sreda, 20.02.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:04

Šta poručuje reklama za energetsko piće „koks”

Provokativni slogan i dizajn ambalaže nemačkog proizvođača napitaka nedvosmisleno asociraju na nedozvoljene supstance, upozoravaju stručnjaci
Autor: Jelica Antelj / Ivana Albunovićutorak, 11.12.2018. u 23:30

Na tržištu Srbije već više od dve godine u prodaji je energetsko piće „koks enerdži” koje korisnike, među kojima je najviše mladih, može da asocira na nedozvoljene supstance, odnosno drogu.

Na konzervi crne pozadine belim krupnim slovima istaknut je ime brenda „koks”, naziv je podvučen belom linijom a ispod nje se navodi reklamni slogan: „Pjur vajt enerdži” ( čista bela energija). Reč je o napitku nemačkog proizvođača „Uberkinger” koji za domaće tržište uvozi kompanija „Argos enerdži” iz Beograda.

Nije potrebno mnogo objašnjenja na šta iz prve asocira naziv ovog pića, značajnije pitanje je kako se taj proizvod i pored takve očigledne asocijacije našao na tržištu, najpre Evropske unije a potom i Srbije. Čak i nemački proizvođač, na svom zvaničnom sajtu, u opisu proizvoda navodi da provokativni dizajn konzerve garantuje da će pažnja kupaca biti privučena u odnosu na druge konvencionalne napitke. Sudeći po objavama na društvenim mrežama u Srbiji mladima je ovaj napitak već dobro poznat i uveliko ga konzumiraju, što pokazuje da je marketinški trik uspeo. Veći je problem što mnogo njih u komentarima ovaj proizvod imenom dovode u vezu sa kokainom, praveći aluzije na beli prah, belu crtu...

Sajt ugašen?
Sajt kompanije „Argos enerdži”, koja uvozi ovaj proizvod u Srbiju, tokom dana bio je aktivan ali mu je, kasnije popodne, bilo nemoguće pristupiti. Sve reklamne poruke, fotografije i podaci o firmi bili su nedostupni.

Psihijatar Dr Jasna Daragan Saveljić, bivša direktorka Specijalne bolnice za bolesti zavisnosti u Drajzerovoj, kaže za „Politiku” da je ovo toliko jasna asocijacija koja mlade psihološki navodi na nedozvoljenu supstancu.

– Ovo je za mene neverovatno. Imali smo primer ranijih godina kada se u prodaji našao napitak sa ilustracijom lista marihuane, zbog čega se i tada podigla prašina. Mene ovakve stvari ispunjavaju ljutnjom – kaže Daragan Saveljić. Na pitanje kako komentariše da se isti napitak prodaje, bez problema, na evropskom tržištu ona je rekla da nema objašnjenja za to.

– Možda je Nemcima svejedno, ne znam. Možda imaju puno para i daju ih državi – ističe naša sagovornica i dodaje da bi bilo logično da povodom ovog slučaja  reaguje Srpsko lekarsko društvo ili Sekcija za bolesti zavisnosti, stručnjaci... Svakako, kaže, treba skrenuti pažnju roditeljima koji mogu da utiču na svoju decu.

Vlasnik firme „Argos enerdži” Slobodan Sinđelić, koja uvozi ovaj proizvod u Srbiju, tvrdi da je sve urađeno po zakonu. Kaže da se napitak dve i po godine prodaje na tržištu i da imaju sve dokaze o ispravnosti i potrebne dozvole.

– Nijednim sloganom naše kampanje nikoga ne navodimo na bilo šta. Ako je nekome naziv sporan, zašto se ne zapita kako nije sporan u EU gde je, takođe, u slobodnoj prodaji u velikim sistemima i na pumpama.  Proizvodi ga renomirana nemačka kompanija, najveća na ovom tržištu i jedna od većih u Evropi – ističe Sinđelić.  Kaže da je njihova jedina poruka „nova dimenzija energije” a da su sve ostalo „konstrukcije koje su se pojavile u javnosti”.

– Naše piće je belo energetsko piće, i otud bela boja. Sadrži protein iz surutke. Njegov naziv nije „koks” nego „koks enerdži”. Ne možemo da utičemo na nemačkog proizvođača kako će proizvod izgledati i kako će se zvati. On je prošao sve analize i ekspertizu na VMA i utvrđeno je da je apsolutno ispravan za ljudsku upotrebu – tvrdi Sinđelić i dodaje da su plaćene i sve carine i PDV.

Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, smatra da bi ovde prvenstveno morala da reaguje tržišna inspekcija i da se postavlja pitanje formiranja komisije, koja je bila u planu, u okviru Zakona o oglašavanju a koja bi procenjivala kako proizvod može da se oglašava i šta je primereno.

Komisija za borbu protiv narkomanije: apsolutno neprimereno

„Politika” je, povodom prodaje ovog energetskog napitka na tržištu,  tražila komentar i od Komisije za borbu protiv narkomanije u školama, koju je nedavno formirala Vlada Srbije. Odgovor prenosimo u celosti:

– Vezano za energetsko piće „koks”, koje svojim marketingom i nazivom nedvosmisleno želi da isprovocira širu javnost, a posebno mlade, na vezu sa psihoaktivnim supstancama, konkretno sa kokainom, želimo da ukažemo na to da su takve kampanje apsolutno neprimerene i protivne zalaganju države da se ukaže na sve veći problem narkomanije među mladima. Želimo ovim putem, još jednom, da apelujemo na javnost i medije da se uspostavi širok konsenzus na ovu temu i da borba protiv narkomanije, posebno među mladima, ne bude samo dnevno izveštavanje već kontinuirana kampanja u kojoj će javnost i mediji dati nedvosmisleni doprinos u ostvarivanju zadatih ciljeva, a to su oštrija kaznena politika za dilere drogom koji je prodaju maloletnicima i generalno da se smanji dostupnost psihoaktivnih supstanci među mladima – navodi se u saopštenju.


Komentari30
d40c3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Saveta
"На питање како коментарише да се исти напитак продаје, без проблема, на европском тржишту она је рекла да нема објашњења за то." Ima objašnjenja. Objašnjenje je da ovde žive indijanci koji se bave i zamlaćuju glupostima, a ne pravim problemima. Hoćete da zaštitite mlade? Pa sprečite njihovo iseljavanje pod broj jedan! Kako? Pa započetak tako što ćete otpustiti sve parazite iz gomile državnih firmi i agencija, pa onda u njima zaposliti mlade ljude na osnovu PRAVIH konkursa i testova koji će da ih filtriraju prema njihovom obrazovanju i sposobnostima. Zaustavite SNS-ovsko i rođačko zapošljavanje, ne dajte tutumracima i bezjacima da nam kreiraju život, zaposlite ljude koji stvarno nešto vrede, eto tako ćete da zaštitite mlade.
Mica opajdara
Koks mnozina od kok u prevodu petlovi,u slengu muški polni organi
Nomen Nescio
Не мешајте бабе и жабе и, још битније, не мешајте се у ствари које не разумете. Иначе, крајње прикладан надимак сте изабрали за себе.
Preporučujem 2
Filip Kotler
Saska Beograd, pitam se koliko ste dobili za ovaj (doduše vrlo mlak) reklamni tekstić... "Mnogo lepih postova" (to baš potvrđuje da se ciljna grupa napecala), " izuzetno prijatno iznenadjena", "definitivno sam postala fan KOKS ENERGY -a".. Zar vi smatrate da vaše lično mišljenje i subjektivni osećaj da je nešto "prijatnog ukusa" ima težinu u ovom slučaju? Pa naravno da je ceo paket proizvod osmišljen da izazove prijatnost kod slabo upućenih. "Pametnu osobu niko i nikakvim reklamnim porukama ne moze da navodi da uradi nesto protiv svoje volje" -apsolutno pogrešno i naivno. Reklamne poruke deluju podsvesno i upravo imaju za cilj da "pametnu" osobu navedu da ih kupi, a da ona pri tom uopšte nije svesna da je navedena. Mislite o tome.
Mali Maf
Mi hocemo u evropu, tako da morate da se pomirite sa tim sto evroska unija donosi. Normalno je za omladinu tako da razmislja, a neki obrazovani psihijatri da nam objasnjavaju sto deca napamet znaju, a niko im nista nie rekao. Mentalitet starijeg naroda, sve su proziveli, imali su bahato da zive i sad omladinu ne pustaju da zive kako hoce, nego namecu njihova pravila, a oni su ziveli slobodno..
Saska Beograd
Ne vidim nista lose u kampanji za energetsko pice KOKS ENERGY. Na njihovom web site nisam videla nista neprimereno, na drustvenim stranicama facebook i instagram KOKSENERGY DRINK SRBIJA, takodje nista provokativno i neprimereno, cak sta vise videla sam mnogo lepih postova. Sve me ovo zaintrigiralo i upravo sam otisla do najblizeg marketa ,kupila KOKS ENERGY, popila ga i bila sam izuzetno prijatno iznenadjena kako izgledom same limenke,tako i samim vrlo prijatnim ukusom.Definitivno sam postala fan KOKS ENERGY -a i naravno apsolutno se slazem da treba energetske napitke, kao i alkohol i cigarete zabraniti za populaciju ispod 18 godina. Nijednog trenutka mene KOKS ENERGY nije asocirao na to sto pisu stampani mediji i smatram da pametnu osobu niko i nikakvim reklamnim porukama ne moze da navodi da uradi nesto protiv svoje volje.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Ekonomija /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja