petak, 16.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:06
SKUPA PERONSKA KARTA

Trošak za koji putnici ništa ne dobijaju

Uz svaku putničku kartu na glavnoj autobuskoj stanici plaća se i stanična usluga koja ne podrazumeva ni korišćenje toaleta, ni usluge nosača, ni mesto za sedenje dok se čeka prevoz
Autor: Dejan Aleksićnedelja, 04.11.2018. u 20:00
(Фото Д. Алексић)

„Pre dve nedelje, posle duže vremena išao sam kod rođaka u Zrenjanin. Pošto sam žurio da što pre uđem u autobus, na šalteru BAS-a nisam video šta sam platio na povratnoj karti koja je koštala ukupno 790 dinara. Tek kada sam seo u autobus pažljivije sam pogledao. Prijatno sam se iznenadio kada sam shvatio da me je karta za povratak iz Zrenjanina koštala samo 180 dinara, ali sam se šokirao kada sam zapazio da su mi za staničnu uslugu naplatili 110 dinara i to sa popustom, puna cena je 170 dinara. U redu, ja sam žurio, ali kakvu uslugu putnik dobija na peronima BAS-a za te pare?”, zapitao se sugrađanin Aleksa Bojić.

Ovaj putnik mogao bi da se smatra srećnikom jer oni koji peronsku ne plaćaju uz kupljenu kartu, odnosno na BAS-ove perone ulaze samo da bi nešto poslali autobusom ili da bi nekog ispratili, već duže za to moraju da izdvoje 180 dinara.

Za putnike koji peronsku, odnosno staničnu uslugu, plaćaju uz putničku kartu, njena cena zavisi od odredišta. Dok za Zrenjanin košta 110 dinara, za Zaječar je 170.

A na pitanje šta putnici za plaćenu peronsku dobijaju, najkonkretniji odgovor je – ništa.

Za korišćenje toaleta na BAS-u putnici moraju da plate 50 dinara, ako kafom ili vodom žele da se osveže dok čekaju dolazak autobusa i to moraju da kupe, prtljag sami unose koliko god da je težak, a i kada uđu na peronski deo vrlo često se desi da nemaju gde ni da sednu. Sve to srdi i sugrađanku Janu Vučinić koja bar jednom mesečno odlazi u zavičaj u jugozapadnu Srbiju.

– Kad krenem natovarena torbama, imam dve opcije. Da se kod spomenika u Žarkovu laktam sa korisnicima gradskog prevoza za mesto na kome ću sačekati autobus ka Priboju ili da odem na glavnu stanicu. A ako odem tamo to već podrazumeva znatno skuplju kartu. I kad im dam pare za peronsku, očekujem da za to dobijem i neku uslugu. Ali, ne. Čak ni korišćenje toaleta nije uračunato. I ne daj bože hitne situacije, jer ako izađeš, onda ćeš se tri sata sa obezbeđenjem ubeđivati da im dokažeš da si peronsku već platio. Torbe nosiš sam, ni tu te niko ne uslužuje. I za šta  onda plaćam? Za udisanje vazduha? Trošim im asfalt – pita se Jana Vučinić.

Što se peronska karta plaća, iz BAS-a kao i prethodnih godina nisu odgovorili, iako smo im pitanja na ovu temu uputili pre više od nedelju dana. U ono malo ranijih pokušaja da se objasni šta se plaća tom kartom, u BAS-u nisu bili baš uverljivi. Ukazivali su da peronska podrazumeva žeton za ulazak na perone i rezervaciju mesta, da se na taj način staraju i o sigurnosti putnika, da na perone ne bi ulazili oni koji ne moraju. Ali tek ovo opravdanje ne pije vodu. Obezbeđenja ima, ali na perone BAS-a može da uđe bilo ko, svedoče putnici.

– Nedavno sam bratu slao autobusom ogromnu torbu punu knjiga. Na šalteru sam kupio žeton od 180 dinara da bih ušao na peron i predao vozaču torbu. Mislite da me je neko proveravao zašto ulazim sa torbom bez putničke karte, šta mi je u torbi ili zašto sam sa peronskog dela izašao dva minuta kasnije bez torbe – ukazao je student Ivan Jovanović.

U BAS-u su u ranijim pokušajima demistifikacije cene peronske karte isticali da njihova stanica pripada prvoj kategoriji, da radi bez prestanka i da na njoj postoji pošta, banka, obezbeđenje, kiosci i ugostiteljski objekti, ali su zaboravljali da podsete da se većina nabrojanih usluga dodatno plaća.

Ako se zna da BAS-ova stanica ima 40 perona na kojima se autobusi u najprometnijem delu dana smenjuju na 10, 15 minuta, a da je prosečna popunjenost svakog autobusa 25 do 30 putnika, jasno je koliko se novca svakog sata slije samo od naplaćene stanične usluge. Taj novac, kako su ranije navodili predstavnici BAS-a, namenjen je za sređivanje stanice, čišćenje, davanje informacija...

BAS nema konkurenciju u prestonici kada je reč o stanici koja pruža sličnu vrstu usluge, ali to ne znači da putnici nisu pronašli rešenje da bi izbegli nepotrebni trošak.

Oni koji idu ka Banatu autobuse već godinama čekaju na Paliluli, putnici koji odlaze u Bačku i Srem ukrcavaju se u Glavnoj u Zemunu. Na put za istok, jugoistok i jug Srbije međugradski prevoz se čeka kod Mostarske petlje ili kod Sajma, a deo Sremaca, Mačvani i putnici za Republiku Srpsku u autobus ulaze kod „Sava centra” i kod Studentskog grada.

– Skoro svake nedelje idem kući u Šabac i nije mi mrsko da sa Zvezdare odem do „Sava centra”. Ovi naši prevoznici su se izverzirali pa se utrkuju čiji bus će da naiđe minut ranije i da pokupi više putnika. Kod „Sava centra” poslednjih godina ordiniraju i nekakvi „drumski pi-arovi”. Oni vrbuju i sakupljaju putnike da ne bi ušli u konkurentski autobus. Meni je sve jedno, jer kad ne platim peronsku, putnička mi je svakako jeftinija – navodi student Dušan Savić.

U zavisnosti od dela grada iz koga je putnik, do nekih od pomenutih stajališta potrebno je prilično vremena da se dođe. Ali, ušteda na staničnoj usluzi nije za bacanje. Za te pare mogu pred put da se kupe kafa i sendvič. Ko više voli, može i pljeskavicu ili četvrt bureka da pazari, a ljubitelji književnosti dve dobre polovne knjige za čitanje u prevozu. Valja znati da su i pojedini prevoznici smislili cake da privuku putnike pa poslednjih godina u autobusima dele vodu, deci slatkiše, a bežični internet se kod dosta njih podrazumeva. Sve to za putnike je mnogo konkretnije od peronske usluge na glavnoj autobuskoj.

Nišlije besnele zbog 300 dinara

Nije BAS rekorder po neverovatno visokoj ceni peronske karte. Vrlo visoka cena, i to ni manje ni više nego 300 dinara, pre dve godine je rasrdila brojne Nišlije na njihovoj autobuskoj stanici. Taj iznos utvrđen je za one koji ulaze na perone, a ne putuju. Veštiji u matematici dosetili su se i umesto karte za ulazak na peron kupovali putničke karte jeftinije od 300 dinara.

Na stanicama u različitim delovima Srbije godinama važi i nepisano pravilo da ako je upravljač odnosno vlasnik stanice ujedno i auto-prevoznik on staničnu uslugu ne naplaćuje za putnike koji imaju karte za njegove polaske. Ali, ako putnik na istoj toj stanici kupi kartu nekog drugog prevoznika – peronska karta se naplaćuje. Na takvu situaciju se godinama žale putnici u Zaječaru, Šapcu, Zrenjaninu… pitajući se šta to bolje oni dobijaju na peronu od putnika kojima stanična usluga nije naplaćena.

Komisija za zaštitu konkurencije u nekoliko navrata prethodnih godina se bavila problemom zloupotrebe dominantnog položaja upravljača autobuskom stanicom. Stanje na terenu ipak ukazuje da kritike i sugestije komisije nisu urodile plodom.

I prigradski polasci od 2017. na BAS-u

Prošle godine su posle početka uklanjanja „Lastine” stanice svi njeni polasci preseljeni na obližnji BAS. Među njima su bile i prigradske linije za koje važi „busplus”. Kako na BAS-u i ti putnici moraju da uđu na perone, oni koji nemaju personalizovane „busplus” u početku su morali da plaćaju i peronsku kartu. Dobar deo njih je zbog toga autobuse počeo da čeka na usputnim stanicama po centru Beograda. Ubrzo su nadležni našli rešenje i uveli mesečnu peronsku kartu koja je znatno povoljnija od dnevne.

Šabačka kletva

Kad je karta skupa, putnici se dovijaju na razne načine da uštede, ali neke od njih je to dovijanje koštalo kletve. Pre nekoliko godina, na autobuskoj stanici u Šapcu Svetlana P. doživela je neprijatno iznenađenje kada je krenula da isprati tetku i sestru koje su putovale u Novi Sad. Kapija za prolaz na perone bila je poluotvorena, pa su one protrčale jer su, kako kaže Svetlana, žurile da uhvate autobus koji je izlazio iz stanice.

„Niste kupile peronsku! Poginule dabogda”, čulo se u pozadini kako viče radnica iz kućice.


Komentari18
666ab
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Саша
Безобразлук БАС-а који ми је познат још из времена док сам био студент(прије готово 20 година), чак се сјећам периода кад је станична услуга била скупља од карте до Панчева.Оно што ме додатно иритира јесте да у Републици Српској поласке ка Србији третирају као међународне(то ме и боли јер су у мом срцу Србија и Република Српска једно), а исти стају не у сваком селу него сваком засеоку, не би ли међу 8-10 путника додали још којег. Кад се дода и чекање на граници(ријетко мање од сат и по), скенирање докумената које су на Сремској Рачи увели не би ли се угледали на Хрвате, путовање од Приједора до Београда зна трајати и 10 сати, а аутом у најгорем случају, правећи честе паузе да бих уживао у путовању, стигнем за 8 сати. Паметном доста.
Pera Pera
Legalizovani KRIMINAL .
Драган Поповић
Ништа заузврат не добијају ни власници моторних возила када плате трошкове регистрације возила нити добију када плате безобразно високе акцизе укључене у цену горива ни када плате паркирање па ником ништа. Ни опрана кола, ни чување од лопова, ни зимске гуме, ... Ништа! Харач к'о сваки други харач.
Lazo
Ne zaboravite samo da na sledecim izborima glasate za one koji ce vam (kao) pruziti neku uslugu koju i necete i koja vam i ne treba. U Srbiji je tako vec trideset godina. Svi kukaju o haracima, ali svi bi da zive “na racun drzave”, pa da im drzava pruza ovu ili onu uslugu. Odakle drzavi pare? Kad se neko pojavi i kaze aman smanjite drzavu, taj ne moze dva glasa da dobije. izracunajte koliko godisnje haraca platite na svakom cosku a koliko drzavnih usluga platite. Kao sto kazu: svake sekunde radja se sisar. Izbori u Srbiji se svode na to ko ce koga da jase. Ukinite pola drzave i bice vam bolje.
Preporučujem 10
Anabel
Nigde u svetu ne postoji nesto sto se zove "peronska karta". Wc se normalno placa, kafa, ne postoje nosaci prtljaga i da, svako vuce svoje ali je sve otvoreno i ne moras da platis 180 dinara da bi doveo nepokretnu osobu do autobusa i pomogao joj. Godinama BAS pljacka narod, koliki je dnevni prihod od peronskih karata pa puta mesec dana, milione uzimaju, a stanica daleko od bilo koje evropske stanice.
dipl. agronom
Bas kriticki reagujete na nesto sto egzistira poodavno,vec 25 godina...Zivela Srbija koja se prevozi autobusima...??

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Ako ste propustili

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja