utorak, 22.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 00:01

„Fijat” nije oročen ugovorom

Autor: Ozren Milanovićčetvrtak, 13.09.2018. u 23:01
(Фото А. Васиљевић)

Konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević još pre godinu dana rekao je da se u javnosti pogrešno tumači da je ugovor vlade s „Fijatom” o fabrici sklopljen na deset godina.

Kako kaže, reč je o tome da će u tom periodu italijanska kompanija dobijati subvencije države. On je rekao da to nije oročen ugovor o obaveznoj proizvodnji deset godina, već je zajednička kompanija registrovana na neodređen period.

– Vremenski period od deset godina, koji se pominje u javnosti, odnosi se na trajanje povlastica koje je Srbija dala „Fijatu” za pokretanje kragujevačke fabrike – rekao je Kovačević.

„Fijat” je, prema ugovoru, deset godina oslobođen poreza i doprinosa na zarade, poreza na profit, na imovinu, ne mora da plaća lokalne takse i uz garanciju srpske i italijanske vlade može da dobije jeftinije kredite.

– Po isteku tog desetogodišnjeg ugovora o povlasticama naredne godine Vlada Srbije trebalo bi da od „Fijata” traži da ubuduće posluje kao sve kompanije pod komercijalnim uslovima – rekao je Kovačević.

Kragujevačka fabrika, prema njegovim rečima, uvozi 50 odsto materijala i delova za automobile, 30 odsto se kupuje od kooperanata u Srbiji, a samo 20 odsto je dodata vrednost, koja nastaje u kragujevačkoj fabrici.

Gotovi automobili, kako je rekao, izvoze se „Fijatovim” fabrikama, pa ih one prodaju, a samo dva odsto je namenjeno kupcima u Srbiji, koja je kragujevačkom „Fijatu” prošle godine na ime subvencija dala 3,8 milijardi dinara.

Inače, subvencije koje Srbija daje „Fijatu” u mnogim zemljama nisu dozvoljene. Za radnike „Fijata” najvažnije je na koliko se produžuje osnovni ugovor, koliko će biti zaposlenih, kao i da li će biti sto odsto radno angažovani.

Zaposleni su svakog meseca imali određeni broj neradnih dana, ili plaćenog odsustva, što se negativno odrazilo na njihove zarade. Inače, prosečna plata je 42.500 dinara.

Očekivanja su da novim dogovorom bude obuhvaćen i nov model. Ranije je bilo spekulacija da postoje dva scenarija za uvođenje novog modela.

Novi „b-suv” u Kragujevcu bi se proizvodio paralelno sa postojećim modelom „500-L”, a prema drugom, u nekom trenutku bi ga nasledio novi model, na koji bi se preorijentisala sva proizvodnja.

Razlog za ovaj drugi scenario je to što segment tog tipa automobila, kojima pripada i „500-L”, beleži pad prodaje, premda je kragujevački „fijat” i dalje najprodavaniji u svom segmentu u Evropi.

To su već učinile neke kompanije, poput „Forda”, koji je odustao od proizvodnje „b-maxa” u Rumuniji i uveo model „ekosport”, koji je takođe „b-suv”, u tu fabriku. Slično je uradio i „Opel”, koji je odustao od „merive” i prešao na „moku” i „kroslend”.

Kapacitet kragujevačke fabrike je više od 185.000 automobila godišnje. Ukoliko se novi model i „500-L” budu paralelno proizvodili, kapacitet fabrike u Kragujevcu biće potpuno iskorišćen. Kragujevačka fabrika ima kapacitet nešto veći od 185.000 automobila godišnje, a u prošloj godini proizvedeno je 85.000 vozila.

Kragujevčani su vrh prodaje dostigli 2014, kada je prodato više od 116.000 automobila. Grupacija „Fijat Krajsler automobili”, kao i ostale velike automobilske kompanije, ne proizvodi automobile za zalihe, već proizvodni proces usklađuje sa porudžbinama dilerskih kuća, pa broj proizvedenih vozila zavisi od toga i diktira proizvodnju.


Komentari3
9fdae
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

ns
Dovedite Kineze, Korejance ili Toyotu.
Primus
Welcome TOYOTA :) FIAT-RAUSSSS!!!
milan
Fiat u Kragujevcu ce raditi sve dok ga drzava Srbija bude finansirala. U tom slocaju nije ni bitno da se automobili prodaju. Vozi Misko ........

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja