ponedeljak, 17.12.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 00:01
PRODAJA IMOVINE INDUSTRIJE MOTORA RAKOVICA

Zaustavljena prodaja vrednih eksponata u staro gvožđe

Četiri eksponata „Industrije motora Rakovica” biće predati Muzeju nauke i tehnike
Autor: Dejan Aleksićsreda, 21.11.2018. u 20:30
Уникатни примерак мотора који је уграђиван у авионе Краљевине Југославије (Фо­тодокументација Музеја науке и технике)

Agencija za licenciranje stečajnih upravnika objavila je minulog vikenda na našim stranama oglas o prodaji pokretne imovine nekadašnjeg jugoslovenskog giganta „Industrije motora Rakovica” neposrednom pogodbom. Oglas verovatno ne bi privukao pažnju drugih, osim interesenata za kupovinu te imovine, da u njemu kao jedna od stavki nisu označeni „eksponati proizvoda i učila”, što je, u stvari, industrijsko nasleđe Srbije. Poznavaoci ovog dela nacionalne baštine i imovine IMR-a, koji su se ubrzo po objavljivanju oglasa javili našem listu, uplašili su se da se među eksponatima koji bi trebalo da odu na doboš nalaze izuzetno dragoceni avionski motori, proizvedeni u ovoj fabrici u doba između dva svetska rata – čuvena „sedmica”, „dupla sedmica” i „devetka”.

Ovaj deo industrijskog nasleđa naše zemlje, kako „Politika” saznaje, ipak neće doživeti sudbinu sličnih eksponata iz drugih srpskih fabrika koji su završili u starom gvožđu.

Kako je „Politici” potvrđeno u Agenciji za licenciranje stečajnih upravnika (ALSU), ali i u Muzeju nauke i tehnike, koji je izrazio interesovanje za preuzimanje eksponata iz kompleksa IMR-a, deo njih izuzet je iz stečajne mase i nisu bili predmet procene. Reč je upravo o tri najstarija avionska zvezdasta motora iz perioda pre Drugog svetskog rata i strugu „hernault”.

– Stečajni upravnik je u nekoliko navrata bio u kontaktu sa predstavnicima Muzeja nauke i tehnike, pa su na osnovu zahteva muzeja tri zvezdasta motora i strug izostavljeni iz prodaje i biće predati muzeju – navode u ALSU.

Na prodaji će se ipak naći 34 eksponata i učila koja su pripadala IMR-u
(Fotodokumentacija Muzeja nauke i tehnike)

Kako za naš list ističe Rifat Kulenović, direktor Muzeja nauke i tehnike, motori „gnom ron”, koji bi narednih dana trebalo zvanično da budu predati ovoj ustanovi kulture, važni su jer predstavljaju svedočanstvo o avio-industriji u Srbiji između dva svetska rata.

– Naša zemlja između tih ratova nije imala automobilsku industriju, ali je imala razvijenu avio-industriju, a razvijenost te vrste industrije bila je, a i danas je, pokazatelj razvoja jedne zemlje. U to doba imali smo zaokruženu proizvodnju aviona i avionskih delova. Motore „gnom ron” pravili smo prema licenci dobijenoj od Francuza. Strug koji takođe treba da dobijemo iz IMR-a značajan je jer potiče iz prve faze rada rakovičke fabrike – ističe Kulenović, dodajući da je ustupanje četiri eksponata IMR-a ovom muzeju primer dobre saradnje privrede i čuvara baštine.

O koliko je važnim primercima reč ukazuje Aleksandar Kolo, dokumentalista u Muzeju vazduhoplovstva i jedan od poznavalaca industrijskog nasleđa naše zemlje.

– Rakovička fabrika počela je kao fabrika avionskih motora. Prvo su po licenci izrađivali „valter”, koji se ugrađivao u naše školske domaće avione. Posle toga se naša industrija okreće ka Francuskoj, jer je u Kraljevini Jugoslaviji između dva rata bio jak frankofoni uticaj. Kad je kupljena licenca za „gnom ron” motore počela je njihova serijska proizvodnja. Reč je o „gnom ron” motorima K7, K9 i K14 – kaže Kolo. Motori 14, odnosno „dupla sedmica”, kao i ostali pomenuti, kako dodaje, ugrađivani su u naše avione. Ali, K14 ili „dupla zvezda”, posebno je značajan, jer je ugrađivan u naše bombardere „dornije 17”.

– Ta verzija nemačkih aviona sa francuskim motorima koju smo mi radili bila je vrlo uspešna. Karakteristike našeg „dornijea” bile su bolje od nemačkog originala. Tim avionima mi smo išli u rat i borili se – ukazuje Kolo.

U međuvremenu je Rakovica osvojila i proizvodnju motora za kamione i slična prevozna sredstva. Na doboš će ipak otići 34 eksponata i učila IMR-a, odnosno motori koji su decenijama čuvani i izlagani u upravnoj zgradi, servisnoj školi i pogonu ove fabrike. Njihova ukupna procenjena vrednost je pet miliona dinara. Ima li interesenata za ove eksponate i učila i ko su oni trebalo bi da bude poznato 23. novembra.

– Kupac koji kupi eksponate prema odredbama Zakona o stečaju nema bilo kakvu obavezu u pogledu njihovog daljeg čuvanja i upotrebe – dodaju u ALSU.

Ovakva najava nadležnih ne dopada se poznavaocima industrijskog nasleđa.

– Svi predmeti koji su decenijama bili izloženi u kompleksu IMR-a su sređeni, tako da na njima ne mora ništa da se radi. Mogu direktno da se pošalju na neku postavku, a da je se ne postidi nijedan muzej na svetu. Ranije je bilo toliko svesti da je svaki od tih eksponata ponaosob pripremljen za izlaganje, svaki je imao originalno postolje. Impresivno je izgledalo kada se uđe u prostor gde su ti predmeti bili izloženi. Decenijama su čuvani u idealnim uslovima. Bili su lična karta fabrike – napominje Kolo.

On naglašava da bi bilo mnogo jednostavnije da su svi eksponati IMR-a na vreme proglašeni za kulturno dobro, da je država naložila da se svi oni izuzmu iz stečajne mase i da se predaju muzeju, ili da ih je otkupila pravom preče kupovine.

– Zaboravljamo da je svaki taj motor deo tradicije, spomenik naše kulture, tehničke kulture. U inostranstvu ima mnogo ljudi kojima to nisu velike pare i koji su zainteresovani, pa se lako može desiti da ti predmeti, deo naše istorije, napuste zemlju. Da su proglašeni za kulturno dobro, ne bismo morali da strahujemo od toga – kaže Kolo.


Komentari15
4b4f0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

zivka zivic
Nasa bruka i sramota, gde zavrsava kulturno nasledje naseg naroda. Svuda u svetu ovo bi predstavljalo kulturno dobro i bilo u nekom muzeju. Kako je moguce da u stecajnu masu udje nesto sto predstavlja materijalni dokaz naseg nacionalnog postojanja i trajanja!
Милош
Многи не схватају да трагедија 5.октобра 2000. није у томе што су запалили Савезну скупштину, изручили Председника и генерале, извршили дивљачку приватизацију, повукли тужбу против зликоваца који су нас бомбардовали. Права трагедија лежи у идеологији: "Све што је створено пре 5. октобра не вреди, све што се десило пре 5. октобра није за памћење, све што је функционисало пре 5. октобра треба уништити, све што је била уметност пре 5. октобра, сада је кич!" У томе је трагедија. Ето због чега нам се ово дешава. Лек за то морамо потражити сами. Ни Његошу није било лако.
Snežana
Licencirani stečajni upravnici: 1.Da li treba da znaju vrednost onoga što prodaju ? 2.Da li treba da imaju prvo opštu, pa tehničku kulturu? 3. Da li je neko od njih dobio licencu preko sumnjive prodaje državne imovine ? Ako važi pod 3. onda pod 1 i 2 ne važi.
Nema vise
Kljucne rijeci citavog teksta "Раније је било толико свести да је сваки..." Sve receno .
Patriota
Kako je moguce da se intelektualna svojina nas i nasih oceva, koja je i opste narodno blago i neprocenjiva istorijska vrednost unistava prodajom na dobos. Dobro je da se o tome prica i sve obznani, ali u medjuvremenu su vec prodati neki istorijski unikati. Istorijsko dobro se ne prodaje vec poklanja muzejima, barem u drustvima koja drze do svoje istorije i tradicije. Vazno je reci da tu pored avionskih motora i traktora ima i jedinstvenih atraktivnih terenskih vozila, koji su bili pred serijskom proizvodnjom! Autor teksta je puno toga lepo opisao, ali ga uz izvinjenje dopunjujem. Nadam se da ce pored u tekstu nabrojanih stvari i ova atraktivna vozila zavrsiti u muzeju!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja