utorak, 24.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 13.09.2018. u 22:00 Brane Kartalović

Neizvestan ostanak „Fijata” u Kragujevcu

Markioneov odlazak i borba za pozicije u vrhu menadžmenta grupe „Fijat Krajsler” odlažu potpisivanje novog ugovora. – Novi direktor kompanije za Evropu Alfredo Leđero stiže u Srbiju
(Фото ФАС)

Kragujevac – „Ne mogu ništa da garantujem, ali se nadam i verujem da će Vlada Srbije sklopiti novi ugovor sa ’Fijatom’”, rekao je predsednik Aleksandar Vučić maja 2017, na svečanosti u Kragujevcu povodom početka proizvodnje redizajniranog modela „500-L”.

Naše pitanje ticalo se rokova, budući da ugovor sa „Fijatom”, potpisan septembra 2008, ističe 31. decembra 2018. godine. Predsednik Vučić je na pomenutoj svečanosti izrazio nadu da će do tada biti potpisan novi ugovor sa grupom „Fijat Krajsler”.

Ovaj prekookeanski automobilski gigant nastao je 2014, kada je generalni direktor „Fijata” Serđo Markione obznanio odluku o preuzimanju američke kompanije. „Desila se do sada nezamisliva stvar”, pisali su strani mediji, veličajući Markioneov potez.

Serđa Markionea više nema. Ovaj strateg i vizionar koji je obeležio poslednje dve decenije razvoja automobilske industrije iznenada je preminuo jula ove godine, posle operacije ramena. Umro je samo nekoliko nedelja pošto je pred javnost izašao sa novim petogodišnjim planom grupe „Fijat Krajsler”, kojim je nagovešteno da bi se u Kragujevcu mogao praviti jedan model automobila na hibridni pogon.

Markioneova smrt nije ostavila ravnodušnim nikog u svetu automobilske industrije, a u vrhu menadžmenta kompanije „Fijat Krajsler” došlo je do borbe za pozicije. Mesto generalnog direktora preuzeo je Britanac Majk Menli, posle čega je njegov protivkandidat Alfredo Altavila, do tada glavni menadžer za Evropu, podneo ostavku.

Prema informacijama iz kragujevačke fabrike automobila, upravo su ove turbulencije mogle usloviti odlaganje potpisivanja novog ugovora sa grupom „Fijat Krajsler”.

– Ovih dana u Italiji će se održati pomen Markioneu, a 27. septembra i u Mičigenu. Do tada ne verujem da će biti bilo šta od novog ugovora – kaže predsednik fabričkog Samostalnog sindikata Zoran Marković. – Direktorka kompanije „Fijat Krajsler automobili Srbija” Silvija Verneti rekla nam je da će sve biti u redu, da „Fijat” ostaje u Kragujevcu, ali radnici su nervozni, do guše su u kreditima, stalno pitaju šta će biti – dodao je ovaj sindikalni čelnik. 

Prepolovljen izvoz
„Fijat” je i dalje naš najveći izvoznik, ali vrednost plasmana na strana tržišta opada iz godine u godinu. U 2013, kada je „500-L” krenuo put Evrope i Amerike, vrednost izvoza iznosila je 1,5 milijardi evra, 2016. je pala ispod milijardu evra, a u prvih osam meseci ove godine ostvaren je izvoz u vrednosti od oko 600 miliona evra.

Predsednik fabričkog sindikata „Nezavisnost” Zoran Stanić ima nešto drugačije informacije.

– Koliko znam, u Srbiju će već u ponedeljak stići Alfredo Leđero, novi glavni menadžer za Evropu. Naša država je i ranije tražila da pregovara o novom ugovoru, ali do toga nije došlo zbog dešavanja u „Fijatu” – kaže ovaj naš sagovornik.

Prema Stanićevim rečima, u fabrici je trenutno angažovano oko 2.200 radnika, koji rade u dve smene.

– Posle prošlogodišnjeg štrajka fabriku je napustilo oko 200 ljudi. Niko nije primljen, a posao je ostao isti. Svi pričaju o novom modelu automobila, ali on se neće praviti dok je prodaja „500-L” isplativa. Novi model se pravi tek kada plasman starog padne ispod 30.000, a ove godine u Kragujevcu će se proizvesti nešto više od 60.000 starog „500-L” – navodi ovaj sindikalni lider.

„Fijatova” fabrika u Kragujevcu počela je sa radom 2012, kada je završena obimna rekonstrukcija starih „Zastavinih” pogona. U taj posao i nabavku novih mašina uloženo je 1,3 milijarde evra. Bila je to velika investicija naše države, kao manjinskog vlasnika sa 33 odsto kapitala, i torinskog „Fijata”, koji u zajedničkom privrednom društvu ima 67 odsto kapitala. Vraćanje bankarskih kredita garantovala je Vlada Srbije, koja je i na druge načine pomagala „Fijatovu” fabriku u Kragujevcu.

Komentari23
12e3e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Milan-odgovor Doc-u
Ukoliko pazljivo procitas moj komentar videces da sam napisao " da im damo sve sto traze" da ih privucemo. Nisam rekao da im samo treba mahnuti rukom a to je ogromna razlika..Pozdrav.
Ах
Уништавање Заставе је било не само глупост већ и криминал. Да су оне паре које су дате Италијанима кроз поклањање инфраструктуре, субвенције и јефтину енергију дате Застави и данас би имали националног произвођача аутомобила који запошљава не пар хиљада људи као Фијат већ десетине хиљада и јефтин и приступачан аутомобил који могу да купе и радници који га праве а не као данас, шрафцигер индустрију која запошљава само просту и најјефтинију радну снагу и служи за рекламу политичара. Али тако то бива када незналице без дана радног стажа одлучују о привреди.
Зоран
Србине, хвала за карактеризацију свих нас који радимо унутар компаније. Остаћу доследан слогану компаније у којој радим "ми смо оно што стварамо", да , ми смо генерација која се бори за генерације које долазе, које хранимо и школујемо, облачимо и 'држимо' на овом простору. Наша жртва је залог за боље сутра, наша "простота" је чин здраворазумског премошћавања кризе нације и поновоно уздизање верујућих. Хвала свима на лепим речима о људима који верују и вредно раде. Мир с' вама !
Milan
Dovodjenje Fiata u Srbiju je najveca greska tadasnje vlasti u Srbiji. Fiatovi automobile su pri dnu liste u vezi kvaliteta auta. Umesto da privucemo neki od japanskih brendova (Honda, Toyota, Subaru) I da ima damo sve sto traze da otvore fabriku, mi dovodimo Fiat koji pravi vrlo nepouzdane I malo trazene aute. Fiat je kupio Krajslera I dobro je poznato da se njihovi auti uglavnom smatraju skart autima I retko ko ih kupuje, a I onaj ko ih kupi za deset dana skonta da je napravio katastrofalnu gresku. Isto ovo vazi za Fiatove aute, kvalitet je katastrofa u poredenju sa japanskim autima. Fiat nema buducnost I sto pre ode, pre cemo doci do pameti koga treba dovesti da otvori fabriku.
Doc
Ma da, trebali smo samo da mahnemo rukom Japanci bi se zaleteli da nam prave fabrike.
Dragan Pik-lon
Glupo je da jedna siromasna zemlja kao Srbija ima fabriku automobila.Mnogi bogatiji od nas izbegavaju taj luksus.Tu su velike neizvesnosti i oscilacije na svetskom trzistu.Najbolje je fabriku u Kragujevcu preusmeriti(prekvalifikovati)za one proizvode koje uvozimo.Na primer-frizidere,zamrzivace,kamp prikolice,mini buseve,frejzere.....Siguran sam da bi Kragujevac procvetao.Cak sta vise apsorbovao jos mnogo radne snage iz cele Srbije!!!
Brad
Madjarksa ima 3 proizvodjaca automombila na svojoj teritoriji a ko i zna koji broj proizvodnih pogona u koviru njih. Slovacka takodje ima 3 proizvodjaca automombila na svojoj teritoriji, cak i slovenci sklapaju reno
Дејан Костић
Од почетка није било јасно шта се преговара са Фиатом. Они су врхунски произвођач аутомобила и то је то. Наша обавеза је била да обезбедимо инфраструктуру (грађевински део, путеве, пругу али и снабдевање водом, струјом, гасом итд). Тај “српски” део је и наш улог у власништву од, ако се не варам, 51%. Све би било ово у реду да је Фиат остао на “свом терену”- производњи аутомобила. Фиат је требало да дефинише све инфраструктурне потребе за производњу а наше је било да развијемо инфраструктуру која испуњава захтеве Фиата али на начин најпогоднији за нас. У том делу је требало укључити домаће стручњаке, опрему произведену код нас и сл. То изгледа није урађено па су нам Италијани (индиректно) конципирали и инфраструктуру. Да је тако може се закључити из напр. концепта енергане. Уместо модерног и енергетски оптималног концепта (когенерације напр.) купују се (италијански!) котлови, гас се арчи на најпримитивнији начин итд. Да смо радили како треба лакше би пронашли замену за Фиат ако оде.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja