utorak, 22.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 00:01

Zgusnuta energija crteža

Od sutra u Galeriji „Haos” biće predstavljena specifičnom tehnikom urađena dela Petra Mirkovića, prošlogodišnjeg dobitnika nagrade za crtež iz Fondacije Vladimira Veličkovića
Autor: Milica Dimitrijevićsreda, 19.12.2018. u 20:00
Владимир Величковић поред цртежа Петра Мирковића (Фото Галерија Хаос)

Bilo je više nego zanimljivo slušati kako Vladimir Veličković, naš poznati slikar i akademik, i Petar Mirković, naš mladi umetnik, prošlogodišnji dobitnik nagrade za crtež iz Veličkovićeve fondacije, neformalno razmenjuju utiske o tehnici crtanja ugljenom. Taj razgovor prekinula je neophodnost početka njihovog zajedničkog obraćanja novinarima, okupljenim u Galeriji „Haos” kako bi s obojicom popričali o Mirkovićevoj izložbi, koju je kao laureat pomenutog priznanja zaslužio i koja se otvara sutra u ovom prostoru u 20 sati. Već po tradiciji, istom prilikom biće objavljena imena nekih novih, mladih dobitnika za 2018. godinu.

Budući da se prošle godine prvi put desilo da je priznanje dodeljeno samo jednom autoru, na gornjem galerijskom nivou nalaze se isključivo Mirkovićevi radovi, dok su na spratu ispod po jedno delo četiri dodatno istaknuta kandidata: Milana Antića, Ivana Šuletića, Željka Radovića i Petra Sibinovića.

Oni koji ne poznaju dovoljno opus mladog Novosađanina, koji je po obrazovanju vajar (autor poznatog Olimpijskog sata u Beogradu, prisutan je i na domaćoj i na međunarodnoj sceni), ali je po intimnoj vokaciji, ipak, strastven crtač, ne bi ono što će videti na galerijskim zidovima isprva povezali sa medijom crteža. Jer, njegova poetika kreće se na tromeđi neonoar fotografije i likovnog realizma i apstrakcije – sve to urađeno je specifičnom i odista upečatljivom tehnikom. Kako Borka Božović, dama na čelu Galerije „Haos”, kaže, njegov crtački postupak pedantan je, usavršen gotovo do perfekcije, dok u radovima uglavnom velikih formata on predstavlja scene iz urbanog života, gotovo filmske sekvence, zaleđene trenutke, uvlačeći nas u svoj crno-beli svet. Pri tome, reč je o dokumentu jednog ličnog doživljaja vremena, mimo angažovanog pristupa realnosti i van kritičkog opsega spram svakodnevice.

– U početku su predlošci za moje crteže bile fotografije koje sam snimao, potom sam se fokusirao na film i prikazivanje scena iz virtuelnog sveta, da bi potom otišao korak dalje, režirajući imaginarne scene na različitim lokacijama uz pomoć glumaca i scenografije, da bi na kraju došao do apstraktnijeg izraza koji je delom i privatno dokumentaran. Za mene crtež ima koncentrovanu energiju, najkraći je put od ideje do zabeleške, a opet je i široko polje umetničke delatnosti – objašnjava autor, koji ističe da se i skulpturom povremeno bavi.

Upitan šta misli o stvaralaštvu svog mlađeg kolege, Veličković je prvo uz smešak rekao „ne bih ja ništa rekao”, da bi odmah potom dodao:

– Zapazili smo ga još pre deset godina kada smo ga pohvalili 2008. Nismo na kraju odoleli, to što radi bilo je toliko dobro u odnosu na sve što je bilo u konkurenciji da nije bilo drugog rešenja nego da priznanje osvoji sam!

Inače, ove godine biće jedanaesti put kako se dodeljuje Nagrada za crtež iz Fondacije Vladimira Veličkovića, a u planu je i organizacija izložbe na kojoj će biti predstavljeno svih 28 dosadašnjih dobitnika i to sa po jednim radom iz vremena kada im je to priznanje dodeljeno i po jednim nastalim nakon toga. Tih šezdesetak dela, svojevrsna hronika domaće aktuelne crtačke scene, kojoj je Galerija „Haos” od osnivanja i posvećena, kako je Borka Božović najavila, naći će se pred publikom tokom 2019. godine u prostorijama Kuće legata.


Komentari1
01107
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sasa Trajkovic
Akademik Veličković je po vokaciji arhitekta a po senzibilitetu likovni ne " vizuelni " umetnik ... i u arhiteturi i u slikanju osnova je crtež. Dakle kao predstavnik klasične škole figurativne umetnosti ceo svoj opus bazira i na slici i na svojim grafikama na crtežu koji je danas podcenjen u svetu nekakvih instalacija i neke kvazi umetnosti koja nema veze sa likovnošću već sa VIZUELNIM medijima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja