ponedeljak, 18.02.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 12:05

Kako trgovinski lanci utiču na male trgovce

petak, 05.10.2018. u 09:13
Отварање великих трговинских ланаца подстиче конкуренцију (Фото А. Васиљевић)

Otvaranje velikih trgovinskih lanaca utiče pozitivno na privredu, smanjuje procenat nezaposlenosti, stvara veću konkurentnost na tržištu i utiče na smanjenje cena proizvoda, ocenjuju stručnjaci, a upravo jedan od takvih lanaca, Lidl, otvoriće svoja vrata za potrošače u Srbiji sledeće nedelje.

Međutim, dekan Beogradske bankarske akademije Hasan Hanić za Tanjug kaže da su mnoge analize pokazale da se povećavanjem učešća velikih trgovinskih lanaca smanjuje broj maloprodavaca.

„Zbog toga mali trgovci moraju da pronalaze svoju „nišu”, odnosno svoj prostor na tržištu, da zahvaljujući dobroj lokaciji, marketingu, nekom posebnom asortimanu privuku kupce kako bi opstali i razvijali se na tržištu”, rekao je Hanić.

S druge strane, dolazak velikih trgovinskih lanaca je „dobar signal” za dolazak investitora i drugih poznatih kompanija da ulažu u Srbiju, objašnjava Hanić, i dodaje da oni koji dolaze da ulažu zapravo procenjuju da je poslovno okruženje u Srbiji stabilno.

„Dolazak novih trgovinskih lanaca će uticati na celokupnu privredu, jer će se povećati konkurencija, a smanjiti koncentracija pojedinih trgovinskih lanaca u ukupnom prometu”, ukazao je Hanić.

Smanjivanje koncentracije ili, kako kaže, isključivanje monopolskog položaja za pojedine velike trgovinske formate, znači da će građani imati veći izbor, širi i bogatiji asortiman i niže cene.

„Otvaranje lanaca je važno i zbog toga što će povećati broj zaposlenih u maloprodaji, a s druge strane podstiče proizvodnju i promet naših proizvođača, koji će se naći u ulozi njihovih dobavljača. Ono što, takođe, možemo da očekujemo u narednom periodu jeste porast standarda života i kupovne moći”, ocenjuje Hanić.

Iako veliki trgovinski lanci predstavljaju pretnju za male trgovce, Hanić navodi da je postojanje konkurencije na tržištu prednost, jer je upravo konkurencija ta koja će „vršiti pritisak” na svakoga da smanjuje troškove, poboljšavati kvalitet proizvoda i korigovati pristupačne cene.

Da je konkurencija dobra, saglasan je i ekonomista i stručnjak za trgovinu Stipe Lovreta koji je Tanjugu rekao da je svaka konkurencija pozitivna, jer podstiče pozitivne promene u trgovini.

„Srbija će, dolaskom Lidla, prvi put dobiti pravi diskontni lanac. Karakteristika lanca diskonta je da ima 20 do 30 odsto niže prodajne cene, a time i niže marže, od tradicionalnih supermarketa i hipermarketa”, objasnio je Lovreta.

Navodi da je otvaranje velikih trgovinskih lanaca dobro i za potrošače i za državu i za privredu, ali da je veliko pitanje da li će biti dobro za proizvođače.

„Biće dobro u meri u kojoj proizvođači iz Srbije budu radili privatnu trgovinsku marku za Lidl. Voleo bih da rade, nisam siguran da li će raditi, jer u velikoj meri imaju velike privatne marke iz uvoza, ali voleo bih da ih obezbeđuju proizvođači u Srbiji”, zaključio je Lovreta.


Komentari11
1d373
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sasa
Prosecna marza Lidla je 30%. Nema marketing davanja. Sve se nabija u cenu. Vozac slepera koji im dovozi robu sam istovara vozilo, samo u naznaceno vreme. Prosecne marze drugih trgovaca su manje, tesko je reci tacnu cifru, zavsi of kategorije, ima nekih drugih davanja planova, pozicioniranja itd. Uglavnom ovakav tip lanca, tj. marketa 21. veka ne donosi nista dobro domacoj privredi. Pa zasto smo bombardovani.... Danas se zemlje okupiraju sa Ikeom, Lidlom, Metroom. Znaci jos su slobodne Makedonija, Bosna.... A cene kod njih su daleko nize nego u okruzenju, dok ne udju u Nato, Eu.
Opacic
Trebao bi uvesti Americki Sistem koji je na snazi u Teksasu Veliki marketi moraju ustupiti nekoliko metara svojih polica lokalnim prizvodjacima koji svakodnevno sami dolaze i popunjavaju police, Naravno market ima procenat od svega sto prodje kroz kasu
Петар,ЗАГРЕБ.
Молим вас немојте,немојте да нас радите идиотима. Страни трговачки ланци уништавају домаћу пољопривредну и сточарску производњу. Неће продавати паприке из Врања и Пирота,продават ће холандске. Неће продавати српску свињетину него ће вам продавати њемачку која се више не извози у Русију. Успут ће вам продавати сточни кромпир из Пољске. И стотине других чудеса. Ето.Богата Славонија у коју се стољећима усељавало,која је спашавала дјецу од глади примајући их из Далмације и Херцеговине данас постаје празна и сиромашна земља. Ако уништите српског сељака уништити ће се и Србија. Видио.Земља поврћа и воћа,Бугарска,увози кромпир из Француске и парадајз,замислите,из Пољске......,..........
Opacic
To ce tesko ici jer u Srbiju nemoze GMO u Srbiji kilo lokalnog vemoa kvalitetnog krompira kosta pola eura tesko da ce nemci uspeti bilo sta da nam Prodaju
Preporučujem 6
Саша Микић
Код нас има толико свега у релацији произвођач - трговина - купац да је то пре за ону некадашњу рубрику ''Веровали или не''. Зачудио сам се када сам чуо да је код нас могуће да је набавна цена код велетрговца нижа од исте директно код произвођача. По којој онда то цени произвођач продаје робу велетрговини, а по којој малопродаји? Зачудио сам се када сам чуо да се власници продајних ланаца договарају о политици цена и ценама. Тако да је једина уштеда да се јуре акције од продавца до продавца, мада су и те акцијске цене у пару исте код свих, само су акције сада овде, а сутра тамо. А и то са трговинском марком је део онога првог који сам поменуо. Исти производ као трговинска марка далеко јефтинији од онога са именом произвођача, а декларација иста. На крају мали трговци се сналазе на тај начин што користе то да нису свима лако доступни ти ''јефтини'' ланци.
Dragan Pik-lon
Osvrni,obrni Srbija je u najgorem momentu prodala svoj biser-PKB-ograd.Sada ce stranci da pune rafofe srpskih supermarketa.Zbog konkurencije roba bi trebalo da jeftini.Alo to nece biti slucaj u Srbiji jer jedno i drugo-proizvodnju i prodaju ce ciniti stranci.Siromasni gradjani i rodjaci ce moci dzabe da gledaju pune rafofe supermarketa.Naravno dok ih sekurity na vratima ne prepozna!!!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja