sreda, 19.12.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:39

Prvih pet direktora škola položili ispit za licencu

Juče je ispunjena obaveza licenciranja rukovodilaca u obrazovnim ustanovama, uvedena zakonom 2003. godine, kada su utvrđeni i takozvani standardi kompetencija, koji su do sada bili samo mrtvo slovo na papiru
Autor: Dragana Jokić-Stamenkovićutorak, 20.11.2018. u 08:14
У Министарству просвете, после полагања испита пред комисијом (Фото Министарство просвете)

Vesna Živanović, rukovodilac OŠ „Nikolaj Velimirović” iz Šapca, juče je postala prvi licencirani direktor škole u Srbiji. Ispit je, kaže, bio jednako težak kao neki koje je imala na fakultetu, a polagala ga je u Ministarstvu prosvete pred Vesnom Nedeljković, pomoćnikom ministra, Aleksandrom Pajićem, posebnim savetnikom ministra, i Zlatkom Grušanovićem, direktorom Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.

Još tri direktora škola i jedna direktorka predškolske ustanove juče su položili ispit, čime je prvi put ispunjena obaveza licenciranja, uvedena zakonom 2003. godine. Čak su 2013. godine utvrđeni i takozvani standardi kompetencija direktora, ali su do sada bili mrtvo slovo na papiru.

Nedavnim usvajanjem pravilnika, prema kome je i konačno organizovano polaganje, stvoreni su uslovi da na ispit za licencu izađu 362 direktora škola i vrtića, što je oko 20 odsto ukupnog broja čelnika ovih ustanova. Oni imaju priliku da prvi dobiju direktorsku dozvolu za rad jer su najbolje ocenjeni u Srbiji prilikom nedavnog eksternog vrednovanja škola i vrtića.

Licenciranjem direktora nastoji se da se osiguraju selekcija i kvalitetan izbor osoba na čelu obrazovnih ustanova. Naročito zbog činjenice koju često ističe i ministar prosvete Mladen Šarčević – da je eksterno vrednovanje škola opominjalo da je blizu 40 odsto obrazovnih ustanova u Srbiji loše ocenjeno i da je to pokazatelj da naše škole imaju loše rukovodstvo.

Zato je ministar pozvao sve radnike škola koji sebe vide na mestu direktora da se prijave na javni konkurs, prođu obuku i steknu licencu sa kojom mogu da apliciraju na tu funkciju. Licenca se, upozorio je ministar, gubi ako se direktori iz neznanja ogreše o zakon ili ga svesno krše i zaobilaze.

Budući da se u školi u najvažnijim godinama kreira ličnost deteta, na koji će način i u kakvoj ustanovi nastajati neki novi ljudi pitaju se upravo direktori. Zato je bitno da oni, ističe ministar Šarčević, imaju ugled u svom gradu ili varoši, kakav su nekada imali seoski učitelji u malim sredinama.

– Očekujem da do drugog polugodišta licencu dobije polovina od 362 direktora koji su za nju stekli uslov. U izbor direktora škole u Srbiji danas se mešaju svi, od lokalne samouprave do članova sindikata. Zato to što neko pri izboru direktora dobije većinu nastavničkog veća ne mora da znači i kvalitet. Imamo sredina u kojima direktori škola nisu ljudi od ugleda i to svi u tim mestima znaju. Oni neće proći na ovom ispitu i više se ne sme događati da takve osobe rukovode školom i vrtićem. Mi se možemo odbraniti jedino tako što ćemo imati veoma stroge kriterijume za licenciranje i obuku. Ispit je vrlo strog. Direktor škole mora biti uzor za celu zajednicu, čovek od ugleda. Naročito što nameravamo da uvedemo celodnevnu nastavu, u okviru koje će i posle časova deca do večeri ostajati na sportskim i raznim drugim aktivnostima u školama i u njima odrastati – objasnio je ministar Šarčević.

Na ispitu se, u prvom delu, ocenjivao kvalitet istraživačkog rada u kome direktor prikazuje rezultate istraživanja koje je primenio u školi, a vrednovala se i njegova preporuka za unapređivanje obrazovno-vaspitne prakse.

U drugom delu komisija procenjuje ima li kandidat kompetencije neophodne za direktora škole ili vrtića. Od njega se, između ostalog, traži da uvede inkluzivni pristup obrazovanju, da bude upućen u najnovije propise i razume ih, da osigura kvalitetnu nastavu i podstakne kulturu učenja u svojoj ustanovi, da prati i podstiče postignuća dece i profesionalno usavršavanje zaposlenih. U trećem delu ispita kandidati su predstavljali i obrazlagali svoj portfolio.

Među onima koji su juče dobili direktorsku licencu bio je i Branko Goloskoković, direktor Tehničke škole u Valjevu. Zaključak istraživanja „Primena nastavnih metoda sa gledišta učenika i nastavnika”, koje je predstavio komisiji, bio je da đaci i profesori imaju dijametralno suprotna viđenja metoda koje se primenjuju u nastavi.

On kaže da je u njegovoj školi najveći problem što su nastavnici uglavnom inženjeri i nisu najbolje potkovani kao predavači, pa im je potrebna dodatna pedagoško-didaktička obuka, a on kao direktor oseća obavezu da ih na obuku i šalje.

– Dobar direktor mora da bude lider, da među zaposlenima razvija dobru atmosferu, a što se đaka tiče, mora da zna kako da reši neki problem, ne da pokreće disciplinske postupke i kažnjava ih, već da zna kako da „spusti loptu” i na miran način rešava nevolje. Smatram da sam ustanovu kojom 17 godina rukovodim učinio boljom, jer smo verovatno jedina srednja škola u Srbiji sa zatvorenim bazenom, godinama imamo uspešnu učeničku zadrugu, a organizovali smo i 76 obuka za obrazovanje odraslih. Ponosan sam na poslove koje prihvataju đaci moje škole. Oni su kompletno obnovili amfiteatre nekoliko fakulteta u Užicu, Kragujevcu i Šapcu, kao i zgradu gradske uprave u Valjevu – ističe licencirani direktor Tehničke škole.

Očekuje se da do kraja 2021. godine svi trenutno imenovani direktori obrazovnih ustanova steknu licencu, a svaki budući čelnik škole i obdaništa imaće dve godine po stupanju na dužnost da položi ovaj ispit.

 


Komentari10
7f5dc
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Nenad
Ovo licenciranje je glupost sa zapada i samo ima dva cilja. Jedan je da se kontrolise izbor direktora da bi samo "podobni " mogli da budu izabrani a drugi je da se uzmu pare jer se licence obnavljaju i to je samo bespotrebno zavlacenje ruku u dzpepove ionako ojadjenih prosvetnih radnika. Zivim u USA vec 30 godina . Masinski sam inzenjer i ovde su takodje izmislili to licenciranje . I tako u oblasti u kojoj radim ja sam baveci se strukom malko zaostao u tom licenciranju pa se desilo da neki ljudi koje sam dodatno obucavao u poslu dobiju licence koje ni ja nemam . I tako su neki znatno skocili na pozicijama u svojim firmama . Nabili plate , beneficije , druze se sa podobnima i svi zadovoljni . Do onog momenta kad se pojavi problem . E kad zapnu svi ti licencirani i podobni , sete se mene nelicenciranog i nepodobnog , ali koji problem resi . Naravno ja jako volim te momente jer mi donose oko 95$ po satu plus dok se vozim ka njima plate mi oko 50$ po satu a saobracaj u Cikagu malo tezi .
Profesor razredne nastave
Pocele su pretnje, salju se inspekcije i vrsi se nevidjen pritisak da se imenuje politicki podobna osoba za direktora koja u ovu skolu nikad krocila nije. Ministre, vasa je poslednja. Da vidimo ko stvarno imenuje direktora. Ministar ili opstinski odbor...
Milica
U Pirotu direktor nekada elitne Gimnazije, definitivno nije "čovek od ugleda", (novi nadimak mu je 30% ), ali se divno uvuče gde treba ... Siguran sam da neće proći na ispitu :-)
jedna učiteljica
"Имамо средина у којима директори школа нису људи од угледа и то сви у тим местима знају. Они неће проћи на овом испиту..." Нисам у тексту прочитала да има испит из угледа.
Milutin
Taman posla. Direktori koji se postavljaju nemaju ugled. Imaju partijske knjizice (za svaku novu partiju koja dodje) i pare (od ekskurzija i tendera) za podmazivanje prilikom reizbora i obilaska inspekcije.
Preporučujem 25
Učiteljica
Celodnevna nastava? To zahteva jednosmenski rad i potpuno je suprotan proces racionalizaciji mreže škola koju trenutno ministarstvo sprovodi. U toku je spajanje škola i gašenje seoskih koje baš rade u jednoj smeni. Kao i obično- jedno rade a drugo pričaju.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja