isečen komad ispod kojeg su se nalazili bakarni delovi.

– U ovom depou bilo je pet strugova, ovde prebačenih iz nekadašnje kovačnice i strugare, dve vertikalne bušilice, dve glodalice, od kojih jedna američka, koja je mogla bez problema da obrađuje lokomotivski točak. Mislim da ovu glodalicu nisu imali ni Amerikanci. Iz nje su takođe izvađeni delovi. Ovde je bio smešten i jedan ručno kovani vagon, po veličini nalik rudničkom. Taj vagon je čuvan kao raritet – objašnjava Vojčić.

Pljačku je prvi primetio radnik „Železnica”, koji je o ovom depou zatekao petnaestak ljudi. O tome je obavestio policiju.

Krađa zasigurno nije mogla da se izvrši preko noći, niti je to mogao da uradi jedan čovek. Za sečenje bakra potrebne su specijalne mašine, a kako u ovom objektu nema struje, neophodan je i agregat. Naravno, delovi i strugovi nisu mogli da se odavde odnesu ručno, već je bio potreban i prevoz, a delovi su morali da završe na nekom od otpada sekundarnih sirovina. To znači da je za ovu pljačku bila potrebna organizovana grupa ljudi, različitih specijalnosti.

Status prethodne zaštite

Zavod za zaštitu spomenika kulture grada Beograda osuđuje čin vandalizma u ložionici nekadašnje Glavne železničke stanice koja je svedočanstvo razvoja Beogradskog železničkog čvora i apeluje na sve relevantne subjekte da se spreči dalja devastacija ovog kompleksa.

– Okretnica, ložionica i vodotoranj Železničke stanice, kao i Savska ulica (ispod mosta „Gazela”, u kompleksu Glavne železničke stanice) uživaju status prethodne zaštite i kao takve moraju biti sačuvane od daljeg propadanja i devastacije poput današnjeg slučaja uništavanja eksponata – rekla je Olivera Vučković, direktorka Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture.

Ona je istakla da o kulturnom nasleđu moraju brinuti oni čije je ona vlasništvo, a radi očuvanja pokretnog i nepokretnog nasleđa ovog izuzetno značajnog segmenta kulturnog nasleđa Beograda, apelovala je na sve relevantne subjekte da spreče dalju devastaciju ovog kompleksa, navodi se u saopštenju Zavoda.

Predstavnici svih relevantnih institucija, Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda, Muzeja nauke i tehnike i Istorijskog muzeja Srbije izaći će na teren, proceniti štetu i dati uslove i mere za sanaciju postojećeg stanja, dodala je Vučković.

Ona je podsetila da su objekti i eksponati jedni od retko očuvanih objekata industrijske železničke arhitekture podignutih pre Drugog svetskog rata, ne samo na prostoru Beograda, već i Srbije.


Komentari19
23638
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Љубитељ железнице
Шта је било са музејским експонатима из наменске зграде Машинске индустрије Ниш? Музеј више не постоји, а нико не зна где су нестали музејски експонати?! Шта је са струговима и осталим вредним старим и још увек у функцији машинама и бившем МИН-у, ГОШИ и осталим железничким фабрикама и ремонтинм заводима у Србији? Ко о њима брине и како?
Bosa S
Kod nas niko ne brine ni ocemu. A svi ocekuju da se drzava brine o njima.
Preporučujem 3
Uros Andjelkovic
Ajde sad, smenite direktora za pocetak, pa trazite resenje. Mi smo poznati po tome sto prvo sebi odsecemo nogu, a onda idemo u boj. No, I tako sakati pobedjujemo. Na primer, mozemo imati izlozenu parnu lokomotivu kojoj ce posetioci moci da pogledaju i unutrasnjost, tako da mogu shvatiti princip rada parne lokomotive. Samo, pazite da se isto ne desi i onoj kraj bivse zeleznicke stanice.
vlada
Ovo izgleda kao da je iseceno precizno za rezervne delove. Delovi za ovako stare lokomotive su kao suvo zlato.Posao po narudzbini,garant..
stanislavsr
Da li je taj direktor muzeja, koji je primao platu i gledao šta se dešava, još na slobodi? Ako jeste - sramota!
Момо
Нешто овде није уреду. Зар је могуће да бивши радник боље познаје стање у депоу од садашњег плаћеног директора. Сумњиво је и што бивши зна све, а и то што садашњи не зна ништа, односно што не води рачуна о имовини музеја.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja