nedelja, 23.09.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:17
NOVI PROPIS ZA ĐAKE STUPA NA SNAGU 15. SEPTEMBRA

Društveno koristan rad za nedisciplinovane

Poseban pravilnik od 15. septembra nalaže da učenici koji u školu donesu alkohol, drogu, ili tuku drugare, uništavaju školsku imovinu, dopišu ocenu u dnevnik, uz vaspitnu meru imaju i dodatne obaveze
Autor: Dragana Jokić-Stamenkovićsreda, 12.09.2018. u 22:00
Правилник треба да усмери проблематичне на понашање које је позитивно, попут играња кошарке са другарима (Фото Л. Адровић)

Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja pre otprilike godinu dana propisao je da se osnovci koji zlostavljaju svoje vršnjake mogu i bez saglasnosti roditelja premestiti u drugu školu, o čemu je „Politika” prva proletos izvestila javnost. Tada je najavljeno da će učenici koji u školu donesu alkohol, drogu, tuku drugare iz klupe, uništavaju školsku imovinu, dopišu ocenu u dnevnik, uporedo sa izricanjem vaspitne mere imati i društveno koristan rad.

O kakvim je tačno aktivnostima reč precizirano je u Pravilniku o obavljanju društveno korisnog, odnosno humanitarnog rada koji je prethodnih dana objavljen u „Službenom glasniku”. Biljana Lajović, psiholog i specijalni savetnik ministra prosvete, ističe da pravilnik stupa na snagu 15. septembra i ima cilj da kod učenika razvije svest o posledicama sopstvenog ponašanja, usmeri ga na ono koje je poželjno i pozitivno, a ne da ga kažnjava.

Pravilnik propisuje obavezne aktivnosti za đake, vodeći računa o psihofizičkoj i zdravstvenoj sposobnosti, uzrastu i dostojanstvu učenika. Primenjuju se u tri slučaja – kod lakših i težih povreda školskih obaveza, ali i kod povreda zakonom propisanih zabrana.

Za lakšu povredu obaveza, kao što su neprimereno odevanje, prljanje učionice, uništavanje školskog pribora drugih đaka, razredni starešina, uz konsultacije sa roditeljem, može odrediti da taj đak čisti učionicu, biblioteku, produženi boravak, trpezariju, svečanu salu, ili obavlja administrativne poslove. Te povrede propisuje škola, dok su naredne dve precizirane zakonom.

Za teže prestupe, kao što su vređanje nastavnika, uništavanje ili krađa imovine, pušenje i korišćenje droge i alkohola u školi, dopisivanje ocena u dnevnik, direktor ustanove može odrediti đaku da pomaže domaru, čisti sneg i lišće, farba ogradu u školskom dvorištu, pomaže u organizovanju određenih tribina…

Kršenje zakonom propisanih zabrana obuhvata nasilje nad školskim drugovima, ili njihovo zlostavljanje, zanemarivanje i diskriminaciju. Uz konsultacije sa roditeljem, direktor u ovim slučajevima prestupniku može naložiti da, na primer, organizuje predavanje za roditelje, ili školske drugare o građanskim i dečjim pravima, ili da učestvuje u humanitarnim akcijama za pomoć ugroženima.

Tako će učenik koji udari školskog druga morati da pomogne povređenom drugu, ukoliko mu on dozvoli, ili će mu nositi torbu i zajedno sa njim raditi domaće zadatke. Lajovićeva ističe da je preporučeno trajanje društveno korisnog rada od 15 do 45 minuta dnevno i da u njega moraju biti uključeni i roditelji učenika.

– To znači da roditelj mora da podržava ove mere, da dolazi u školu i razgovara sa nastavnicima o tome kako one utiču na đaka i da im kaže da li se i kod kuće nešto menja kod deteta. Ukoliko učenik odbije da učestvuje u društveno korisnom radu roditelj snosi odgovornost u skladu sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Ovaj akt propisuje novčane kazne za roditelje u rasponu od 5.000 do 100.000 dinara. Ako roditelj odbije da se uključi u ceo postupak, smatramo da on zanemaruje svoje obaveze. U tom slučaju škola je dužna da potraži podršku centra za socijalni rad jer je dete zanemareno – ističe Lajovićeva.

Zakonom je predviđeno da škola podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, odnosno krivičnu prijavu radi utvrđivanja odgovornosti roditelja. U situaciji kada se mera izriče učeniku koji nastavu pohađa po individualnom obrazovnom planu uzima se u obzir i mišljenje predstavnika tima za inkluzivno obrazovanje. Učenicima koji prihvate ova pravila, prema proceni direktora i njegovih saradnika, može sledovati i popravljanje ocene iz vladanja.

Zajedničko rešavanje problema

Postavlja se pitanje zašto bi đak koga je školski drug udario, na primer, želeo sa njim da radi domaće zadatke i da li je ta mera u praksi ostvariva. Biljana Lajović kaže da u takvim situacijama najvažniju ulogu imaju nastavnici, psiholozi, pedagozi i da je suština da oni posreduju, pomognu im i pokažu kako da prevaziđu sukob, konstruktivno ga reše i poprave svoje odnose.

Branka Tišma, psiholog u beogradskoj OŠ „Lazar Savatić”, ističe da ako se novi pravilnik bude samo administrativno primenjivao u školama, neće imati nikakvog uspeha, bez istinskog građenja odnosa i tolerancije svih učesnika u radu škole, od roditelja, do direktora.

– Ako se bude dobro radilo onda zajedničko rešavanje domaćeg zadatka neće biti prvi korak, već sam kraj celog procesa. Čini mi se da je cilj pravilnika baš bavljenje decom, uključivanje roditelja u njihove školske odnose i onda je ovaj akt odlično pomoćno sredstvo u borbi protiv nasilja. Nadam se da će se dobro pokazati u praksi, da će se insistirati na razvijanju odnosa, razgovorima i dogovoru. Kada deca urade nešto loše i onda se na dobar način razgovara sa njima, ona uvide uvide u čemu su pogrešila. A oštećeni đak onda vidi razloge za ono što se dogodilo i to vodi ka zajedničkom rešenju problema – objašnjava Tišma.


Komentari4
d974d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

миливоје
Оно што не може да се спроведе доследно,што ће се претворити у фарсу не треба да се уводи.Тако ће још више довести до срозавања угледа школа,сем ако то није циљ.
Sasa Trajkovic
Neo lberalni koncept društva koji se silom nametao SLOBODE radi sloboda doživeo je posle decenijske GOLGOTE nekakvih škola bez nasilja a rezultirao je divljanjem, primitivizmom i huliganizmom... nasiljem u svim oblicima od fizičkog do psihičkog KONAČNO je neko povukao ručnu i rakao DOSTA. Vrag je odneo šalu a obrazovanje podrazumeva i vaspitanje nagradu za DOBRO i kaznu za LOŠE na tome počiva sudstvo- pravo- MORAL tako se gradi društvo odgovornih pojedinaca. Maloletništvo nesme biti alibi za iživljavanje a naše škole moraju posti oaze mira, kulture i nauke a ne rasadnici rasizama, fašizama, navijačkih grupa huliganstva ... Ova mera ako se striktno sprovodi može doneti rezultate ali ovo moraju pratiti i mediji jer ono što se propagira na komercijalnim TV kanalima je ODVRATNO.
Silni
Niti jedan ministar prosvete počev od Gaše Kneževića pa na ovamo,zapravo nije znao šta radi. To je slučaj i sa Šarčevićem.Zar vi zaista mislite da će ova mera dati ikakve pozitivne efekte. Treba uvesti institut "Ukidanja prava na obrazovanje".Mnogi će reći da je to nehumano,ne to su samo posledice "nehumanog" ponašanja.Srednjoškolce treba redovno testirati na narkotike,pa ko bude pozitivan,marš napolje iz srednje škole.Isto važi i za nasilnike,bezobrazne i bezobzirne.Gospodo doveli ste nastavnike i profesore u situaciju da mole učenike da ih ne tuku.To je nedopuistivo. Deca su sve bezobzirnija i bezobraznija,a dobar deo roditelja još i gori. Ne mora svako biti obrazovan,jer onaj ko nije za školu,nije mu ni mesto u školi.Možda treba razmišljati i na temu da se srednjoškolsko obrazovanje plaća,pa kada roditelji izdvoje novac naći će sami mehanizme da "nateraju" sinove i kćeri da uče. Svakako treba vratiti dostojanstvo nastavnom kadru,jer oni treba da budu gospoda koja se uvažava.
Стеван
Поштовани, У првом делу Вашег коментара се слажем са Вама. Међутим не могу да се отмем утиску да сте огорчени и можда и осветољубиви. Треба уважавати струку, због природе посла највише, и због тога треба поштовати школски кадар, а не зато што су господа. Многи просветни радници су далеко од господе. Чак, неки су и лењивци који само отаљавају свој посао. То је недопустиво иако разумем да је мотив низак због плате и целокупног стања просвете. Било како било, већина су добри и вредни, квалитетни људи који не заслужују то што им се дешава сада. Вама бих још препоручио да ако се већ осећате да нисте уважени још мање ћете бити ако пишете латиницом. Хвала, и надам се да ме нећете погрешно схватити. Срдачан поздрав
Preporučujem 9

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja