ponedeljak, 20.05.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:28

„Dvoglava aždaja” stigla u Pariz

Proslava veka od kraja Velikog rata trebalo bi da počne 11. novembra u 11. časova, 11 minuta i 11 sekundi, uz prisustvo 25 šefova država, pokraj naše lokomotive koja je prevozila municiju na Solunskom frontu
Autor: Goran Volfčetvrtak, 25.10.2018. u 20:45
(Фотографије К. Ћетковић)

Ispred Doma invalida u Parizu od juče stoji „Dvoglava aždaja”, lokomotiva koja je iz Užičke Požege otpremljena u Grad svetlosti da dočeka Dan primirja u Prvom svetskom ratu. Uz nju će 11. novembra, sa natalijinom ramondom na reveru, stajati 25 šefova država i vlada koje će obeležiti ovaj istorijski dan.

Ova mala lokomotiva stara 102 godine, tipa „Pešo-Burdon” (imena konstruktora koji su je napravili), juče je bila jedini eksponat ispred Doma invalida, mesta na kojem počiva i Napoleon Bonaparta. Kako će izgledati obeležavanje stote godišnjice završetka Velikog rata, kada je, 11. novembra, u železničkom vagonu u Kompjenju potpisan mir između sila Antante i Nemačke, tek će se videti.

– Shodno svim dogovorima ministarstva, nas sa železnice i partnera iz Francuske, uz pomoć „Kargo specijal logistike” ova mala, ali značajna „aždaja” stigla je u Pariz. Postavljena je na mesto gde će u nedelju, 11. novembra, biti obeležen kraj Velikog rata, a uz ovaj redak primerak iz našeg železničkog muzeja biće 25 šefova država – kaže Miroslav Stojčić, direktor Železnice Srbije a. d., zahvaljujući kome smo dobili fotografije direktno iz Pariza, koje je poslao Đuro Ćetković, predsednik Saveza Srba Francuske.

Ova lokomotiva jedna je od dve takve sačuvane u svetu. Ponos je tehničke zbirke Železničkog muzeja Beograd, ističe i direktor Stojčić, koji još ne zna ni da li će dobiti poziv da prisustvuje ovom značajnom jubileju.

Mala parnjača iz Srbije koja je prva stigla na ovu veliku proslavu i sama je učestvovala u Velikom ratu. Nazvana je „Dvoglava aždaja” jer ima dva kotla. Zato ova retka lokomotiva može da ide jednokolosečnom prugom u oba smera. Na Solunskom frontu služila je za dovlačenje municije do vojske.

Napravljena je 1916. godine u Filadelfiji, a posle ratnih dejstava i pobede srpske vojske, po povratku u otadžbinu vukla je vagone sa ugljem u rudniku „Kostolac”, na uzanom koloseku od 600 milimetara. Otuda joj i ime „Kostolac”.

Ovaj raritet je u dobrom stanju, konzervatorski radovi na njoj obavljani su dva puta – 1983. i 2012. godine. Maja prošle godine proglašena je za kulturno dobro. Ispravna je, rade joj oba klipa, mada već pola veka nije u upotrebi. Druga ovakva lokomotiva, njena bliznakinja, nalazi se u Drezdenu.

„Aždaja” iz Srbije osigurana je na 300.000 evra, a date su i garancije da će za godinu dana biti vraćena u muzej u Požegi.

Sama proslava veka od kraja Velikog rata trebalo bi da počne 11. novembra u 11. časova, 11 minuta i 11 sekundi.

Od prvobitne ideje da uz našu lokomotivu budu još tri – iz Amerike, Britanije i Francuske – se odustalo, pa će se uz „Aždaju” naći topovi i tenkovi iz tog doba.

Kada obeležavanje ove godišnjice bude završeno, našu lokomotivu „Kostolac” prebaciće u muzej lokomotiva u Grez sur Loanu, pokraj Pariza.


Komentari6
2e947
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Juraj
Svedok jednog vremena u pravi čas na pravom mestu. Tužna je istina da bi rat sigurno bio puno kraći i sa puno manje žrtava da nije bilo savremenih transportnih sredstava kao železnica koja je omogućila brz i efektivan prevoz trupa i ratnog materijala. Svojim "rintanjem" u Kostolcu iskupila je višestruko svoj "greh" učestvovanja u stravičnom ratu i zaslužila je da danas tamo bude.
Нада Ласкер
Не треба да остане у Паризу као ни Титови ауто у Словенији. Али партнер нашим железницама је неко француско удружење грађана чије гаранције много не вреде. Срби и даље верују Французима, то већ није чињеница него дијагноза.
Dragan
Samo se nadam da stoji i nas grb iz rata....
acimov sava
Neka nam je vrate, eto, nemaju ni oni bas sve.
Sotir Gardačić
Predivno. Biće tamo godinu dana, ima da se uobrazi :)

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja