petak, 05.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
ponedeljak, 08.10.2018. u 15:06

Kupoprodaja polovnih kola u Srbiji pet put sporija nego u EU

(Фото Анђелко Васиљевић)

Građani Srbije prilikom prodaje ili kupovine polovnog automobila potroše i do pet puta više vremena nego građani u EU, pokazuje istraživanje.

Da su građani Srbije previše opterećeni birokratijom u odnosu na stanovnike razvijenih zemalja, može se videti i na jednostavnim poslovima kao što je kupovina ili prodaja polovnog automobila, pošto će na putu do željenog četvorotočkaša obaviti čak sedam puta više plaćanja, obići osam puta više šaltera i izdvojiti i do 10 puta više novca.

U Srbiji je dosad evidentirano gotovo 2.500 administrativnih procedura i skoro nijedna od njih ne može da se obavi bez odlaska u institucije i podnošenja papirnih dokumenata.

Situaciju bi trebalo da promeni Zakon o e-poslovanju koji je formalno izjednačio elektronski dokument sa papirnim, što je prvi korak ka digitalizaciji postupaka.

– Građani su veoma zainteresovani za e-servise, što nam je pokazala i kampanja „Pitajte kada ćemo se osloboditi suvišnih papira” realizovana uz podršku britanskog Fonda za dobru upravu. Građani su, tom prilikom, predlagali i glasali za procedure koje bi trebalo prve digitalizovati i najviše glasova dobio je predlog za elektronsko izdavanje potvrde o plaćenom porezu i tu inicijativu smo već uputili Poreskoj upravi – kaže za Tanjug predsedavajući Saveza za e-upravu i generalni direktor OSA računarski inženjering Željko Tomić.

Takođe, visoke ocene zaslužili su predlozi za digitalizaciju procedure promene prezimena i prebivališta u ličnoj karti, uvođenje elektronske fakture, elektronske uplate taksi institucijama, kao i refundacije PDV-a za prvi stan, naveo je Tomić.

Holanđani i Francuzi kupovinu polovnog automobila mogu da završe potpuno elektronski, dok kupac i prodavac u Srbiji moraju da prođu osam koraka i isto toliko šaltera - od overe ugovora kod notara, preko prijave poreza do registracije i plaćanja svih obaveza u tim poslovima (u analizu nisu uključene zamena saobraćajne dozvole i plaćanje komunalne naknade), objavio je Naled.

Već prvi korak, overa ugovora, ne postoji u Holandiji, Sloveniji, Nemačkoj, Austriji i Francuskoj, s kojima je napravljeno poređenje, dok u Holandiji i Nemačkoj ugovor može da bude i usmen.

Takođe, u Srbiji kupac i prodavac obave ukupno sedam plaćanja (po dve MUP-u, NBS i poreskim organima i jedno notarima) i objedinjavanjem uplate na jedan račun veliki deo administracije bi bio smanjen.

Korak dalje bilo bi uvođenje elektronskog plaćanja umesto odlaska u poštu ili banku.

Iako postoje agencije za registraciju preko kojih je moguće završiti ovaj posao na jednom mestu (uz proviziju), pravo rešenje bilo bi omogućavanje da sve neophodne dokumente građani mogu da podnesu elektronskim putem, a da one podatke koje već poseduju, institucije pribave same.

Komеntari8
bdc2d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Стеван
Проблем је што свака власт има партиску војску ухлебљену у државним институцијама . Треба неко да храни ту војску , која ништа не производи , само троши , зато је све и скупо и неефикасно овде .
Boa II
Prilikom registracije automobila u policijskoj stanici ne priznaju e uplate. Traze pecat na dokazu o uplati na kome pise da vazi bez pecata i potpisa?!? Drzavna sluzba?!?
Moma MIlovanovic
Problem je sto drzava hoce da uvede E upravu sa kadrovima koji jos rad sa mastiljavom olovkom....
Саша Микић
Нису проблем кадрови већ прописи и правилници који не прате новотарије. Ево вам само један пример. ПИО фонд је издао сваком пензионеру картицу којом се потврђује његов статус, али та картица не важи код ''Апекса'' када желите да извадите или продужите Бус плус картицу, већ траже решење о пензији. По објашњењу запослених нису добили никакав допис нити упутство од Секретаријата за саобраћај, у чијој је то надлежности, да је картица довољна. Што је још смешније траже решење о пензији иако већ тај податак имају у компјутеру, али пропис је пропис и нико се није сетио да га измени.
marko
Није то проблем, проблем је што држава хоће да остави све могуће таксе, па чак и да их подигне, и чак хоће да нама натовари да радимо то све сами, а при томе хоће да задржи све бирократе, и још тај посао да набаци некој својој фирми. Ваљда је сад јасно зашто ће нас још скупље коштати такозвано пословање преко нета, сви запослени остају, и још се додаје нова фирма која то организује, и то наравно ми морамо да платимо.
Petar Pan
Ali zato se tehnički radi najsavremenijim metodama !Automobili su nam spremni za trkačke piste nakon tehničkog pregleda po novim EU standardima samo je problemčić što su naši putevi na nivou verovatno Liberije. Samo napred-no!
Vladeta
Daleko smo mi vekovima od uvodjenja uprošćavanja i smanjenja administracije, a pogotovu plaćanja. Kod nas je svaki SUP država za sebe i ne možete naći dva SUP-a u Srbiji da traže iste dokumente. Carinske ispostave isto, atek poreske službe što su neažurne, to je strašno.Svaki državni službenik tumači zakon i primenjuje ga po svom ćeifu.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja