sreda, 23.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 09:08

„Dvoglava aždaja” otpremljena u Pariz na proslavu pobede u Velikom ratu

Mala parnjača iz Železničkog muzeja u Požegi je krenula na veliku proslavu veka pobede
Autor: Branko Pejovićčetvrtak, 18.10.2018. u 23:44
Подизање локомотиве „Костолац” пред музејом у Пожеги (Фотографије С. Јовичић)

Požega – Uz posebne mere kakve se preduzimaju pri transportu vrednih muzejskih eksponata je ispred Železničkog muzeja u Požegi ka gradu svetlosti Parizu u specijalnom teretnom vozilu krenula nevelika siva lokomotiva. Stara 102 godine, tipa „Pešo–Burdon” (po Francuzima koji su je konstruisali), jedna od svega dve takve sačuvane u svetu, ponos je tehničke zbirke Železničkog muzeja Beograd.

Ide ova mala parnjača na veliku proslavu veka pobede u Prvom svetskom ratu, s obzirom na to da je i sama u njemu učestvovala: korišćena je na prugama Solunskog fronta za snabdevanje vojske municijom. Na novembarskoj proslavi u Parizu, pred predsednicima 25 država, među kojima će biti i francuski Makron i naš Vučić, biće izložena kao jedan od glavnih eksponata.

Ta retka lokomotiva sa duplim pogonom (po dva kotla i ložišta) ima mogućnost kretanja u dva smera bez okretanja (otuda „dvoglava aždaja”), a napravljena je 1916. u Filadelfiji, u fabrici „Boldvin lokomotiv vorks”. Posle ratnih dejstava na Solunskom frontu, od 1941. korišćena je u rudniku „Kostolac”, na uzanom koloseku od 600 milimetara. Poklonjena je Železničkom muzeju 1951. godine i bila je jedan od prvih eksponata.

Konzervatorski radovi na ovoj lokomotivi obavljani su 1983. i 2012. Ofarbana je sivom bojom, spremna za izložbu. Zbog svoje starine, istorijske uloge, retkosti i vrednosti, kako nam je ovom prilikom u Požegi rekao muzejski savetnik u Muzeju nauke i tehnike Beograd Jovan Božinović, maja prošle godine proglašena je za kulturno dobro.

– Ona svakako zaslužuje da bude i svetska kulturna baština, s obzirom na to da je jedna od svega dve tog tipa preostale u svetu. S tim što je ova naša ispravna i očuvana, oba joj klipa rade, iako duže od pola veka nije u upotrebi, za razliku od one druge u Drezdenu – objašnjava Božinović, koji će kontrolisati uslove izlaganja naše lokomotive u Parizu i odnos organizatora prema njoj.

– Francuska vlada dala je garancije da neće zadržati ovu lokomotivu, koja je vlasništvo Železničkog muzeja Srbije, i da će je posle godinu dana vratiti u Požegu – dodaje on.

Iz „Železnica Srbije” podsetili su, povodom transporta lokomotive u Pariz, da su generalni direktor „Železnica Srbije” Miroslav Stojčić i predsednik francuskog udruženja Stefan Ison 8. oktobra u Beogradu potpisali ugovor o ustupanju na privremeno korišćenje kulturnog dobra parne lokomotive „Kostolac” francuskom udruženju „Tako de lak” radi izlaganja na velikoj izložbi u Parizu, povodom obeležavanja stogodišnjice završetka Prvog svetskog rata. Stoga je u Požegi, na nadgledanju pripreme transporta parnjače, u svojstvu opunomoćenika ovog francuskog udruženja bio Đuro Ćetković, predsednik Saveza Srba Francuske, krovne organizacije koja okuplja 23 udruženja Srba u toj zemlji.

– Francuzi će biti oduševljeni ovom retkom lokomotivom. Asocijacija „Tako de lak” ima muzej starih lokomotiva, a kad potpišemo da je ovde preuzeta počinje naše osiguranje, jer je, dok bude u Francuskoj, osigurana na 300.000 evra – objašnjava za „Politiku” Ćetković, vidno zadovoljan što se ostvaruje namera da se srpska tehnička vrednost predstavi svetu.

– Najpre će od 25. oktobra lokomotivu „Kostolac” izložiti pred Palatom invalida u Parizu, ispred kupole gde se nalazi Napoleonov grob. Onda će 11. novembra biti izložena na velikoj proslavi pobede u Prvom svetskom ratu, koja počinje tog dana u 11 časova 11 minuta i 11 sekundi, u vreme potpisivanja primirja u tom ratu. Prvobitna namera organizatora bila je da za proslavu izlože četiri savezničke lokomotive iz Prvog svetskog rata (američku, britansku, francusku i srpsku), ali pošto nije bilo dovoljno mesta, ova iz Srbije biće jedina, a uz nju topovi i tenkovi iz Velikog rata. Posle toga ide u mesto Grez sur Loan blizu Pariza, u muzej parnih lokomotiva iz Prvog svetskog rata. Mi smo godinama sarađivali sa „Železnicama Srbije”, Ministarstvom kulture Srbije i Muzejom nauke i tehnike kako bi ova retka lokomotiva stigla u Francusku i time ostvarili želju Srba u Francuskoj, koji će imati priliku da je vide. Najzaslužniji za sve ovo je Petar Petrović Pepi, koji je trenutno u Parizu – priča nam Đuro Ćetković, poreklom iz Grblja.

Posao prebacivanja lokomotive na specijalno teretno vozilo (zajedno s delom uskog koloseka, da ne bi bila oštećena) pažljivo su izveli zaposleni na železnici sa dizaličarima užičke firme „Popović”, a teretnjak natovaren parnjačom u Pariz prevozi novobeogradska firma „Kargo specijal logistik” i vozač Drago Prelević, iza koga je iskustvo od bezmalo dve decenije prevoza specijalnih vangabaritnih tereta.

– Za prevoz ove lokomotive potrebna je otvorena niskopodna prikolica, ovakav transport iziskuje specijalne dozvole za prolazak kroz svaku zemlju. Idem preko Mađarske, Austrije i Nemačke u Francusku, istovar očekujem verovatno za pet dana – rekao je Prelević pored na teretnjak natovarene sive „dvoglave aždaje”, starije od veka.


Komentari10
088a6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Нада Ласкер
Државна железница је потписала уговор с француским удружењем грађана. Оно сутра може да нестане и локомотива остаде Французима. Чудно је да кустос Божиновић то не зна и не упозорава јер он представља државу и њену заштиту баштине. Или је њему зинуло да глувари у Паризу па ћути о ономе што је свима јасно. Упропасти нас корупција.
Драган Станковић
Нити бих веровао Французима нити бих им позајмљивао ову реткост! Тобож, не могу без ње да обележе победу! Можда би требало да им Србија пошаље и воловску запрегу на којој је Краљ Петар вожен преко Албаније! Могу да се кладим да ће смислити разлог и начин да нам је не врате јер им се тако може. Сетимо се само случаја старих и вредних аутомобила позајмљених Словенији из Београда "само за изложбу" и то пре више од 40 година!!! Све је ту јасно, сви папири постоје и зна се ко је власник, али су аутомобили и даље у Словенији! Када ћемо се већ једном дозвати памети?
Dragan Pik-lon
Nadam se da Francuska nece dozvoliti Taciju da pravi selfije ispred srpske lokomotive.Jel bi to bilo svojevrsno vredjanje Srbije i njene pobede u velikom ratu.Moj pradeda Bozidar je ostavio kosti na Kosovu i Metohiju.Bicu i licno uvredjen.Tako nesto nebi oprostio slobodarskoj Francuskoj!!!
Slavko Stanisavljevic, Strpce-Kosmet
Lokomotiva "Kostolac"bice izlozena od 25.oktobra ispred kupole gde se nalazi Napoleonov grob.Inace ovu lokomotivu staru 102 godine nazivali su"dvoglava azdaja"jer se kretala u dva smera bez okretanja. Zelim da podsetim na isto tako jednu veoma staru lokomotivu i prugu uzanog koloseka.Voz je isao sa stanice Kacanik do Vrbestice(Sirinicka zupa). Ta lokomotiva bila je izgradjena 1935 god.Voz je imao nadimak"Cira"i isao je jako sporo na uzbrdicama,kada je bilo mnogo putnika.Ja sam sa stanice "Gotovusa"putovao"Cirom"do Vrbestice kod svoje najstarije sestre,sada pokojne imao sam 13-14 godina i za mene je to bio veliki dozivljaj.Prugu su izgradili okupatorski vojnici iz Italije.Tu su bili i Bugarski okupatori.Izgradili su prugu jer se u reonu Vrbestice eksploatisala ruda Hroma i to u ogromnim kolicinama.Tu je bila i zicara a i separacuja(postrojenje za odvajanje rude od jalovine).Rudu su teretnim vagonima prevozili,cesto se desavalo da voz isklizne iz sina na nizbrdici.1968 god.Voz je ukinut.
Sotir Gardačić
Lepa vesti. Ide da vidi svetlosti Pariza :)

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja