sreda, 14.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:19

Ca­ri­grad za Mo­skvu više nije cen­tar pra­vo­sla­vlja

Le­ga­li­zu­ju­ći ras­kol, Va­se­ljen­ska pa­tri­jar­ši­ja iz­gu­bi­la je pra­vo da se i da­lje sma­tra ko­or­di­na­ci­o­nim cen­trom pra­vo­slav­nih cr­ka­va, po­ru­če­no iz Mo­skov­ske pa­tri­jar­ši­je
Autor: Jelena Čalijasreda, 17.10.2018. u 18:16
Заседање Синода руске цркве одржано је у Минску (Фото Московска патријаршија)

Sve­šte­ni si­nod Ru­ske pra­vo­slav­ne cr­kve do­neo je oče­ki­va­nu od­lu­ku: ne­mo­gu­će je da­lje ev­ha­ri­stij­sko op­šte­nje sa Ca­ri­grad­skom pa­tri­jar­ši­jom. U sa­op­šte­nju po­sle za­se­da­nja u po­ne­de­ljak ver­ni­ci­ma ru­ske cr­kve po­ru­če­no je da ne uče­stvu­ju u sve­tim taj­na­ma ko­je se oba­vlja­ju u hra­mo­vi­ma Va­se­ljen­ske pa­tri­jar­ši­je.

„Pri­hva­ta­nje op­šte­nja s je­re­ti­ci­ma i sa onim li­ci­ma ko­ja su ana­te­mi­sa­na u dru­goj auto­ke­fal­noj cr­kvi, uklju­ču­ju­ći sve ’epi­sko­pe’ i ’kli­ri­ke’ ko­je su ova li­ca ru­ko­po­lo­ži­la, po­se­za­nje za tu­đom ka­non­skom te­ri­to­ri­jom, kao i po­ku­šaj od­ri­ca­nja od sop­stve­nih isto­rij­skih od­lu­ka i oba­ve­za – sve to či­ni da se Ca­ri­grad­ska pa­tri­jar­ši­ja sta­vlja iz­van gra­ni­ca ono­ga što je ka­non­sko i, na ve­li­ku na­šu ža­lost, či­ni da za nas u bu­duć­no­sti ev­ha­ri­stij­sko op­šte­nje s nje­nim je­rar­si­ma, du­hov­nim i sve­tov­nim li­ci­ma bu­de ne­mo­gu­će”, na­vo­di se u sa­op­šte­nju ru­skog Si­no­da ko­jim su, u stva­ri, pre­ki­nu­ti svi kon­tak­ti sa Ca­ri­gra­dom.

Ova­kvu od­lu­ku iza­zva­li su pret­hod­ni po­te­zi Si­no­da Va­se­ljen­ske pa­tri­jar­ši­je da ski­ne ana­te­mu i vra­ti ar­hi­je­rej­ski čin vo­đi ras­kol­nič­ke Ukra­jin­ske pra­vo­slav­ne cr­kve Ki­jev­ske mi­tro­po­li­je Fi­la­re­tu De­ni­sen­ku i Ma­ka­ri­ju Ma­le­ti­ču, kao i da uki­ne sop­stve­no pi­smo iz 1686, ko­jim je Mo­skov­skoj pa­tri­jar­ši­ji pri­zna­to pra­vo da ru­ko­po­la­že ki­jev­ske mi­tro­po­li­te. Ti­me je Va­se­ljen­ska pa­tri­jar­ši­ja stvo­ri­la uslo­ve da to­mos o auto­ke­fal­no­sti da cr­kve­nim struk­tu­ra­ma ko­je su go­di­na­ma u ras­ko­lu, mi­mo auto­nom­ne Ukra­jin­ske pra­vo­slav­ne cr­kve, ko­ja je pod okri­ljem Mo­skov­ske pa­tri­jar­ši­je, ali ko­ju je­di­nu i pri­zna­ju sve osta­le pra­vo­slav­ne po­me­sne cr­kve.

Po­sle za­se­da­nja ru­skog Si­no­da, mi­tro­po­lit vo­lo­ko­lam­ski Ila­ri­on (Al­fe­jev), šef Ode­lje­nja za spolj­ne cr­kve­ne ve­ze Mo­skov­ske pa­tri­jar­ši­je, iz­ja­vio je za me­di­je da je Ca­ri­grad, upa­da­ju­ći na ka­non­sku te­ri­to­ri­ju dru­ge cr­kve, le­ga­li­zu­ju­ći ras­kol iz­gu­bio pra­vo da se i da­lje sma­tra ko­or­di­na­ci­o­nim cen­trom pra­vo­slav­nih cr­ka­va. Mi­tro­po­lit Ila­ri­on pod­se­tio je i da se pa­tri­jarh Var­to­lo­mej če­sto na­zi­va du­hov­nim vo­đom 300 mi­li­o­na pra­vo­slav­nih u sve­tu i da bi po­sle naj­no­vi­jih od­lu­ka tre­ba­lo od tog bro­ja iz­u­ze­ti ba­rem po­lo­vi­nu, „jer on ni­je du­hov­ni vo­đa ni za Ru­sku pra­vo­slav­nu cr­kvu ni za po­me­sne pra­vo­slav­ne cr­kve, za ko­je mi­slim da ne­će po­dr­ža­ti nje­go­ve gra­blji­ve po­te­ze”.

Kao i ve­ći­na dru­gih, i Srp­ska pra­vo­slav­na cr­kva sa bud­nom pa­žnjom pra­ti ove do­ga­đa­je, ko­ji bi mo­gli di­rekt­no da uti­ču na po­kre­ta­nje pi­ta­nja auto­ke­fal­no­sti na te­ri­to­ri­ja­ma gde ima svo­je epar­hi­je i ar­hi­je­re­je: u Ma­ke­do­ni­ji i Cr­noj Go­ri. Srp­ski pa­tri­jarh u jed­nom ne­dav­nom in­ter­vjuu pod­se­tio je da su naj­vi­ša cr­kve­na te­la, i Sa­bor i Si­nod SPC, ape­lo­va­li na va­se­ljen­skog pa­tri­jar­ha da pi­ta­nje Ukra­ji­ne re­ši sve­pra­vo­slav­nim kon­sen­zu­som. Za po­sled­nje sa­op­šte­nje Ca­ri­gra­da po­gla­var SPC oce­nio je da je „slo­vom, sta­vo­vi­ma i du­hom su­prot­no uče­nju i ustroj­stvu pra­vo­slav­ne cr­kve”, a da je po­sled­nji stav ko­jim se po­zi­va na ne­na­si­lje i za­bra­nju­je oti­ma­nje cr­ka­va i ma­na­sti­ra ka­non­ske cr­kve „pi­la­tov­sko pra­nje ru­ku”. SPC će se su­tra ili pre­ko­su­tra i zva­nič­no ogla­si­ti o no­vim po­te­zi­ma Ca­ri­gra­da, i to kroz za­jed­nič­ko sa­op­šte­nje ko­je će ob­ja­vi­ti pa­tri­jar­si srp­ski Iri­nej i an­ti­o­hij­ski Jo­van, ko­ji se tre­nut­no na­la­zi u mir­noj po­se­ti srp­skoj cr­kvi. Ina­če, i pa­tri­jarh an­ti­o­hij­ski Jo­van De­se­ti re­kao je no­vi­na­ri­ma to­kom po­se­te Cr­noj Go­ri da ni­je vre­me za raz­ma­tra­nje auto­no­mi­je, već za je­din­stvo pra­vo­slav­nih cr­ka­va.

Ko­men­ta­ri­šu­ći ko­li­ko po­sled­nje od­lu­ke va­se­ljen­skog Si­no­da mo­gu bi­ti put ka po­kre­ta­nju pi­ta­nja auto­ke­fal­no­sti u Cr­noj Go­ri i Ma­ke­do­ni­ji, sve­šte­nik Dar­ko Đo­go, pro­fe­sor na Pra­vo­slav­nom bo­go­slov­skom fa­kul­te­tu Sve­tog Va­si­li­ja Ostro­škog u Fo­či, pod­se­ća da ti­me što Ca­ri­grad­ska pa­tri­jar­ši­ja ne­ko­me da auto­ke­fa­li­ju stvar ni­je re­še­na.

– Uvek je po­sto­jao obi­čaj ne sa­mo for­mal­nog oba­ve­šta­va­nja dru­gih pra­vo­slav­nih cr­ka­va o či­nu auto­ke­fa­li­je, pa i auto­no­mi­je, ne­go auto­ke­fa­li­ja sa­ma po se­bi pod­ra­zu­me­va da su i osta­le pra­vo­slav­ne cr­kve sa­gla­sne sa tim. SPC je, iz­me­đu osta­log, upra­vo zbog ovog kri­te­ri­ju­ma osta­vlja­la pi­ta­nje MPC ne­re­še­nim, jer je zna­la da tzv. grč­ke cr­kve ne bi ni­ka­da pri­hva­ti­le na­ziv Ma­ke­don­ska pra­vo­slav­na cr­kva – ka­že Đo­go.

On sma­tra da baš zbog to­ga ni Ca­ri­grad­ska pa­tri­jar­ši­ja ne­će u naj­sko­ri­je vre­me pre­u­ze­ti re­ša­va­nje pi­ta­nja MPC, od­no­sno ne pre ne­go što do­đe do im­ple­men­ta­ci­je Pre­span­skog spo­ra­zu­ma.

– Obes­hra­bru­je, me­đu­tim, to što pre 15 da­na ni­smo mo­gli oče­ki­va­ti ni ukra­jin­ski sce­na­rio. Čak su i de­sni­čar­ski i pro­a­u­to­ke­fa­li­stič­ki ukra­jin­ski saj­to­vi ra­ču­na­li da bi De­ni­sen­ko mo­rao da bu­de ne­ka vr­sta ko­la­te­ral­ne šte­te da bi do­šlo do auto­ke­fa­li­je. Ni­ko ni­je mo­gao da ra­ču­na da bi Ca­ri­grad mo­gao da ura­di ono što je ura­dio – ka­že Đo­go.

Naš sa­go­vor­nik pod­se­ća i da je od Ca­ri­gra­da ne­dav­no „po­mi­lo­va­ni” Fi­la­ret De­ni­sen­ko, pred­vo­de­ći dve de­ce­ni­je ras­kol­nič­ku pra­vo­slav­nu cr­kvu, ne­go­vao ve­ze, iz­me­đu osta­log, i sa „Cr­no­gor­skom pra­vo­slav­nom cr­kvom” i Mi­ra­šom De­de­i­ćem.

– Ube­đen sam da će ve­ći­na po­me­snih cr­ka­va gle­da­ti da ne pre­ki­nu op­šte­nje ni sa Mo­skvom ni sa Ca­ri­gra­dom. Ali mo­že da se de­si da ne­ki biv­ši epi­skop ko­ji je u je­din­stvu sa Mi­ra­šom De­de­i­ćem sa­da, kao od Ca­ri­gra­da pri­zna­ti na­vod­no ka­non­ski epi­skop, do­đe da slu­ži sa srp­skim vla­di­kom ne­gde na Za­pa­du. I on­da mo­ra­te da se opre­de­li­te da li je taj čo­vek sa va­ma u op­šte­nju ili ni­je. Ako ste u op­šte­nju sa Ca­ri­gra­dom, sa ne­kim grč­kim vla­di­kom, sve­sni ste i da je on deo iste struk­tu­re ko­ja je ski­nu­la ana­te­mu sa De­ni­sen­ka, ko­ji je, opet, u op­šte­nju sa De­de­i­ćem. Ne mo­gu da za­mi­slim da bi ne­ki vla­di­ka SPC pri­hva­tio da slu­ži sa bi­lo ko­jim epi­sko­pom iz De­ni­sen­ko­ve gru­pe, čak i po­sle ove le­ga­li­za­ci­je – ka­že Dar­ko Đo­go.


Komentari21
73770
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

vito
Ватикан је у јакој католичкој држави. Тако мора бити и центар православља у јакој православној земљи.
Лауфер
Ово је политички чин и политичка одлука православном свету не треба раскол због и онако велике доминације католика с*обзиром на несугласице две цркве треба да седну и да поразговарају о томе, а што се тиче раскола он само може штетити како интересима источних цркава које су остале уз Васељенску патриаршиу тако и Руској цркви која је један проблем који је више децениски претворила у раскол православног света.
slavko
Ne biti Rus dakle znači živeti u grehu i slaviti sotonu? Da su Ćiril i Metod to znali ostali bi kod kuče a Rusi bi i danas slavili paganske bogove.
Леон Давидович
Среброљубље је победило. За новац нема шта нису спремни да ураде и ова активност Цариградске патријаршије најбољи је доказ шта ради среброљубље. Све је то усмерено против Русије, а у организацији САД и НАТО. Тако се Цариградски патријарх ставио у њихову службу. Уз помоћ новца и у Украјини ће врбовати присталице своје идеје. Сада доводе у искушење и све друге патријаршије како да се изјасне по овом питању?Подела у православном свету личиће на ону у Католичкој цркви када су се од Католичке цркве одвојили протестанти.
Helen
Svaka cast Grcima koji odbijaju da im se iz Kremlja komanduje.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja