petak, 06.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:41

Svi klijenti sumnjivi zbog perača novca

Autor: Jovana Rabrenovićpetak, 28.09.2018. u 11:00

Banke šalju obaveštenja da klijenti do 30. novembra moraju da dođu kod njih i izjasne se da li su funkcioneri ili su u vezi sa njima, a sve zbog novog zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma Klijenti banaka koji zbog modernih tehnologija tamo više ne zalaze moraće da obnove gradivo. Tačnije, moraće fizički da odu u banku i potvrde identitet, kao i da bankarima pruže informaciju da li su funkcioneri, članovi uže porodice funkcionera ili bliski saradnici. Sve ovo zbog sprovođenja novih propisa o pranju novca.

Mnogi su već od banaka dobili to obaveštenje, uz napomenu da moraju da dođu u banku do 30. novembra radi ažuriranja podataka. Ukoliko neko to ne učini, banka će mu stopirati korišćenje usluga, odnosno neće moći da obavlja transakcije sa svog računa, odnosno da koristi debitne i kreditne kartice.

– Obaveštavamo vas da je banka, u skladu sa važećom zakonskom regulativom, u obavezi da sprovodi redovno ažuriranje podataka o svojim klijentima. U skladu s tim, molimo vas da najkasnije do 30. novembra posetite najbližu filijalu banke radi ažuriranja vaših podataka. Ukoliko do naznačenog roka ne bude izvršeno ažuriranje podataka, bićemo prinuđeni da, u skladu sa članom sedam Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, obustavimo dalje obavljanje transakcija po računima koje posedujete u banci – piše u dopisu jedne banke klijentu.

U Narodnoj banci Srbije (NBS) kažu da su obaveze klijenta i banke utvrđene novim zakonom o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma i podzakonskim aktima donetim u skladu s tim zakonom. Novi zakon počeo je da se primenjuje 1. aprila 2018. godine.

– Banka ne može proizvoljno da traži ove podatke od svih građana, već samo od onih koji su njeni klijenti, odnosno onih sa kojima ima uspostavljen poslovni odnos ili kojima izvršava transakciju – kažu u NBS.

Jedna od novina u zakonu je i definicija domaćeg funkcionera, uključujući i člana njegove uže porodice i njegovog bližeg saradnika. Zakonom je propisana obaveza za sve obveznike primene tog zakona, u koje spadaju i banke, da primenjuju dodatne radnje i mere poznavanja i praćenja stranke. To se posebno odnosi na domaće funkcionere, i zato je neophodno da banka utvrdi da li je klijent u toj grupi i, ukoliko jeste, da pribavi podatke o celokupnoj imovini koju poseduje funkcioner.

Ova obaveza propisana je u skladu s međunarodnim standardima, pre svega s univerzalnim preporukama FATF (Financial Action Task Force), međunarodnog tela obrazovanog s ciljem efikasne borbe protiv pranja novca i finansiranja terorizma. Srbija je u poslednjem izveštaju ove organizacije svrstana među 11 zemalja u svetu s visokim rizikom.

U NBS pojašnjavaju da banka svojim procedurama uređuje na koji će način doći do relevantnih informacija za identifikovanje funkcionera – domaćeg i stranog. Jedan od mogućih načina, na koji banka to utvrđuje, jeste i pribavljanje pismene izjave stranke o tome da li je funkcioner, član uže porodice funkcionera ili bliski saradnik funkcionera. Banka izjavu najčešće pribavlja u vidu upitnika, koji popunjava klijent, a banke ga samostalno kreiraju u skladu sa svojom poslovnom politikom, kako bi na najbolji način upoznale klijente, u cilju adekvatnog praćenja njihovog poslovanja. Sadržina takvog upitnika mora biti u skladu s propisima i ne može sadržati pitanja koja nisu primerena navedenim obavezama iz zakona, a način dostavljanja upitnika takođe mora biti takav da se kod klijenata ne stvara pogrešan utisak o razlozima i svrsi popunjavanja tih upitnika.

– NBS će pažljivo pratiti primenu propisa iz oblasti sprečavanja pranja novca, naročito u vezi s tim da se nove obaveze koje imaju banke ne primenjuju na način koji dovodi do neopravdanih tereta za korisnike finansijskih usluga, a ako bude potrebno preduzeće i odgovarajuće mere iz svoje nadležnosti – kažu u centralnoj banci.


Komentari5
8a6c5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Radulović Ljubiša
Moja majka je 1923 godište. Mora li i ona da lično dođe u banku , preko koje prima penziju a ne vrši druge transakcije.Molim tekstopisca zakona , Upravu za pranje novca , NBS i bankare da se izjasne.
Ljuba Kg
Država je trebala da nametne samo funkcionerima da popune taj upitnik , a ne da gnjave 7 miliona građana.Nadam se da banka Poštanska štedionica neće ubaciti i pitanje imate li USA broj telefona , kao što su to uradili pre 6 godina.Da li će banke blokirati račune i gasterbajterima koji šalju novac rodbini , s obzirom da je novi zakon izašao u aprilu a banke čekale minut do 12.Nije li to maltretiranje klijenta.Ova agencija za pranje novca nemože da navede ni 20 lica koje je prijavila nadležnim od hiljada sumljivih.Čini mi se da je svako nevin dok se ne dokaže suprutno. Šta ako klijent slaže i navede da mu je Vučić rod.Ovo je samo privid da država nešto radi po pitanju pranja novca.
dasa12
Ovakvim postupcima banke čine sve da oteraju klijente. Ovo je klasično maltretiranje.
Dragan
Verujem da ciljevi zakona imaju smisla ali kako se ovo u praksi sprovodi od vecine banaka je u najmanju ruku neefikasno i uz tradicionalno gubljenje vremena i setanje gradjana po salterima. Kao prvo banke sve podatke o klijentima vec imaju od adrese do broja licne karte, firme u kojoj radimo itd, tako da nema razloga da se trazi popunjavanje novih formularaa jos manje za utvrdjivanje identiteta po ko zna koji put. Drugo, ne mogu bilo koji klijenti koji na racunu primaju normalne platu da budu funkcioneri vec oni kojima se plate uplacuju sa drzavnih racuna i to u povecim iznosima. Trece sve banke imaju sluzbenike zaduzene za pracenje sumnjivih transakcija (AML) pa su pozivi da daju izjave mogli da budu upuceni samo takvim klijentima. Svima ostalim su umesto papirnog formulara mogli da izbace poruku na ebankinku gde bi klikom jednostavno potvrdili izjavu ili azurirali svoje podatke ako je bilo kakavih izmena. Barem tako rade normalne banke u svetu kojima klijent nije sluga vec primarno vazan subjek poslovanja.
Boris
Kakva gomila besmislica. Pa banke imaju sve podatke sopstvenih klijenata, nema tu novina. A ovo oko veze sa funkcionerima, i ako jesu u vezi, da li to znaci da od danas nisu klijenti banke...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja