sreda, 15.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 22.11.2018. u 20:00
ISHRANA

Pet obroka – prava mera

Ne nasedajte na fensi dijete iz časopisa i bapske priče o tome šta goji. Vašem telu su potrebne sve grupe namirnica: ugljeni hidrati, belančevine i masti
(Фото: Пиксабеј)

Nekada je svet bio mnogo sporiji nego danas i ishrani se posvećivala veća pažnja. Al’ se nekad dobro jelo, baš! Svakodnevna ishrana je sada često jednolična i u funkciji vremena koje kuvarica (čitaj zaposlena žena) može da posveti pripremi jela. Zato je današnja ishrana bazirana na previše ulja, šećera, soli i aditiva, a premalo vlakana, minerala i vitamina, što nikako ne ide u prilog zdravoj telesnoj težini i zdravlju u celini.

Postoji bezbroj izgovora za stanje u današnjoj ishrani, ali ako tražite izgovor, to znači da ne želite rešenje. Vreme je da odstranite rđave navike koje vas ograničavaju. Ne čekajte da zbog bolesti budete primorani na to.

U ishrani postoje mnoge predrasude zbog kojih možda imate i znatno viši BMI nego što biste želeli. One deluju tako što nas čine robovima navika, koje su naravno štetne i kojih treba da se oslobodite. Loše navike proistekle iz predrasuda se lako eliminišu, dovoljno je samo da stavite prst na čelo i dobro se zamislite o ovome.

Kada jedete (a niste na dijeti) stanite čim osetite da ste se zasitili, a ne onda kada osetite da ste puni. Znate li onaj osećaj kada vam je stomak pun? Nema osobe koja se dobro oseća u tom trenutku. Ako ste puni, znači, napravili ste grešku u ishrani, pa nemojte to učiniti opet.

Imajte redovne obroke. Pet obroka na dan je pravo rešenje. Rasporedite pravu količinu prave hrane tako da se ne prejedate i da imate dovoljno energije ceo dan. Ne jedite obrok kada je „zgodno”, već kada je potrebno. Jedite na tri-četiri sata. Tada ćete jesti kada ste gladni, a ne kada vam je dosadno i nećete se prejesti.

Ako ste gojazni, verovatno su vam porcije prevelike. Nađite neke manje tanjire i iz njih jedite, tako ćete i psihološki shvatiti da vam ne treba toliko hrane. Želudac je veličine pesnice. Ne očekujte da u njega ubacite 10 puta više hrane bez ikakvih negativnih posledica. Ako redovno jedete više hrane, želudac vam se može proširiti i naviknuti vas da uvek jedete puno hrane. Ako se naviknete da jedete malo, neće se proširiti i brže ćete se zasititi. Uz prt obroka ne treba vam toliko obilan ručak.

Ne preskačite doručak! Probudite metabolizam ujutru adekvatnim doručkom, jer ćete tako sprečiti da pregladnite i posle se prejedete. Sprečite negativne posledice koje preskakanje obroka nosi, imaćete veći radni elan i mentalnu koncentraciju na ono što radite, a kao posledica produktivnost će vam biti veća. Pametni poslodavci znaju za ovu činjenicu. Ne jedite „džank fud”.

Ne nasedajte na fensi dijete iz časopisa i bapske priče o tome šta goji. Vašem telu su potrebne sve grupe namirnica: ugljeni hidrati, belančevine i masti. Upotrebite piramidu ishrane kao vodič.

Ono što je najslađe – nisu slatkiši. Naravno da kolače, torte, sladoled i čokoladu možete pojesti s vremena na vreme, ali ne stalno. Ako volite slatko, istražite ceo svet voća u bezbroj načina: sveže voće, voćne salate, ceđeni sokovi, kompoti…

Ne unosite kalorije iz pića. Pijte vodu, običnu ili kiselu, one uvek imaju nula kalorija. Gazirana pića goje, nemaju nikakvu nutritivnu vrednost, niti ćete biti siti. Pijte je i kada pomislite da se gladni, jer se može desiti da ste u stvari žedni, a ne gladni. Ako vam je ukus vode bljutav, dodajte vrlo malo limunovog soka.

Jedite polako, jedite male zalogaje. Dobro sažvaćite hranu. Dok dođe signal iz mozga da više niste gladni, može proći 15–20 minuta, pa ne žurite sa jelom. Tada nećete preterati sa količinom hrane.

Promenite moto „jedem kada poželim” novim „jedem kada treba, a vežbam kada poželim”.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komentari3
6b78d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Alisa
Insistiranje na 5 obroka dnevno (koje treba jesti polako) je besmisleno jer je u danasnje vreme neizvodljivo za ljude koji rade. Moze biti i stetno za osobe koje vec imaju probleme sa viskom kilograma a jedu manje puta dnevno. Garantovano ce povecati kilograme. Bolje je obratiti paznju na kolicinu i kvalitet. Jedem dva puta dnevno plus ujutru voce, uvek otprilike u isto vreme i nemam problema sa kilogramima.
ivan bošković
Nezgodno je što se sa pet obroka dnevno pretvaramo u mašinu za varenje hrane. Ja odlažem doručak maksimalno, pomoću kafe, duvana, piva itd, uglavnom da se što kasnije osetim dvonožnom životinjom - kojoj se pride odmah spava kad se najede. Tako doručkujem oko 17 h, a večeram oko ponoći. Znam da nije zdravo al funkcioniše - dobro, nemam baš manekenski struk.
Zemo
Dobri savjeti, koristan tekst. Nego, sta znaci "фенси"?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja