ponedeljak, 17.12.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 20:28
OSVRT

Tramvaj zvani želja

Autor: Miloš Lazićutorak, 13.11.2018. u 18:48
(Фото Д. Јевремовић)

Kad je Beogradom prošao prvi tramvaj, rastojanje od Pozorišnog trga do Slavije brže se prelazilo pešice. A ako se konji uzjogune, nikad stići. Ipak, malo ko je propuštao da se s decom u nedeljno pre podne ne otisne u vožnju ovim čudom tamo-amo, ne pitajući za cenu.

Navala je bila takva da su se prodavale vozne karte čak i za stajanje! Tako je prestonica sa elektrikom, novim gradskim vodovodom i tramvajem prokrčila put u 20 vek. Docnije su tramvaji postali malo brži i mnogo pouzdaniji, ali i danas ima Beograđana koji ne bi pitali šta košta kad bi opet mogli da promaknu od Kalemegdana do Slavije, i to sredinom Ulice kralja Milana, bezbrižno i sporo, brzinom konjskog hoda. Uz njih su i turisti što svih ovih godina i decenija opsedaju prestonicu Srbije.


                   (Foto R. Krstinić)

A onda je osvanula vest da gradski čelnici nameravaju ponovo da uvedu tramvajsku liniju broj 1, starog dobrog „keca”, koja bi se mahom poklapala sa onom prvom, ne računajući da će time, kako to kod nas obično biva, nehotice podeliti žitelje Beograda u dva tabora.

Ovoj ideji najžešće su se usprotivili motorizovani Beograđani zato što uvođenje tramvaja podrazumeva proterivanje automobila. U prednosti su, jer im se razlozi mere zapreminom motora i konjskim snagama. Uostalom, oni su svojevremeno i najurili tramvaj iz centra grada.


               (Foto D. Jevremović)

Tu zamisao široka srca prihvataju oni koji su duž Ulice kralja Milana izbrojali samo sedam mesta na kojima se može na suprotnu stranu, sa semaforima naštimovanim da rade „u korist neprijatelja”, pa im ta vratolomija neodoljivo liči na ono veselo momačko nadmetanje poznato pod nazivom „ruski rulet”.

Ali, dok se taj rat razbuktava, zaboravilo se da je ideja o iseljavanju automobila iz centra Beograda rođena odavno, još početkom sedamdesetih, u vreme gradonačelnikovanja Branka Pešića, s uvođenjem crvene i plave zone, u kojoj je ona crvena bila rezervisana samo za pešadiju, sve sa planom da se razlije gradom i osvoji čitav „krug dvojke”. Toj zamisli najbliže je prišao Aleksandar Bakočević, pa je za njegovog vakta tadašnja Ulica maršala Tita, „za probu”, jednom mesečno i uvek nedeljom bila zatvorena za motorizovane.


             (Foto R. Krstinić)

Da je bilo više mudrosti tramvaj nikad ne bi bio proteran iz centra. Maknut je ne zbog nekakvog napretka, već zbog toga što je tada u zdanju Novog dvora, gde je danas Skupština grada, stolovao Prezidijum FNRJ. Dakle, ne zbog tandrkanja – a bilo ga je i na ulici, i u dvoru – nego iz „bezbednosnih razloga”, sličnih onima zbog kojih bi ga danas trebalo vratiti na isto mesto.

A, Beograđanima će uvek nešto da smeta: ili buka, ili tišina, ili previše izduvnih gasova, ili manjak linija javnog gradskog saobraćaja. Jer, odavno su zaboravili da sport, a bogme ni politika, ne idu uvek podruku sa životom. I da se nekada navijalo za, a ne protiv. Zbog toga prisebni ne vode decu na fudbalske utakmice već u laganu šetnju od Kalemegdana do Slavije, i natrag.


Komentari4
f5b94
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Саша Микић
Колико се код нас гледа оправданост нечега, а више подилази некоме и нечијим интересима је и чувена ''Чедина зебра'' у тој истој улици Краља Милана. За оне који се не сећају да их подсетим. Неко од фоторепортера је усликао Чеду Јовановића како ван пешачког прелаза прелази улицу идући на седницу парламента. Уместо да се постиди неко је одлучио да на том месту постави преко ноћи семафор и исцрта зебру, иако је већ постојао пешачки прелаз са семафором на мање од 50 метара и још један на сто метара даље на раскрсници код ''Лондона''. Узгред буди речено та два семафора су ионако кочила саобраћај пре важне раскрснице са улицом Кнеза Милоша и сад на то још кад се надода трамвај и трамвајска пруга ето нама радости. Пре ће се стићи од Теразија до Славије пешице него превозом.
Трамвај назван неостварена жеља II
У коментару под називом "Трамвај назван неостварена жеља", који сам написао на текст сличан данашњем, пре три дана, навео сам аргументе против ове идеје градских челника (веома сличне или исте аргументе наве је и "Деско" у данашњем коментару). Не видим зашто би грађани били подељени "за" и "против" нечега што се може схватити као нечији каприц, или можда користољубље, а нема утемељења у здраворазумском промишљању, које мора бити основа сваког плана, поготово урбаног, саобрађајног. Идеја увођења трамваја број 1, од Калемегдана до Славије не може да буде утемељена само носталгијом за неким давно прошлим временима, које данас не памте ни најстарији Београђани, већ мора да има саобрађајно оправдање. Наведите га. Осим тога, веома је критична идеја рушења Старог савског моста, из истих разлога. Градски "оци", очигледно, гледају неке своје интересе и ником не полажу рачуна за посао који им је поверен. Не ради се овде о политици, већ о комуналним проблемима који захтевају целисходна решења.
Desko
Da bi se postavilo tramvajsko napajanje mora da se ukloni trolejbuska mreža i izbace trolejbusi sa trase. Dakle, trolejbusi bi okretali na Slaviji i ne bi mogli da dođu do svog depoa na Dorćolu? Neverovatno genijalno, za ovakvu glupost je sigurno trebao trust mozgova. Trolejbus je u svakom pogledu praktičniji, ali izgleda da je neko ko često ide u Tursku video starinske tramvaje u Istiklal ulici u Istanbulu - i eto hitne izmene svih gradskih planova. Naravno, tramvaji će stalno nositi i novogodišnje ukrase, pa je sve rešeno. Toliko i o gromoglasno najavljenom uvođenju trolejbusa u Francusku ulicu, izbaciće ih potpuno, a od depoa - novi tržni centar.
Марко
Уз дужно поштовање аутору текста, мало је непримерено прозивати београђане и њихова мишљења у вези новог старог трамваја на линији 1. То што се људи неће слагати или то што ће им тобоже увек нешто сметати подразумева да би требало ниподаштавати мишљења грађана? Већ је овде било текстова који су покушали да приволе грађане да се уведе тај трамвај, ако се добро сећам, бар у коментарима, већина је гласала за тролејбусе. И разлози, већ наведени, су објективни. Тролејбус прави мање буке, мање гуши већ загушен саобраћај, лакши је за одржавање путева и линија. Мени искрено није јасно форсирање трамваја. Они јесу романтични, али и драстично непрактични. Лагано клацкање трамвајем никоме није у интересу, јер сви вредни људи желе да се што више одморе пре посла, и да на посао стигну што пре и кроз што мању гужву. У повратку са посла, ти исти вредни људи, желе да што пре стигну кући, својој породици. Они не желе да драгоцено време свог живота губе клацкајући се лагано у препуном трамвају.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja