subota, 07.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:08
JUBILEJI

Pola veka aviona koji je „smanjio” svet (FOTO)

„Boingov” model „747” sedamdesetih godina kada je počeo da se koristi za komercijalne letove mogao je da primi duplo više putnika od do tada najvećih modela
Autor: A.C.utorak, 02.10.2018. u 14:26
(Фото Боинг)

Model aviona koji je promenio polovinom 20. veka pojam komercijalnog letenja i kako mnogi tvrde „smanjio svet”, ovih dana proslavio je 50. rođendan. „Boingov” model „747” prvi ikada izrađeni širokotrupni avion sa nadimcima – džambo-džet, kraljica neba premijerno je predstavljen svetu 30. septembra 1968. godine na pisti u Sijetlu, u Sjedinjenim Američkim Državama. Punih 37 godina ovaj model nosio je titulu rekordera po broju sedišta za putnike. Brojni sajtovi uglednih svetskih medija evociraju pričom i slikama uspomene na pola vek ovog civilnog modela aviona.


Pet Nikson, supruga Ričarda Niksona, dala je ime avionu „Kliper Viktor” (Foto Vikipedija)

Do test leta sačekalo se još dve godine da bi se već krajem januara 1970. godine našao na redovnoj liniji između Njujorka i Londona, „Panamove” kompanije. Nekoliko dana pre toga tadašnja prva dana Pet Nikson, supruga Ričarda Niksona, krstila je avion nazivom „Kliper Viktor”. I tu je prekršena dotadašnja tradicija: umesto prskanjem šampanjcem avion je poprskan vodom obojenom u boje američke zastave: plave, bele i crvene.


Avion predsednika SAD

Karakterističan po širokom trupu koji podseća na konstrukciju brodova, izgledao je poput džina u odnosu na dotadašnje. U dužini je premašivao 63 metra, a raspon krila mu je bio 59 metara, što je primoralo aerodromske uprave i avio-kompanije da izmene dimenzije hangara.


Vojna verzija popularnog aviona

Jednostavno nisu mogli da ga smeste u one koje su do tada zidali. Visinom je bio poput zgrade od šest spratova. Revoluciju je uneo ne samo zbog veličine već i mogućnosti neprekidnog leta bez sletanja zarad dopune gorivom. Sa džambo-džetom moglo je da se putuje od Londona do Singapura, a svet je mogao da se obleti za manje od 24 sata.


(Foto Boing)

Prvi kupci bili su avio-kompanije iz Amerike, Britanije, Nemačke, azijskih država… S vremenom su modeli modernizovani; 1993. godine prodat je hiljaditi avion. Do sada je proizvedeno skoro 1.500 aviona i oko 450 ih je i dalje u komercijalnoj upotrebi. Krajem prošle godine, međutim, izbačeni su iz upotrebe u domovini – SAD.


(Foto Vikimedija)


Komentari1
86a03
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

артиљерац
Кад је В-747 ушао у комерцијалну употребу јавио се проблем,не само величине,габарита,него пријема и отпреме толиког броја путника.До тада највећи авиони В-707 и DC-8 су превозили макс.186 путника.В-747,400. Иначе,Боинг је морао да прода 400 авиона да би исплатио пројектовање.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja