ponedeljak, 30.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 13.10.2018. u 20:30 Dejan Aleksić
GRADSKI PREVOZ – 126 GODINA

Beograđane vozili konji, „lejlandi”, „mercedesi”...

Prva linija kojom su se u jesen 1892. provozali radoznali žitelji prestonice bila je tramvajska – od Kalemegdana do Slavije. – Danas su linije gradskog prevoza jasno podeljene između privatnika i GSP-a, a na ulice su izašli i prvi elektrobusi
(Фото Д. Јевремовић)

Priča o Beograđanima i njihovom javnom prevozu je poput anegdote o porodici koja se stalno svađa, a čiji članovi nikako ne mogu jedni bez drugih. U slučaju žitelja prestonice i GSP-a ta anegdota traje već 126 godina otkako su 14. oktobra 1892. konji povukli prvi gradski tramvaj. Tog dana počela je da se ispisuje istorija modernog prestoničkog javnog prevoza koji je iz decenije u deceniju menjao grad, a pre svega navike Beograđana.

Prva linija kojom su se u jesen 1892. provozali radoznali žitelji prestonice bila je tramvajska – od Kalemegdana do Slavije. Nije se dugo čekalo, pa već polovinom poslednje decenije 19. veka glavni grad Kraljevine Srbije imao je desetak kilometara tramvajskih pruga. Tek što su se Beograđani navikli na ovo saobraćajno čudo, ubrzo je od Terazija do Topčidera uveden i električni tramvaj.

Mreža koja je počela da se formira krajem 19. veka nastavlja da se širi i početkom 20. stoleća, ali kako je njeno održavanje postalo prilično ozbiljan zadatak, gradnjom tramvajske infrastrukture počelo je da se bavi „Belgijsko anonimno društvo”. U osvit Prvog svetskog rata tramvaji su kružili na osam linija.

U Velikom ratu sve ono što je stvoreno u prestoničkom javnom prevozu krajem 19. i početkom 20. veka pretrpelo je ogromna oštećenja. Opravkom tramvajske infrastrukture i njenim ponovnim osposobljavanjem posle rata počinje da se bavi grad. Odmah je krenula zamena dotrajalih stubova na tramvajskoj mreži, popravka gornjeg i donjeg stroja pruga i nabavka modernih tramvaja. Tramvajska mreža se modernizovala i već do polovine dvadesetih godina sve šine su u potpunosti zamenjene, a izgrađeni su i novi kilometri pruga.

Dvadesetih se na beogradskim ulicama pojavljuju i gradski autobusi – od Kalemegdana do Savinca i od Terazija do Dedinja. Velika nabavka ove vrste vozila sprovedena je 1936. godine kada su u glavni grad stigli autobusi sa „Mercedesovim” i „Manovim” znakom.

Ponovna razaranja i štete gradski prevoz je doživeo samo nekoliko godina kasnije, u toku Drugog svetskog rata, kada su uništeni mnogi tramvaji i autobusi. Kako je posle rata grad ubrzano rastao, bilo je jasno da javni prevoz mora što pre da se oporavi i da se proširi mreža linija. To je učinjeno u drugoj polovini četrdesetih. Na ulice glavnog grada komunističke Jugoslavije 1947. prvi put izlaze i trolejbusi. Preduzeće čije ime svakog dana u toku gunđanja na kvalitet javnog prevoza spomene više hiljada Beograđana, sadašnji naziv dobilo je početkom pedesetih. Tih godina gradskim saobraćajnicama počeo je da vozi i domaći tramvaj „Goša”, a trolejbuska veza napravljena je i do Zemuna (preko Brankovog mosta). Godine 1961. na ulice izlaze i „lejland” legendarni autobusi kojih se pojedini Beograđani i dalje sećaju. Sedamdesetih i osamdesetih otvaraju se novi pogoni GSP-a, nabavljaju se nova vozila, širi se mreža…

Uoči krize u zemlji, početkom devedesetih, GSP je imao 1.400 vozila, dobru prodaju karata za prevoz, bogatu mrežu linija… A onda veći deo devedesetih obeležila je kriza u javnom prevozu sa lošim i neredovnim vozilima i ogromnim gužvama. Devedesetih se ipak uvode i noviteti kao što je prevoz za osoba koje se otežano kreću i uključivanje privatnika u javni prevoz, ali već krajem te decenije zbog NATO agresije usledila su nova oštećenja i gubici za javni saobraćaj u glavnom gradu.

Na početku novog veka krenuo je zaokret. U prestonicu stiže stotinak „Manovih” autobusa, kao donacija vlade Japana, ali i švajcarski tramvaji. Podmlađuju se trolejbusi, na šine izlaze i savremeni španski tramvaji, ali i „Solarisovi” autobusi. U drugoj deceniji novog milenijuma Beograđani su počeli da se navikavaju na nove, „busplus” kartice, koje su nasledile dotadašnje markice i papirne jednokratne karte na zumbanje. Prednost u kupovini, kada je reč o vozilima GSP-a, poslednjih godina počeli su da dobijaju domaći „Ikarbusovi” autobusi. U međuvremenu, linije gradskog prevoza jasno su podeljene između privatnika i GSP-a, a na ulice su izašli i prvi elektrobusi.

Ova vozila uskoro bi mogla da postanu svakodnevica na više linija jer kako su nadležni najavili za narednu godinu planirana je nabavka 80 njih, a u planu je da eko-autobusi počnu da se proizvode u pogonima „Ikarbusa”. Prvi „gubitnici” zbog povećanja broja ekoloških autobusa mogli bi da budu trolejbusi. Jer, kako je u više navrata isticano, postoji mogućnost da elektroautobusi preuzmu trolejbuske linije i da se na taj način ukine kontaktna mreža koja ruži centar grada.

Komentari4
8afaa
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sarajevski "lejlandi" i tramvaji "vasingtonci"
Bili su dugo vremena i crveni "lejlandi" na sprat u gradskom saobracaju u Sarajevu. Raj za mangupe buduci da su se u njima mogli bez kupljene karte lakse svercovati. Dok se kondukter popne na gornji sprat... "Lejland" se na gradskim okukama naginjao, a na veselje putnika. I prostrani tramvaji "vasingtonci" (uvezeni od gradskog saobracaja iz Vasingtona) kruzili su Sarajevom, a "cetvorka" je vozila cak do Ilidze. Imali su jako siroke kolosijeke, pa kad se 'zalaufa' po pravcu prima Ilidzi mislis da si u ekspres-vozu. "Lejlande" u Londonu i tramvaje u Vasingtonu nabavi tadasnji gradonacelnik Sarajeva Ljubo Kojo cija je kcerka Zorica isla sa mnom u isti razred Druge sarajevske gimnazije "Ognjen Prica" na Kosevu.
Jovan Milanovic
Ne samo pojedini. Lejlandi sa brojevima 12 i 13 su sa Studentskog trga isli na Banjicu i Konjarnik.
Zoran R.
Kako je krenulo, uskoro će opet konjske zaprege da vuku tramvaje, a autobusa neće ni biti, jer neće imati ko da ih vozi. Ovi koji planiraju da ukinu trolejbuse su mnogo ''pametni'' i ''sposobni'', mislim, da uzmu proviziju...
артиљерац
У кад се сетим Лејланда,врх.Полуатоматски мењач,прво су били црвено-бели,па су их после префарбали у зелено.Некако у исто време су стигли и трамваји "белгијанци".Били су бели,а иначе су били предвиђени за белгијски Конго,па пошто је био рат,продају их нама.Интересантно је да је ГСП Скопје пар годиа после Београда купило Лејланде.До скора су их возили.Мислим,до пре 15-ак година.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja