ponedeljak, 15.10.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:24

Zbog većih plata vozači odlaze u inostranstvo

Srbiji trenutno nedostaje oko 6.000 radnika „na točkovima” što može da izazove ozbiljnu destabilizaciju javnog drumskog autobuskog prevoza u velikim gradovima. – Prevoznici drže otvorene konkurse
Autor: Marija Brakočevićčetvrtak, 11.10.2018. u 21:00
(Фото А. Васиљевић)

Vozači zaposleni u drumskom saobraćaju Srbije imaju u proseku 55 godina, mesečno zarade od 50.000 do 60.000 dinara, za razliku od kolega iz Evropske unije koji buđelar popune i sa 1.200 evra. U Nemačkoj, koja od nove godine inače planira da otvori granice za vozače sa takozvanim si-pi-si sertifikatom, plate profesionalnih vozača u gradskom prevozu dostižu cifru i do 2.500 evra. Znatno veća primanja u inostranstvu glavni su razlozi zbog kojih veliki broj naših profesionalaca odlazi iz zemlje, iako na našem tržištu rada vlada jagma za ovim zanimanjem.

Prema podacima Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatrans”, Srbiji trenutno nedostaje oko 6.000 radnika „na točkovima” što može da izazove ozbiljnu destabilizaciju javnog drumskog autobuskog prevoza u velikim gradovima. Lošoj situaciji na terenu dodatno kumuju i agencije, koje bez zadrške svakodnevno vrbuju radnike u ovoj delatnosti.

Zasad u zemlji posluje 14 agencija, koje prikupljaju dokumentaciju vozača za rad u inostranstvu i organizuju njihov odlazak i polaganje za tražene sertifikate. Odgovor na ovaj problem trebalo bi da bude u povećanju plata, a prema nezvaničnim izvorima „Politike” prvo takvo iznenađenje moglo bi da obraduje baš vozače gradskog prevoza u Beogradu, gde je inače uočen najveći nedostatak kadra. U javnosti se pominje i to da će manjak radne snage rešiti niža starosna granica za polaganje vožnje za Ce i De kategoriju.

Najtraženiji vozači drumskih i teretnih vozila
Jedno od najtraženijih zanimanja na tržištu rada je i vozač, što potvrđuju u Nacionalnoj službi za zapošljavanje, na osnovu prijavljenih potreba za zapošljavanje koje su poslodavci dostavili u toku 2018. U prvih deset meseci filijalama NSZ-a poslodavci su najčešće tražili vozače drumskih i teretnih vozila, vozače autobusa ili šlepera, vozače teretnih vozila sa prikolicom, vozače kamiona, taksi vozila, vozače trolejbusa, vozače-kurire… Na birou rada prošlog meseca obrelo se 8.537 vozača različitog profila i tehničkog osoblja, dok je za prvih devet meseci ove godine posao preko NSZ-a dobilo 4.460 takvih osoba.

U Udruženju drumskog saobraćaja podsećaju da je na nedostatak profesionalnih vozača u Srbiji uticao i Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, kojim je pomerena starosna granica za pristup profesiji profesionalnog vozača na 21 godinu za polaganje Ce kategorije, odnosno 24 godine za De kategoriju. Zato su nadležni odlučili da podrže inicijativu o hitnoj izmeni zakona kojom bi se starosna granica smanjila na 18 godina za polaganje vozačkih ispita za Ce, a pre svega za De kategoriju.

– U sadašnjem zakonu piše i da je uslov da profesionalni vozač može polagati za De kategoriju, ali samo ukoliko dve godine poseduje Ce kategoriju. Takav uslov nigde u Evropi ne postoji, osim u Srbiji. Sve zemlje EU su u unutrašnjem saobraćaju spustile starosne granice, neke čak i na 18 godina, kako bi zadovoljile svoje tržište – napominje Goran Aleksić, direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatrans” i podseća da država mora pod hitno da nađe način kako da obezbedi da drumski transport ostane funkcionalan, jer se u Srbiji 80 odsto tereta prevozi drumskim saobraćajem.

– Imamo najskuplje gorivo u okruženju što dovodi do toga da nemamo mogućnosti da u poslovnom ambijentu obezbedimo bolju zaradu. Rešenje problema može biti u povećanju refakcije akcize na evrodizel čime bi se rasteretili troškovi za gorivo koje prevoznici ionako imaju. Time bi se otvorila mogućnost za povećanje isplata zarada – uveren je Aleksić. 

Da bi na radnim mestima zadržali svoje vozače, prevoznici se trenutno dovijaju na različite načine, a maltene svi neprestano imaju otvorene konkurse za prijem novih snaga.

U JGSP „Novi Sad” otkrivaju da je zapošljavanje zasad jedini način borbe sa odlivom vozačkog kadra.

– Imamo veliki problem, jer nas je u prvih osam meseci ove godine napustilo 46 vozača, koji su raskinuli ugovor o radu. I pored toga, zasad uspevamo da organizujemo gradski saobraćaj bez posledica – tvrdi Duško Savić, izvršni direktor JGSP „Novi Sad”.         

I prevoznik „Ariva Litas”, koji radi u Beogradu i po Srbiji, snalazi se pomoću štapa i kanapa. U prestonici trenutno ne može da računa na 35 profesionalnih vozača, jer ih toliko nedostaje za rad. Po Srbiji vozi njihovih 562 radnika gde zasad, kako tvrde, nemaju problem sa manjkom radne snage. I pored ovih problema, u „Arivi” tvrde da korisnici prevoza ne trpe, jer se prevoznik dovija na različite načine, a najčešće tako što regrutuje vozače iz unutrašnjosti za rad u Beogradu.

– Rešenje ovog problema nije samo u povećanju zarada radnicima, već bi država trebalo da pomeri starosnu granicu za pristup profesiji profesionalnog vozača, koja direktno utiče na na odliv radne snage. Pomoglo bi i kada bi poslodavce oslobodila od plaćanja tolikih doprinosa na zarade radnika – objašnjavaju u „Arivi Litas”.

Srpskim vozačima trenutno je na raspolaganju oko 11.000 registrovanih autobusa i 144.000 teretnih vozila.


Komentari40
3862d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Beogradjanin Schwabenländle
@ Госхње, а шта ћете са платом радника у творници аутомобила који као у Мерцедсу,Поршеу или БМВ-у зарашују и 5-7 хиљада евра месечно, ни наставник овде нема већу плату, овде су професори само на универзитету, а то је друга разина.
S.Spasojevic
Zaposliti zene! Ili novodosle sunarodnike iz Afrike, Azije i sa Bliskog istoka. Jednim udarcem vise muva: razbija se monolitno muska patrijahalno-otrovna misicavost u bransi; brise se razlika izmedju svih mogucih rodova, osecanja, rasa i konfesija; postaje se lider regiona u jos jednom segmentu zivota itd. Ovo pisem kao profesionalni sofer koji porodicu hrani 13 godina radeci ovaj teski, odgovoran i posten posao.
Aleks
Trziste je brze od nasih sporomislecih menadzera...
Miloš
Doći ćemo na to da na plate utiče tržište radne snage, bez obzira koju stručnu spremu imaju pojedine profesije.
Oktoberfest
Upravo sam pogledao sluzbenu stranicu minhenskog gradskog saobracaja (godina 2016). Vozac autobusa nakon obuke i dve godine rada dobija sa standardnim dodacima 2.600 eura bruto. To u veoma skupom Minhenu nije Bog-zna-kakva plata... Valjda je 2018. god. plata porasla na nekih 2.800 bruto. Tokom kvalifikacije: ca. 2.210 € bruto Osnovna plata: 2.210 € Dodatak za smenu: 150 € 
Dalji dodaci: ca. 150 € Bruto mesena primanja: ca. 2.510 € Nakon dve godine bruto ca. 2.600 €
Stanislav (opozicionar i ovim i onima) Kalenic
Nije ovo ni vrh ledenog brega jer Evropa "izvozi" dobre vozace u Severnu Ameriku (SAD + Kanada + Meksiko) gde su nedeljne zarade na visini evropskih mesecnih - bavim se tim poslom prko 20 godina. Samo SAD potrebuje oko 300,000 vozaca a ima ih vec puno iz Azije, Indije, Srbije, Bosne, Litvanije, Poljske, da ne nabrajam sve zemlje sveta. Tek kad Trump nadje nacin kako da se dokopa evopskih vozaca koji su mnogo bolji, da ne pominjemo da su americki putevi siri, bolje asfaltirani, kamioni sa automatik menjacima - tek tada ce da bude "kuku-lele", za sad je samo "lele-kuku".
Preporučujem 6

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja