Na sastancima sa kineskim zvaničnicima proteklih dana, tokom boravka predsednika Srbije Aleksandra Vučića u Pekingu, potpisano je desetak ugovora i sporazuma, ali za razliku od prethodnih poseta, kada je u fokusu bila infrastruktura, ovog puta težište je bilo na industriji.
Potpisan je ugovor za strateško partnerstvo u RTB „Boru”, vredan 1,44 milijarde dolara, kao i sporazum za izgradnju fabrike automobilskih guma u Zrenjaninu, što će sa ulaganjem od 944 miliona dolara biti najveća grinfild investicija u Srbiji.
Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije, kaže da su u Kini dogovoreni konkretni poslovi i poslate jasne poruke i želje obe strane – da se nastavi sa jačanjem međusobne saradnje. Za kineske partnere je, kaže, uvek bilo važno da se ono što se stavi na papir i realizuje.
On smatra da bi najavljene investicije u izgradnju fabrike guma u Zrenjaninu i fabriku cinka u istom gradu, mogle da postanu do sada najveće grinfild investicije u Srbiji.
– Kada imate u vidu kolika je ekonomija Kine, a kolika je ekonomija Srbije, zaista je velika stvar i ne postoji nijedan medij u svetu, koji se ozbiljnije bavi ekonomijom, da to nije primetio, koji nije poslednjih mesec dana govorio o tome da Srbija jeste jedno veliko iznenađenje kada je u pitanju odnos prema kineskim investitorima – navodi Čadež.
Srbija je inicijativu 16+1 iskoristila ne samo za unapređenje odnosa sa Kinom već i za regionalnu saradnju, prema mišljenju Miloša Jončića, iz Instituta za međunarodnu politiku.
Kina je najpre, sasvim logično, ulagala u infrastrukturu Srbije jer se naša zemlja nalazi na novom kineskom putu svile. Ona je većinski vlasnik pirejske luke i njena roba bi odatle preko Balkana i srednje Evrope osvajala Stari kontinent. Na naše tržište su ušli kao graditelji Pupinovog mosta.
Potom su usledili poslovi na izgradnji Koridora 11, od Surčina do Ljiga. Potom je usledio ugovor o kreditu i modernizaciji pruge Beograd–Budimpešta, što je zajednički projekt Srbije, Mađarske i Kine, na šta Evropska unija nije blagonaklono gledala, zahtevajući od Mađarske da poštuje pravila konkurentnosti i raspiše tender za svoj deo pruge.
Pre dva dana potpisan je koncesioni ugovor za završetak obilaznice oko Beograda od 207 miliona evra sa kamatom od tri odsto. Uskoro se očekuje ugovor za finansiranje auto-puta od Čačka do Požege, mada je komercijalni ugovor za izgradnju već potpisan sa kineskom kompanijom CRBC.
– Uz kupovinu smederevske „Železare”, preuzimanje RTB „Bora” i ulaganje u Zrenjanin otvaraju se velika vrata za kineske investicije. Kada ovde dođu velike kineske kompanije uslediće i poboljšanje kreditnih uslova. Kineske banke će sasvim sigurno pod povoljnijim uslovima odobravati buduće zajmove – smatra Jončić.