Gorivo u Srbiji nastavilo je da pojeftinjuje, kako je „Politika” i pisala početkom nedelje, pa je litar benzina juče na pumpama koštao za oko dva dinara manje, a dizel prvi put posle dužeg vremena za oko 50 para, s tendencijom daljeg pada cena.
Ono što bi, međutim, moglo da pokvari „sreću” vozačima, jeste izuzetno nizak vodostaj reka, koji će dodatno otežati dopremanje nafte i derivata baržama narednih dana. A svako zaustavljanje brodova s ovim teretom dodatni je trošak za naftne kompanije koji se prelije na džepove vozača.
– Cena goriva bi već sada mogla biti još niža da se ne uvozi. Ovako troškovi transporta to ne dozvoljavaju. Iako ovo nije znatnije pojeftinjenje derivata, važno je, pogotovo kada je reč o evrodizelu, kaže Mićović.
On podseća da se jedna trećina evrodizela uvozi, a 90 odsto se transportuje Dunavom. Tako se na godišnjem nivou uveze 530.000 tona, koliko je bilo 2017. godine. Problem je što je nizak vodostaj Dunava krenuo još krajem jula, i što predugo traje. Dobro je da cena nafte pada i da je od 3. oktobra kada je bila oko 85 dolara za barel pala na 72. Taj pad cene vozači doduše nisu osetili u toj meri na pumpama, a to je zbog činjenice da na cenu utiče još mnogo drugih faktora.
– Tržišni uslovi diktiraju brzinu promena cena u oba smera. U nekim zemljama su one kontrolisane, u drugima rade tri ili četiri rafinerije i pitanje je kada je koja nabavila naftu. Sigurno je da ne postoji nikakva mogućnost da neka od kompanija tendenciozno menja cene, u bilo kom smeru. Tržišna konkurencija i ostali uslovi poslovanja diktiraju brzinu promena – objašnjava Mićović.
Na primedbu da gorivo uvek mnogo brže poskupljuje kada skoči cena barela nego što pojeftinjuje, on kaže, da nije realno očekivati da će posle nekoliko dana pada cene sirove nafte, gorivo odmah biti jeftinije.
– Nafta se kupuje negde na Mediteranu i treba je dopremiti u Srbiju, što košta. Tako zemlje koje su na Mediteranu mogu direktno i odmah već po tim cenama da kupe derivate. Srbija, koja je udaljena, ima logistiku i transport. Zbog toga brzina promena cena nije jednaka u svakoj zemlji i zavisi od brojnih faktora – naglašava Mićović.
Ono što je najvažnije jeste da tržište derivata u Srbiji funkcioniše i da se sankcije SAD prema Iranu nisu odrazile na snabdevanje u našoj zemlji, što se moglo dogoditi, zaključuje on.