četvrtak, 13.12.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:44

Beogradski liftovi „voze” i kada postanu rariteti

Prosečna starost naših liftova je 41, a radni vek 25 godina. – Kupovina novih liftova, koji staju oko 30.000 evra, obaveza je stanara. – Srednja škola za lift-montere ne postoji već 27 godina
Autor: Branka Jakšićsubota, 10.11.2018. u 22:00
У здању на Теразијама 39 лифт вози већ пуних 87 година (Фото: ЈП „Градско стамбено”)

Liftovi su veliki problem Gradske uprave, kao i preduzeća koja ih održavaju, a najveća su nevolja žitelja glavnog grada, pogotovo najstarijih u centru metropole. Prema propisima, nabavka novih liftova je obaveza građana, a računica govori da zamena lifta koji pokriva 29 stanova u zgradi košta oko 30.000 evra. To znači da bi troškovi iznosili oko 1.000 evra po stanu. Malo koje domaćinstvo može da izdvoji toliko para pa nije čudo što u mnogim višespratnicama dolazi do nerešivih situacija. Zbog izuzetno lošeg stanja liftova, i u Privrednoj komori je zaključeno da njihova obnova više ne sme da se odlaže, već da se uz pomoć države i kreditora mora krenuti u svekoliku sanaciju.

„Gradsko stambeno” održava 6.500 liftova što je više od polovine s obzirom na to da ih je u gradu oko 12.500, vojno stambeno više od 1.000, a 3.000 vlasnika stanova brigu o liftovima poverilo je privatnim firmama. Bar 2.000 liftova uopšte niko ne održava, a u Beogradu ih ima oko 7.000 spremnih za kompletnu zamenu.

(Foto J. Jakšić)

– Izuzetno teško stanje beogradskih liftova može se popraviti samo konkretnim poduhvatima. A takav je velika akcija zamene liftova na 60 mesečnih rata, koju je „Gradsko stambeno” pokrenulo 2015. godine – navode iz ovog javnog preduzeća.

Šta uraditi kada lift stane
Ukoliko lift stane, nikako ne treba paničiti.Mobilnim telefonom pozvati broj 3950-300, 3950-301 ili pritisnuti dugme za alarm i sačekati stručnu službuNe treba na svoju ruku otvarati vrata ili popravljati instalacije liftaDeca do 12 godina trebalo bi da se voze liftom u pratnji starije osobeTežinu manju od 30 kilograma neki liftovi neće registrovati, zato treba sačekati nekog starijeg ili ići pešice.Lift nije igračka. Zato ne treba pritiskati dugmiće i skakati u kabini. D. M.

Do sada je, ističu, zamenjeno 150 starih liftova. Da bi se ostvarili mnogo bolji rezultati neophodno je da i stanari shvate i prihvate da se radi o njihovoj imovini i da ulažući u liftove investiraju u sopstveni bolji život, podižu vrednost zgrade, pa i svojih stanova. Preko noći nemoguće je eliminisati gomilu problema nastalih zbog višedecenijske nebrige o liftovima. Zajedno, „Gradsko stambeno” i stanari mogli bi da se nadaju boljoj situaciji u dogledno vreme. Jer, naglašavaju, liftovi su u proseku stari 41 godinu, a radni vek ima je 25. Teško je i zamisliti kakvo iskustvo i moć snalaženja su neophodni majstorima koji često delove izrađuju u radionici jer mnogih već decenijama nema na tržištu.

Najstariji liftovi nalaze se u užem centru grada, mnogi na teritoriji opština Stari grad i Savski venac, gde ima i starijih od 70 i 80 godina. Za neke se ne može utvrditi ni godina proizvodnje jer je dokumentacija najvećim delom uništena u toku Drugog svetskog rata. Po starosti, „Stambeno” izdvaja lift u zdanju na Terazijama 39, njemu je već punih 87 godina. Ova mašina je autentična i istinski je raritet u našoj zemlji i šire. Radovi koji su na njemu izvođeni nisu menjali suštinu: motor, pogonsku grupu...

U dogledno vreme trebalo bi zameniti više od hiljadu liftova. Prema Zakonu o stanovanju i održavanju zgrada, obaveza održavanja zajedničkih delova zgrada, pa i liftova, pripada vlasnicima stanova.

– Dugo smo tražili način kako da stanarima pomognemo u otplati. Od pre tri godine omogućili smo otplatu na 60 mesečnih rata i to je najpovoljniji sistem do sada. Svakako je značajno smanjiti opterećenje kućnog budžeta. Ne bi trebalo sumnjati u funkcionalnost i bezbednost bilo kog lifta koji je u pogonu, a koji održavaju majstori „Gradskog stambenog”, bez obzira koliko je star – kažu u ovom preduzeću. Podsećaju da se svakog dana pokvari više desetina liftova, ali uveravaju da stručne službe kvar obično otklone u toku istog dana i dodaju da za JP rade najiskusniji majstori koji postoje kod nas.

Srednja škola za lift-montere ne postoji već 27 godina pa nema druge nego da mladi majstori uče posao od starijih kolega. Uvidevši da nema dovoljno školovanih majstora za liftove, bivši direktor preduzeća Nikola Kovačević obraćao se Ministarstvu prosvete 2015. godine, nudeći praksu i posao budućim učenicima, ukoliko se ta struka uskoro pokrene.

Liftovi prevezu više putnika nego javni gradski prevoz

12.500 liftova na teritoriji grada

6.500 održava „Gradsko stambeno”

1.200 održava Vojna ustanova

4.500 poziva godišnje primi „Stambeno” zbog zaglavljivanja u liftu

25-30 osoba se vikendom zaglavi u liftu

10-15 osoba dnevno bude „zarobljeno” u liftu

41 godina je prosečna starost prestoničkih liftova

1,6 miliona ljudi prevezu dnevno, što je više od učinka vozila javnog prevoza  D. M.


Komentari12
adafa
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

MB Beograd
Da se napravio plan pa da umesto onolikih para za kicerajsku rasvetu dadose na popravku i odrzavanje najstarijih liftova, gradjani bi bili zadovoljniji, a ovako se nastavlja "spolja gladac, iznutra jadac" formula ove vlasti.
Јованка Вождовчанка
А поента мог коментара је била скретање пажње на чињеницу да људи из породичних кућа, који су, деценијама, породично издвајали стамб. допринос а нису добили ништа, не могу поново да издвајају (кроз буџет) да би се откупљени стамб. простор, сада, и одржавао. Стари људи, ваљда, имају и децу да им помогну. Пита ли се неко да ли људи из пород. кућа имају средства за одржавање и поправку кућа, или је та тема резервисана увек, и увек, само, за људе из вишеспратница. Доста је било !
Preporučujem 2
MB Beograd
Poenta mog komentara je bila da gradske vlasti trose pare na gluposti, kao kicerajska rasveta, umesto da resavaju problem koje se ticu zivota ljudi u Beogradu (nije rec o Srbiji, pa time ni o 'seljacima ' kojima se porez opterecuje popravkama 'privtnih liftova'). U mnogim zgradama u Bgd imate stare ljude, penzionere koji zive sami i ne mogu da odvoje potrebne sume za odrzavanje liftova u tim zgradama. Sta tu da radimo? Da ih izbacimo iz stana? Nije jednostavno to resavati, ali ovo tracenje para na gluposti od rasvete bi bilo korisnije dati za neki lift u takvoj zgradi.
Preporučujem 2
Prikaži još odgovora
Pera Peric
Zar je nemoguće revitalizovati/pokrenuti fabriku liftova? Ako treba zameniti 7.000 liftova, po 30.000 evra svaki, to je 210.000.000 evra! I to samo u Beogradu. Otplaćivanje lifta kroz Infostan. Ili je to već tako nekad išlo, samo u poslednje vreme neko skreće sredstva...
dipl. agronom
Tehnika valja da se postuje,kroz odrzavanje i brizno rukovanje...A ne da se arci ko zadruzni konj ( sem u vreme OZNE )...Danas,liftovi sluze i kao teretni liftovi za prevoz suta pri renoviranju,itd.Odraz kulture na malom prostoru su upravo liftovi...Skorojevici,obozavaju nove liftove...? A valjalo bi uvesti i lift-bojeve ( rukovaoce lifta ),kada vec imamo upravnike zgrada.Naravno,licencirane lift-bojeve...
Ime
Ako stanari nece da placaju neka hodaju peske. Nece valjda seljacima od poreza da se uzima za popravku necijeg privatnog lifta. Ako komunisti nisu shvatili nema vise drustvene svojine vec samo privatna. Svaki lift je vlasnistvo i obaveza zgrade odnosno stanara koji su vlasnici stanova. Drzava i grad nema i ne treba da ima nista sa tim.
Mira ilic
Strasno je da se kod nas ne skoluju ljudi za odrzavanje liftova.Narocito sto se gradjani nesavesno odnose prema i svojoj i tudjoj imovini. Stanujem u novoj zgradi u Mirijevu, treci dan nakon pustanja je lift stao jer su ga nesavesni stanari drzali otvorenog i tako blokirali senzore. O higijeni da ne pricam...da li je narod zaista toliko tehnicki glup?A sada treba potpisati ugovor i dati novac za odrzavanje lifta...tesko je skupiti i 300 dinara, iako toliko kosta paklo cigareta. Samo prisila i zakonske sankcije mogu prisiliti naseg coveka da se odgovorno ponasa prema imovini. Nazalost.
тетак
госпођо Миро, када сте гледале неку серију гдје млади и лепи лифт мајстор, одваја лепу цурицу??? у БГу је срамота бити било какав радник у очима жена, а спољна визуализација новца је флагрантна! градски саобраћај је на најпримитивнијем нивоу (сталне гужве и гурање са пензионерима) тако да су сви у возилима а девојке онда не гледају момке већ њихова возила! значи ништа од лифт мајстора у овим условима друштва!
Preporučujem 15

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja