nedelja, 24.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 03.10.2018. u 09:21 Jasna Petrović-Stojanović

Akciza na gorivo ista za traktor i za džip

Skuplji evrodizel od Srbije ima samo Grčka i Albanija. – Ratari za gorivo, koje sipaju u traktor ili kombajn, plaćaju istu akcizu kao bilo koji putnički automobil zbog čega se traži da država promeni akciznu politiku

Cena sirove nafte tipa „brent”, koja se prerađuje u Srbiji, prvog dana oktobra skočila je na 81,72 dolara za barel što je šest do 10 dolara više nego što je bila tokom prošlog meseca. To poskupljenje se, kako stvari stoje, još nije odrazilo na skok cena u maloprodaji, jer je za sedam dana benzin u Srbiji poskupeo 20 para, a evrodizel pola dinara.

Upoređujući cene kod nas i u okruženju domaći dizel je i dalje u samom vrhu liste i skuplje se toči jedino u Grčkoj i Albaniji, dok je po ceni benzina Srbija jeftinija od Crne Gore, Hrvatske, Slovenije…

Gorivo bi, međutim, moglo da bude znatno jeftinije kada bi država nešto promenila u akciznoj politici, zbog čega Udruženje naftnih kompanija Srbije, ponovo apeluje na negativne efekte ovakvog akciznog oporezivanja, naročito dizela i tečnog naftnog gasa, na šta su još pre godinu dana upozorili i Ministarstvo finansija.

 – Zbog povećanja akciza u periodu od 2012. do 2016. znatno su porasli budžetski prihodi, ali utisak je da niko nije pratio da li u ukupnoj potrošnji raste udeo goriva, koje nije kupljeno u Srbiji. Koliko se, u prvom redu, kamiona domaćih i stranih u tranzitu kreće putevima Srbije, a da je gorivo kupljeno u nekoj od susednih zemalja. Koliko vozila svih vrsta, od putničkih i teretnih do poljoprivrednih mašina, u širokom pograničnom pojasu prema Bosni i Hercegovini, pa i Makedoniji, koristi gorivo sa srpskom akciznom markicom – kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar ovog udruženja.

Rast budžetskih prihoda je moguće ostvariti i povećanjem prodaje goriva, dakle vraćanjem u Srbiju potrošnje, koja sada puni budžet susednih zemalja, a ne samo povećanjem akciza. Budući da troškovi goriva predstavljaju veliki procenat ukupnih troškova transportera može se pretpostaviti koliko je narušena konkurentnost domaćih prevoznika.

– Država ih takoreći svojom akciznom politikom tera iz Srbije, dok s druge strane ima zemalja koje sve kamione, koji napuštaju zemlju, ispraćaju sa određenom količinom goriva sa umanjenom akcizom, ili čak bez akcize, samo da bi povećali potrošnju na domaćem tržištu i ostvarili prihod od rasta privrednih aktivnosti – ističe on. 

Poljoprivrednici su u još gorem položaju u odnosu na svoje kolege u gotovo svim zemljama u okruženju. Transporteri još i imaju skromno pravo na refakciju dela akcize, a poljoprivrednici ni dinara.

– Ratari za gorivo, koje koriste u traktoru ili kombajnu, plaćaju istu akcizu kao bilo koji putnički automobil. Dok recimo njihove kolege u Hrvatskoj koriste gorivo na koje se uopšte ne naplaćuje trošarina, iliti akciza. Zato je upravo sada, kada se planira budžet za sledeću godinu, prilika da se još jednom sagledaju negativni efekti politike akciznog oporezivanja i dođe do realnog efekta povećanja akciza – ističe Mićović.

Aktuelna akcizna politika dovela je našu zemlju u situaciju da imamo veći državni namet na dizel, nego na benzin, da smo evropski rekorderi po visini akcize za tečni naftni gas i da veoma skromno koristimo mehanizam povratka dela akcize za komercijalni dizel, kao stimulans rasta ukupne potrošnje i ukupnih privrednih aktivnosti.  

Komеntari9
9c7aa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Radovan
Taj sa konbajnom i traktorom nek plaćaju porez kao i oni što imaju džip. Dobiju koliko toloko regresirano gorivo i još što šta pa mi na pijaci prodaju paradajiz po 1,5 evra i to bez PDV. Dobiju povoljnosti ali državi ne vrate ništa.
marko
Пишем ово због других да их овакав бесмислен коментар не доведе у заблуду. За пољопривреднике важе апсолутно иста правила као и за сваку могућу фирму (ако су у систему пдв), као и за остале ако су ван система ПДВ-а. Не постоји никакво регресирано гориво за пољопривреднике. А то што плаћате парадајз скупо, могу вам рећи да ће бити још скупљи, јер наша држава не прати правила игре у свету, и наша пољопривреда се полако гаси. Многи мисле да је стање солидно, али опасно греше, и то забијање у песак ће нас у једном тренутку довести до још већег увоза хране. За сада се стање оваквим одржава на рачун земљишта и ресурса који су већ при крају. Мали пољоприредник полако нестаје, а самим тим и та понуда робе на пијаци. за неко време биће роба само из ЕУ која има огромне субвенције. Они ће временом то смањити, а где ћемо ми бити тада, и да ли ће тада постојати наш пољопривредник.
Borivoje M
Oni sa koNbajnom i traktorom placaju porez na dohodak (ako ga ostvare, a i ako ostanu u gubitku isto), porez na imovinu (zemlju, koja je zapravo masina, sredstvo za proizvodnju), placaju odvodnjavanje u godinama kad susa sve ubije. Placaju i doprinose PIO od kojih jednog dana mogu da ocekuju penziju od 11.000 din, a cesto i manje od toga. ParadaJiz za 1,5 evra je uglavnom makedonski, grcki ili albanski jer sa takvim nametima kod nas se ne moze proizvesti ni po toj ceni. Ne gresite dusu!
jeremija
Lako Bosni. Oni imaju naftna polja, a mi Ruse, koji nam valjaju domaću naftu kao da je iz Libije.
Дарко
И у Српској су Руси власници нафтне индустрије, тако да цела прича нема везе са њима. У целој БиХ укључијући и РС све се диктира споља, на жалост РС је економски пред колапсом али иду избори па не сме да се зна....
Саша Јовановић
Актуелна власт има задатак и жељу да нас уведе у друштво где ће постојати само екстремно богати (они и њихови) и ови други, мање или више сиромашни (ми). Ту ће, свакако, акцизе за џипове (очигледно или скривено) бити много мање него за тракторе...
Mile
I onda jos uzmu i PDV na naplacenu akcizu sto je vrh legalizovane pljacke naroda. Nek niko ne pokusava da me ubedi da ne moze da se nadje resenje za jeftinije gorivo u korist svih nas ali ocigledno sa su prihodi korumpiranim politicari i energetskom lobiju daleko vazniji. Uostalom kad je ogavni realiti program toliko branjen od strane vlasti da nista ne zele nista da menjaju, onda mozete misliti kako je sa cenom goriva.
zoran
Ukoliko se posmatra kvalitet goriva smo pri dnu tabele, što relativnu cenu goriva čini još skupljom!!! Kvalitet srpskog goriva je 15-20% lošijeg kvaliteta, što prouzrokuje 15% veću potrošnju, uz lošije performanse auta, a o zagađenju životne sredine da ne govorimo!!! Sve ovo zida cenu na preko 1,8 Eur po litru dizela!!!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja