četvrtak, 13.12.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:22

Odzvonilo luksuzu u javnim preduzećima

Autor: Marijana Avakumovićpetak, 16.11.2018. u 16:12
(Фото Л. Адровић)

Vlada Srbije je uredbom ograničila troškovnik u firmama koje dobijaju pare iz budžeta – kupovina službenih automobila moraće da bude obrazložena, a gubitaši neće moći da budu donatori i sponzori.Zaposleni u javnim preduzećima dobiće dogodine povišicu plata pet odsto, ali će istovremeno njihovi rukovodioci morati da stegnu kaiš i polože račune za svaki potrošeni dinar. Vlada Srbije nedavno je donela uredbu kojom je ograničila luksuziranje u javnim preduzećima – kupovina službenih automobila moraće da bude obrazložena, a gubitaši neće moći da budu donatori i sponzori.

Uredbom o utvrđivanju elemenata godišnjeg programa poslovanja javnih preduzeća za 2019, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja do 2021. godine, date su im smernice za poslovanje u narednom periodu.

Prema tom dokumentu, u koji je „Politika” imala uvid, javna preduzeća moraće da opravdaju i detaljno obrazlože svaku javnu nabavku. Posebna pažnja posvećena je kupovini službenih automobila. Od direktora se traži da racionalno planiraju nabavku vozila, uz navođenje vrste, osnovnih karakteristika, procenjene vrednosti vozila, ali i da obrazlože zbog čega je nabavka neophodna.

O zloupotrebama službenih automobila u javnim preduzećima svojevremeno je javno govorio Dragoljub Simonović, nekadašnji direktor „Železnica Srbije”. Tvrdio je da se službenim automobilima voze i direktori i šefovi kabineta i sekretarice. Pojedini vozači su u radno vreme stavljali taksi table na službena kola i taksirali, pa je oglasio prodaju 103 automobila. „Železnice” sigurno nisu bile usamljeni slučaj.

 Vlada se posebno pozabavila i troškovima reprezentacije, sponzorstvima, donacijama i humanitarnim aktivnostima javnih preduzeća. Skrenuta im je pažnja da izdvajanja za takozvane posebne namene ne bi trebalo da premaše ovogodišnja, ali i da ih moraju detaljno objasniti. Gubitašima i javnim preduzećima, koja zbog lošeg poslovanja dobijaju novac iz državnog budžeta, zabranjeno je da dele donacije i sponzorišu bilo koga.

Od direktora javnih preduzeća novom uredbom se traži da detaljno prikažu plan i dinamiku kapitalnih ulaganja, kao i investicionih ulaganja u naredne tri godine. Naloženo im je da obrazlože započete, odnosno planirane, a nerealizovane investicije za prethodne tri godine. To je urađeno sa razlogom jer se novac iz kredita za ulaganja u infrastrukturu i druge kapitalne projekte sporo povlači i zbog toga se plaćaju penali bankama. Uostalom i MMF često skreće pažnju da je potrebno povećati izdatke za javne investicije i da se brže povlači novac iz kredita.

Direktori javnih preduzeća, prema novoj uredbi, moraće da objasne i odluku da se zaduže u banci ili kod međunarodnih finansijskih institucija. I ne samo to. U izveštajima za narednu godinu do detalja će morati da prikažu i način na koji su potrošili dobit za 2014, 2015. i 2016. godinu, a raspodelu procenjene dobiti za 2018. treba da planiraju u skladu sa aktom o republičkom budžetu.

Kada je u pitanju zapošljavanje i plaćanje radnika, vlada će ubuduće znati koliko javna preduzeća imaju slobodnih i upražnjenih mesta, a o novom zapošljavanju direktori će morati da odlučuju isključivo kako zakon kaže. Tu su i smernice za naknade članovima nadzornih odbora.

 Troškovi za službena putovanja, usavršavanja, honorare i ugovore o privremenim i povremenim poslovima, ne bi trebalo da budu viši nego ove godine. Ali, skreće se pažnja da treba sagledati mogućnost za njihovu racionalizaciju.

Pored uobičajenih zahteva o stanju finansija, planiranim tokovima novca, prihodima i ciljevima, naloženo im je da izvrše sveobuhvatnu analizu poslovanja za 2018, kako bi budući programi poslovanja bili planirani na realnim osnovama. Govoreći o izveštavanju o poslovanju, poseban akcenat javna preduzeća moraće da stave na načine kojima žele da povećaju proizvodnju i prodaju, ali i na analizu konkurencije, rizike u poslovanju i upravljanje rizicima.

Prema podacima Agencije za privredne registre javna preduzeća u poslednje tri godine posluju profitabilno, s tim da je u 2017. rast njihovih pozitivnih rezultata posebno došao do izražaja. Ukupni dobitak 576 javnih preduzeća iznosi 29 milijardi dinara i dva puta je veći od prošlogodišnjeg. Istovremeno broj zaposlenih u javnim preduzećima smanjen je 1.979 radnika, tako da su ona zapošljavala ukupno 118.115 radnika. Neto dobitak iskazalo je 421 javno preduzeće.


Komentari17
6afd8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

dok je JP tako ce biti
Nicije pa svi otimaju ,kao i u svim JP
Раца
Онај ко среди јавашлук државних фирми и јавних предузећа у Србији, заслужио је барем Нобелову награду, ако не и више.
Ušteda
vrlo jednostavno rešenje - full service operativni lizing vozila. Zašto bi kupovali vozila? mesečni zakup vozila uključuje SVE sem goriva tako da nema prostora malverzacijama oko troškova održavanja niti ima malverzaciji oko nabavne cene vozila ... Operativni lizing / rent / najam / zakup .... koriste sve ozbiljne svetske kompanije čak i policije nekih evropskih zemalja ...
recept
Recept uspeha firme, ali i zemlje, je domaćinsko poslovanje. 500 godina pod Turcima je dovelo do toga da je država za Srbe Alajbegova slama, mi još uvek tako mislimo, otud čerupanje državnog do koske.
Dj
Kada bi se makar 50% novca potrosilo onako kako valja ovde bi zivot bio normalniji.Sto mora centtala da "konttolise" direktore.Tu je zakon,zaposleni su ti koji npr mogu da alarmiraju da negde postoje nepravilnosti ali sa ovakvim polttonskim tuzilastvom i sudstvom sve je besmislrno.Pozdtavljam "dobru"nameru ali se ovim birokratskim resenjem zanemaruje sustina problema.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja