sreda, 20.02.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:40

Zagonetan odnos države i „Fijata”

U narednih pet godina, ako italijanska kompanija odluči da kupi državni udeo u kapitalu kragujevačke fabrike – država će morati da proda, a ako država odluči da proda svoj deo – „Fijat” će morati da kupi
Autor: Brane Kartalovićpetak, 05.10.2018. u 19:53
За­јед­нич­ко пред­у­зе­ће упи­са­но је у ре­ги­стар са основ­ним ка­пи­та­лом од 300 ми­ли­о­на евра (Фото А. Васиљевић)

Kragujevac – Ugovor države i „Fijata” o zajedničkom ulaganju i osnivanju zajedničkog privrednog društva – s početka „Fijat automobili Srbija”, danas „Fijat Krajsler automobili Srbija” – izazvao je brojne nedoumice još uoči potpisivanja, 29. septembra 2008, a danas, nakon što se navršilo deset godina njegovog trajanja, ponovo je aktuelan, sa istom dozom dilema: šta tačno stoji u „zatamnjenim klauzulama” koje su do danas nedostupne javnosti, ostaje li „Fijat” u Srbiji i pod kojim uslovima?

Premijerka Ana Brnabić kaže da dileme nema i da „Fijat” sigurno ostaje u Srbiji. Međutim, sporazum iz 2008. predviđa i mogućnost raskida ugovora, s tim da obe strane potpisnice moraju da se saglase o tome, u pisanoj formi. Ukoliko ne bude te saglasnosti, ugovor iz 2008. ostaće „potpuno na snazi i delovaće” bar još pet godina. Da li će u narednom periodu ostati „na snazi” i subvencije, koje je država do sada davala „Fijatu” ili će ti odnosi biti regulisani na drugi način, ostaje upitno.

U pomenutom petogodišnjem intervalu, kako ugovor predviđa, moguće su dve opcije. U slučaju prve, ako „Fijat” odluči da kupi državni udeo u kapitalu kragujevačke fabrike – država će imati „neopozivu i bezuslovnu obavezu da proda”, a u slučaju druge opcije, ako država odluči da proda svoj deo – „Fijat” će imati „neopozivu i bezuslovnu obavezu da kupi”. Mogućnost da država kupi „Fijatov” deo postojala je samo pre zaključenja transakcije. Podsetimo, „Fijat” je većinski vlasnik zajedničke kompanije sa udelom od 67 odsto, a država je manjinski partner sa 33 odsto kapitala.

Uplaćeni osnivački ulog zajedničkog privrednog društva je 700.000 evra, s tim da je „Fijat”, shodno dvotrećinskom udelu u kapitalu, uplatio 469.000 evra, a država, kao vlasnik jedne trećine kompanije, 231.000 evra. Zajedničko preduzeće upisano je u registar sa daleko većim osnovnim kapitalom. Reč je o 300 miliona evra, s tim da „Fijatu” pripada 200 miliona, a državi 100 miliona evra. Na zajedničko privredno društvo država je prenela imovinu u vrednosti od 50 miliona evra. U ugovoru iz 2008. navedeno je i da „kumulativna ulaganja” zajedničkog privrednog društva iznose 709,1 milion evra, a prema izjavama predstavnika države i „Fijata”, u obnovu starih „Zastavinih” pogona i nabavku mašina investirano je oko 1,3 milijarde evra.

Ugovorom iz 2008. bilo je predviđeno da u kragujevačkoj fabrici automobila budu angažovana 2.433 radnika. U sindikalnim organizacijama, međutim, kažu da ne znaju tačno koliko ljudi danas radi u zajedničkoj kompaniji naše države i torinskog „Fijata”. Sredinom 2016. sa posla je otpuštena čitava jedna smena, oko 750 radnika.

Fabrika automobila u Kragujevcu danas radi u dve smene i sa četiri puta manjim obimom od maksimalno predviđenog kapaciteta, koji podrazumeva proizvodnju oko 250.000 vozila u toku jedne godine. U prvoj godini izvoza „500-L”, 2013, u fabrici je napravljeno i na strana tržišta isporučeno oko 117.000 automobila, ovogodišnja proizvodnja biće tek nešto veća od 60.000 vozila. Danas je vrednost izvoza za oko 600 miliona evra manja nego 2013, kada je iznosila 1,5 milijardi evra.

Ugovorom iz 2008, koji su potpisali pokojni direktor „Fijata” Serđo Markione i bivši potpredsednik vlade Mlađan Dinkić, nije utvrđena obaveza proizvodnje drugog modela automobila, pored „500-L”. Ta mogućnost samo je naznačena rečima da će zajedničko privredno društvo „uložiti komercijalne napore, u skladu sa razvojem poslova i zahteva tržišta, radi započinjanja proizvodnje drugog modela automobila”.

Podsećamo, predsednik Aleksandar Vučić izjavio je za „Politiku”, prilikom pokretanja proizvodnje redizajnirane verzije „500-L” sredinom prošle godine, kako se „nada i očekuje” da će Vlada Srbije do kraja 2018. potpisati novi ugovor sa „Fijatom”.


Komentari8
944f0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dragan Pik-lon
@Alaksendar,ja u toalet idem boingom.Nadam se da sam udovoljio vasoj znatizelji!!!
Dragan Pik-lon
Biznis sa automobilima je odavno prevazidjena kategorija.Nekada su komunisti vrsili usiljenu industrijalizaciju praveci od seljaka(domacina)proletere i gualajtere na asvaltu bez kanalizacije.Danasnja politicka elita u siromasnim zemljama hoce da se dokaze u proizvodnji auta.Jer ne vole da idu pesice(da se krecu uopste)kad bi mogli oni bi fijatom ili BMW-om isli iz dnevnog boravka do toaleta.Ovu njihovu lenjost ce platiti ceo narod.S obzirom da seljaka vise nema na kraju ce(hvala bogu)njima samima na ''adresu''doci racuni!!!
Aleksandar
Govorite usta da niste pusta, Šta Ste hteli da kažete " da Vi u toalet idete autom?
Preporučujem 0
usaf
Ne slazem se u celosti sa vasim komentarom!Nisu "komunisti" pravili od seljaka proletera,nego je taj seljak sam,u zelji da ima vise,sedeo na dve stolice!Radio je u fabrici(ako se tako moze reci) i na svom imanju!Doduse,vise na svom imanju,a u fabrici zimi,kada nema poljskih radova!Kada su deljene otpremnine,zbog tehnoloskih viskova,seljaci su bili "u prvim redovima",em su uzeli pare za nerad,em ce nastaviti sa radom,na svome imanju!Tako-reci,interes fabrike,tj.proletera su podredili licnim interesima!Ziva istina,uz obilje dokaza!!!
Preporučujem 8
Леон Давидович
Некада у доба Југославије ако су дизати кредити и та имовина припадала је том друштву. Данас се дижу кредити практични дужник постаје држава то јест народ јер народ је конкретан, а новац одлази у руке приватних фирми и појединаца.
Nikols Kiric
Znaci, ako ja hocu da dam dva puta vise za drzavni dio, ne mogu. Rezervisano je za Fiat. Koji je razlog za to? Ako ostavite meni na pogadanje, ja kazem da je razlog oniu par miliona ispod stola.
Gogi
To ce poreske obveznike Srbije opet kostati boga oca a Srbija osim dugova zbog kredita koja je digla nece imati nista drugo.
@Gogi
Vi sigurno imate neke brojeve da potkrepite svoje tvrdnje?
Preporučujem 5

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja