ponedeljak, 21.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:05

Suša blokirala Rajnu

ponedeljak, 05.11.2018. u 13:52

Svakog jutra u zoru kapetan Frank Zep uključuje brodski radio da bi čuo vest koju očekuje iz dana u dan, da je porastao vodostaj kod sela Kauba, gde je najplići deo srednjeg toka Rajne, najvažnije brodske rute u Nemačkoj, piše u najnovijem broju američki list „Njujork tajms”, prenosi Beta.

Na tom mestu, na putu za svu robu koja Nemačkoj stiže iz morskih luka Holandije i Belgije, i nedaleko od stene s koje je, po legendi, rečna sirena Lorelaj pesmom mamila lađare u smrt, iz jutra u jutro te vesti nema.

Nastavlja se jedna od najvećih suša zbog koje je vodostaj delova Rajne mesecima najniži registrovan do sada, te lađari smanjuju količinu tereta koji prevoze ili su čak i sasvim odustali, i privezali brodove.

Presušuju i delovi Dunava i Elbe - drugih dveju reka važnih za transport u Nemačkoj, te se zato milioni tona robe moraju prevoziti železnicom ili drumom, piše u članku bogato ilustrovanom fotografijama posledica suše.

Nedavno, krajem oktobra, Rajna je kod Kauba bila duboka svega dvadeset santimetara, a u veštačkom plovidbenom kanalu, usred matice, bila je duboka svega metar i po, dok je tu prosečan vodostaj bar dva puta viši. Čak i sa svega trećinom uobičajenog tereta, 85-metarski teretnjak „Reks Reni” (Kralj Rajne) kapetana Zepa gotovo da je legao na rečno dno.

– Ovde nikada nisam video ovoliki plićak – rekao je kapetan Zep koji radi na toj reci od 1982. godine, a 22 godine na brodu „Reks Reni”.

Haos širom Evrope izazvalo je izuzetno sušno leto. Jedna trgovinska grupa u Nemačkoj je gubitak poljoprivrednika procenila na nekoliko milijardi evra, a nemački hemijski džin BASF je morao da smanji proizvodnju jedne od svojih fabrika uz Rajnu jer je vodostaj prenizak za hlađenje opreme vodom.

Presušile su i benzinske stanice u okolini koje se snabdevaju iz rafinerija u Holandiji.

Vodostaj Rajne je toliko nizak, da je na sada suvu obalu reke koja se povukla, izronio inače duboko potopljeni holandski brod „De Hop”, potonuo 1895. godine, prenosi reporter „Njujork tajmsa”.

Po Saveznoj upravi Nemačke za rečne puteve i transport, polovina teretnih brodova je obustavila plovidbu, a kompanije za turističko krstarenje, umesto brodovima putnike delom toka prevoze autobusima. Pošto se plitka reka zagrejala, u delu njenog toka kroz Švajcarsku ribe su uginule od toplote i nedostatka kiseonika.

Sve je toplije, rekao je Hagen Koh, iz Instituta za istraživanje uticaja klime, u Potsdamu, a podaci pokazuju sve više nestabilnosti, sve češće će biti ovakvih ekstrema.

– Rajna je najvažnija reka Nemačke – rekao je Martin Mauerman, šef službe Savezne uprave, zadužene za hidrologiju: Rajnom se preveze 80 odsto od 223 miliona tona tereta koji se godišnje u Nemačkoj transportuje brodovima.

Dok se većina tereta može, mada skuplje, prevesti železnicom ili drumom, najteži i najglomazniji komadi opreme ne mogu, te tako ove godine do odredišta ne stiže ;oprema za centrale na vetar koje se grade kod Manhajma.

Nedaleko od mesta gde se kapetan Zep zaustavio, u samom toku reke je zamak Falcgrafenštajn, nalik brodu, izgrađen u 14. veku bez prozora i vrata u prizemlju, da ga Rajna ne bi plavila. Danas, međutim, nivo Rajne je skoro dva metra ispod njegovih temelja, te se do njega može doći pešice, po suvom.

Doktor Koh, iz Instituta za istraživanje uticaja klime, rekao je da su se već naglo otopili nekada trajni slojevi snega i delovi glečera u Alpima, i da je opao nivo jezera Konstans (Bodenze), na granici Nemačke, Austrije i Švajcarske, odakle se Rajna „hrani” vodom.

Moguće je produbljavanje bagerima plovnog kanala duž matice Rajne kod Kauba, ali to bi potrajalo godinama, koštalo milione evra i, čak ako bi i uspelo, to bi rešilo samo jedan od mnogobrojnih plićaka.

Martin Daglas iz Savezne agencije Nemačke za okolinu takođe očekuje sušu češću nego ranije, ali kaže i da je „brodska flota na Rajni sve veća i teža”.

Kada je brod „Reks Reni” izgrađen, 1966. godine, važio je za veliki. Danas je, međutim, jedan od manjih brodova na Rajni, gde nije neobično videti teretne brodove dugačke 180 metara, kapaciteta 6.000 tona. Ali, da bi zaplovili, potrebna su im bar tri i po metra dubine vode.

Nemački ugovori za brodski prevoz sadrže odredbu koja prevozniku dopušta da samostalno utvrdi cenu kada je vodostaj niži od 80 santimetara, kao sada kod Kauba, što je dragoceno za male, delimično natovarene brodove, ali i tim brodarima treba dublja reka.

„Treba nam da poraste nivo vode u Bodenzeu”, rekao je prevoznik Martin Dejman, čijih se 35 brodova na Rajni zaustavilo prošlog meseca, „treba nam kiša, nadajmo se pre no što počne zima” koja neće doneti poboljšanje, piše na kraju članka „Njujork tajmsa”.


Komentari4
3529c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Beogradjanin Schwabenländle
Да сте донели овај чланак пре две недеље био би донекле, само донекле актуелан. Суше је било, само та суша је највише погодилка северну и источну Немачку, део југа је остао релативно поштеђен. У међувремену је пало доста кише, тако да се стање нормализује, такорећи свакодневно видим, или прелазим Рајну као и Мајну и Некар. Проблем је био са речним танкерима који служе за превоз горива и такозваног лож-уља са севера где има највише рафинерија на југ.Зато су овде скочиле цене горива и лож-уља према другим пределима немачке, али опстаћемо. @ Борислав Поповић, да , ових дана је вода мутна, пало је доста кише, нормално. Иначе је квалитет воде те реке постао добар, у Швајцарској је добио квалитет пијаће воде, рибе су се вратиле, слично ће бити и овде за коју годину.
Бранислав Станојловић
Јуче у 10 пре подне је пређох код Келна и није изгледала ништа мања него обично.
Милча Петринсћи
А јел си газио воду до колена са подвијеним ногавицама или си скакао са спруда на спруд? За тебе у Германији нема суше, попијеш 5-6 кригли германског пива и после 10 минута сав си мокар ако брзом брзином не стигнеш до тоалета..
Preporučujem 2
borislav popovic
Danas je vodostaj Rajne kod Kelna bio 100. Prošle godine u isto vreme 185 i nikad u poslednjih petnaestak godina nije bio ovako nizak. U proseku je oko 250, a 5.11.2013. je bio 420. Sa mosta se slabo vidi dubina, mutna je Rajna poprilično.
Preporučujem 4

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja