sreda, 17.10.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:19
INTERVJU: vladika bački IRINEJ

Pravoslavlju preti raskol teži od onog između Istoka i Zapada

Nismo za Moskvu nego za puno poštovanje vekovnog kanonskog poretka i nismo protiv Carigrada nego protiv svake inicijative koja bi sigurno izazvala još teže potrese i podele od onih koje već imamo, kaže jedan od najuticajnijih episkopa SPC-a
Autor: Jelena Čalijanedelja, 23.09.2018. u 21:33

Prvi put u istoriji pravoslavne crkve nad njom se nadvija realna opasnost od novog velikog raskola, ovog puta ne između hrišćanskog Istoka i Zapada nego unutar samog Istoka. Ako bi došlo do toga, a ja se nadam da, uprkos svemu, neće doći, to bi bio veći i teži raskol od svih prethodnih u istoriji Crkve, kvantitativno veći i od raskola iz 1054. godine, s obzirom na današnju brojnost pomesnih pravoslavnih crkava i njihovu raširenost u svetu. Ovako vladika bački Irinej komentariše upozorenje Svetog sinoda Ruske pravoslavne crkve da je ceo pravoslavni svet u opasnosti posle odluke Svetog sinoda Vaseljenske patrijaršije o postavljenju dvojice „egzaraha” za Kijev.

– Moram, uzgred i ukratko, da razjasnim pojavu dvojice carigradskih „egzaraha” u Kijevu. Oni, naime, nisu tamo postavljeni nego poslani na neko vreme, u konkretnoj misiji sprovođenja plana o dodeljivanju autokefalije ukrajinskim raskolnicima više boja i vrsta, a protiv volje zakonite, kanonske crkve u Ukrajini, jedine koja u toj zemlji jeste Pravoslavna crkva, priznata od svih crkava, počev od Carigradske patrijaršije. Reč egzarh ima razna značenja u raznim kontekstima, ali ovde znači prosto izaslanik, legat, predstavnik. Da bismo razumeli o čemu se tu radi, moramo zamisliti ovu sliku: u Skoplje dolazi delegacija s obalâ Bosfora da ispita modus i proceduru dodeljivanja autokefalije tamošnjoj crkvi koja je u raskolu sa svim crkvama, uključujući, na prvom mestu, samu Carigradsku patrijaršiju, a ćutke zaobilazi kanonsku crkvu i njenog poglavara, arhiepiskopa Jovana, inače jedinog kojega priznaju svi, pa i spomenuta delegacija i oni koji su je poslali...

Moguće je zamisliti i još veći oksimoron: slična delegacija stiže na Cetinje, tu se nastanjuje na neko vreme i počinje da razrađuje proceduru davanja autokefalije Mirašu Dedeiću (samozvanom Mihailu) i njegovoj raskolničkoj sekti, iako ga je prethodno sama Carigradska patrijaršija raščinila zbog njegovih kanonskih prestupa, dok zakoniti episkop, mitropolit Amfilohije, dobro poznat i u samom Carigradu i u pravoslavnom svetu uopšte, ne biva udostojen ni posete i pozdrava, a o čitavoj „mirotvornoj” i „ujediniteljskoj” operaciji saznaje iz novina i s malog ekrana – kaže u razgovoru za „Politiku” vladika bački Irinej.

Da li ta opasnost od raskola, ustvari, već postaje stvarnost jer se u istom saopštenju Svetog sinoda Ruske pravoslavne crkve konstatuje i da je „proces prema izjavama vaseljenskog patrijarha nepovratan i biće nastavljen”?

I ja znam za takve izjave, ali smatram da u istoriji nema nepovratnih procesa, čak ni kada su okončani, a kamoli kada su u toku i tek treba da budu okončani. Ponavljam: nadam se u Boga, zajedno s ogromnom većinom pravoslavnih hrišćana širom sveta, da Carigradska patrijaršija, istorijski gledano mati svih slovenskih crkava, neće preći fatalni Rubikon i da će svetinju jedinstva Crkve staviti iznad ovozemaljskih „primata”, antagonizama, interesâ, uticajâ...

Da li će se Srpska pravoslavna crkva na bilo koji način odrediti prema ovim događajima i odlukama u vezi s Ukrajinom? Mnogi mediji već „licitiraju” na čiju će stranu stati srpska crkva: Moskve ili Carigrada...

Medijsko licitiranje je lišeno smisla. Srpska pravoslavna crkva ne prihvata postojanje dva različita – pritom zavađena – pravoslavlja, jednog „fanariotskog”, a drugog „moskovskog”, već veruje u jednu, svetu, sabornu i apostolsku Hristovu Crkvu. Stoga ona čini sve što može u službi jedinstva Crkve, odnosno mira i ljubavi među pomesnim crkvama, i ne opredeljuje se na način koji je prisutan pa, možda, i jedini moguć u sferi politike, ideologije i takozvanih interesa. Ukratko: nismo za Moskvu nego za puno poštovanje vekovnog kanonskog poretka i nismo protiv Carigrada nego protiv svake inicijative koja bi, čak nezavisno od dobrih namera, sigurno izazvala još teže potrese i podele od onih koje već imamo. Naš cilj jeste – zauvek isterati zlog duha iz našega doma u koji se nezvan uselio, a ne i nehotice očistiti i ukrasiti naš dom da bi se u njega uselilo sedam drugih zlih duhova, gorih od njega (sravni Mat. 12, 43 – 45 i Luk. 11, 24 – 26).

Koliko je ostvariv poziv Svetog sinoda Ruske crkve da poglavari pomesnih pravoslavnih crkava iniciraju bratsku svepravoslavnu raspravu o crkvenoj situaciji u Ukrajini?

Svepravoslavno savetovanje na ovu temu nije moguće zato što takvo savetovanje saziva vaseljenski patrijarh kao predstojatelj Crkve koja je prva po časti i rangu, a on sada zastupa tezu da ima pravo da sâm, bez učešća ostalih sestrinskih crkava, samo sa svojim Sinodom, rešava probleme ma gde u pravoslavlju, bez obzira na jurisdikciju i stavove autokefalnih crkava (lično, uveren sam da tu tezu neće prihvatiti ni jedna jedina pravoslavna crkva). Takvo savetovanje, po meni, nije ni potrebno jer svi pravoslavni patrijarsi i sinodi, pa i šira javnost u pravoslavnoj vaseljeni, znaju o čemu se radi, što na osnovu službenih razgovora s delegacijama kako Carigradske tako i Moskovske patrijaršije, što na osnovu opštedostupnih informacija.

Ako nekanonske crkvene strukture u Ukrajini na ovaj način dobiju autokefalnost, postoji li mogućnost da se slično dogodi i u Makedoniji, gde takođe postoje kanonska Crkva i nepriznate strukture?

Znam da znate šta znači skraćenica EPP: ekonomsko-propagandni program. Ali da li znate šta znači APP? Evo šta: ako prođe, prođe. Ovde važi APP: ako tako nešto prođe u Ukrajini (a ne može da prođe, osim s nesagledivim posledicama), proći će ne samo u Makedoniji (sad već valjda „Severnoj”) nego i u Crnoj Gori, Abhaziji i gde god naručioci i izvršioci zamisle, čak, možda, i u Grčkoj. Molim se Bogu i pozivam vaše čitaoce pravoslavne veroispovesti da se i oni mole Bogu da nas sačuva od takvog iskušenja.


Komentari51
6868e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Раца
Интересантан је пример ширења и очувања католичанства у Кини. Тамо постоји званична и незванична католичка црква. Званичне великодостојнике које је као ,,политички подобне,, пре недељу дана предложила Комунистичка партија Кине, благословио је лично Папа Фрања, а ради јединства и ширења вере (и ако су му то многи замерили.) Мало Фрањине мудрости не би шкодило ни у овом спору.
Раца
Ова дилема се вештачки ствара и медијски преноси и код нас, а ми увек баш као да волимо први да се изјашњавамо и решавамо највећа светска питања, не схватајући да нам мангупи подмећу. Српски и Руски народ увек је , као уосталом и данас, стајао један уз други: и у добру, и у злу, једноставно, нема ту много потребе за филозофијом и мудровањем, а православна вера и народ су нераздвојна ствар. Коме је Вартоломеј, и они, које он представља милији , сретан им пут.
Леон Давидович
Колика је одговорност обичних људи? Зашто следе расколнике? Ако не би имали подршку народа не би могли ни опстати. Све је то у неку руку катијеризам. Ако неко не може остварити каријеру унутар једне цркве , а пун је незаситих амбиција, он оснива какву нову расколничку цркву или какву секту? Кад тако не би било откуд би постојале на пример само толике секте и толики разни покрети. Све су то амбиције људи каријеиста који по сваку цену желе да се доказују, да буду некакве вође и слично.
Bogomoljac
Raskola nije bilo. Nikakav raskol se nije desio. Te, 1054.god., desilo se odvajanje jeretika od Crkve. I do danas su isti ti, odvojeni. Da se desio raskol Crkva bi bila podeljena pa bi postojalo dve Crkve, a to nije tačno. Postoji već 2000 god samo jedna, ona od Hrista osnovana. A Irineju nije prvi put da propagira raskol.
hoomus
Vi ste živeli i onda i živite i sada , da li ste razumeli napisani članak, baš ste sveznalica bez razumevanja. Osim da napadate i kinjite velikodostojnike koji izlažu postojeće i zabrinjavajuće činjenice...
Preporučujem 10
Гуча
Шта дочекасмо? Телесно смо окупирани од Амера, а духовно од Руса.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja