utorak, 20.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:38
„POLITIKA” SA PILOTIMA „MIGOVA 29”

Dežurstvo kao borbeni zadatak

Po dobijanju naređenja, avioni u roku od nekoliko minuta moraju da polete u presretanje letelice koja povredi vazdušni prostor Srbije
Autor: Milan Galovićutorak, 08.01.2019. u 23:30
(Фотографије Анђелко Васиљевић)

Na izdvojenoj stajanci vojnog aerodroma „Batajnica” nalaze se dva „miga 29”, napunjena gorivom, naoružana raketama na potkrilnim nosačima, ukratko rečeno – spremna za poletanje. Nedaleko od njih su, u prizemnoj zgradi, piloti ovih lovačkih aviona, kao i prateće tehničko osoblje.

Reč je o dežurnoj jedinici 204. vazduhoplovne brigade, koja je u neprekidnoj pripravnosti, svakog minuta u godini. Na ovom zadatku, koji u svakom trenutku, u slučaju narušavanja vazdušnog prostora Srbije, može postati borbeni, smenjuju se piloti, i naravno, avioni.


„Dežurna para” na stajanci aerodroma u Batajnici

Uglavnom je reč o pripadnicima 101. lovačke avijacijske eskadrile, ali ima i osoblja iz 24. Vazduhoplovno-tehničkog bataljona.

Donedavno su na ovim zadacima korišćeni i „migovi 21”, ali otkako je RV i PVO opremljen dodatnim „dvadeset devetkama” dobijenim od Rusije, na zadacima „dežurne pare”, što je ustaljeni naziv za ovo dežurstvo, nalaze se isključivo „migovi 29”.


Piloti, na znak uzbune, u veoma kratkom roku moraju biti u avionu

Prilikom posete ekipe „Politike” na dužnosti komandira dežurne jedinice zatičemo potpukovnika Dejana Bedu, pomoćnika komandanta 204. vazduhoplovne brigade za operacije. Reč je o iskusnom pilotu na „migu 29”, redovnom učesniku međunarodnih vežbi kao što su BARS, sa kolegama iz Rusije, ili „Er solušn”, sa rumunskim vazduhoplovcima.

– Procedure koje primenjujemo na zadacima zaštite vazdušnog prostora su jasne u striktno ih se držimo. Svesni smo odgovornosti zadatka. Mi smo školovani i obučavani za to – kaže potpukovnik Beda.

Pogled u moćne motore čuvenog lovačkog aviona
 

Dok razgovaramo, povremeno zvoni telefon u prostorijama ovih pilota, razmenjuju se aktuelni podaci o situaciji u vazdušnom prostoru, ali i o meteorološkim prilikama. Potpukovnik Beda ističe da su piloti dežurne jedinice samo deo sistema protivvazduhoplovne odbrane, istovremeno sa njima dežuraju pripadnici vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja, raketnih jedinica, operativnog centra, meteorolozi...

Da li je F-16 zastareo avion?
„Mig 29” već tri decenije u naoružanju naše vojske, za potrebe JNA nabavljen je još 1987. godine, a 30 godina kasnije dobili smo isti avion. Kakva je njegova budućnost?– Da li se iko pita da li je na primer F-16 zastareo avion – odgovara kontrapitanjem potpukovnik Beda.Objašnjava da u svetu avijacije nije ključna godina pojave nekog tipa aviona, već mogućnost njegove modernizacije. Isto kao što se F-16 decenijama modernizuje i prodaje širom sveta, slično važi i za „mig 29”.– U tom smislu i naši „migovi 29” biće modernizovani i i te kako upotrebljivi – ističe potpukovnik Beda. Ovaj tip aviona i dalje koristi Rusija, mnoge države Azije, Afrike, Latinske Amerike, pa čak i neke zemlje koje su u NATO-u, kao što su Poljska, Slovačka i Bugarska.

Po dobijanju naređenja, avioni moraju poleteti u roku od nekoliko minuta. Na pilotima je da vizuelno identifikuju nepoznatu letelicu i pokušaju radio ili vizuelnu komunikaciju sa njenom posadom, razlog problema u komunikaciji može biti i tehnički problem. Ako dobiju takva naređenja, piloti će mahanjem krilima signalizirati posadi sumnjive letelice da mora da sleti. Obaranje vazduhoplova je uvek poslednja opcija.

Takvih teških incidenata nije bilo u novijoj prošlosti. Ali se povremeno dešavaju kritične situacije, kao što je to bio slučaj pre nekoliko godina, kada je „dežurna para” presrela neidentifikovani sportski avion koji je potom sleteo na sportski aerodrom kod Sremske Mitrovice. Ispostavilo se da je reč o italijanskom državljaninu koji nije poznavao pravila letenja izvan EU.

Kako kaže potpukovnik Beda, u toku je podmlađivanje grupe pilota koji lete na „migovima 29”. Iza našeg Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane su godine sankcija, ratova, pa i nebrige prema potrebama ovog vida vojske. Osim toga, naši piloti su po planu obuke do kokpita „miga 29” stizali preko „miga 21”, a taj lovački avion je veoma zahtevan, pa je i to uticalo da se u nešto kasnijim godinama stiže do „miga 29”.

– Da ne bude zabune, naši piloti koje lete na „migu 29” nisu, u proseku, stariji od mnogih kolega koji lete na sličnim avionima u drugim armijama. Naše mlađe kolege će ubuduće posle obuke na avionima G-4 ili „orao” prelaziti na „mig 29”, što će sniziti prosečnu starost pilota koji lete na ovom avionu – objašnjava potpukovnik Beda.

Vodnik Srđan Kaurin (levo) i potpukovnik Dejan Beda (desno) sa autorom teksta

Ali, vazduhoplovstvo ne čine samo piloti, iako oni privlače najveću pažnju javnosti. Da bi oni leteli, pa i na zadacima dežurne jedinice, neophodan je tehnički tim, koji čine inženjeri, mehaničari, elektroničari, oružari...

Jedan od tih diskretnih stručnjaka je i vodnik Srđan Kaurin, tehničar za avion i motor, koga smo zatekli na stajanci, uz „mig 29”, za čiju je ispravnost zadužen.

Objašnjava da postoje tri nivoa održavanja ovih moćnih mašina, od lakog, koje može da se obavlja na stajanci, preko složenijih radova u hangaru, do remonta.

Kad je reč o dežurnoj jedinici, tehničari odrađuju svoje smene starajaći se da sve na avionima, spremnim za poletanje na presretački zadatak, bude ispravno.


Komentari38
67967
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Славко
"Донедавно су на овим задацима коришћени и „мигови 21”, али откако је РВ и ПВО опремљен додатним „двадесет деветкама” добијеним од Русије,.." Јесу "добијени" - за скупе паре!
Olja
Kada je Ruska Neva, koja spada u vec zastareli sistem, mogla da 1999. obori 3 Americka najsavremenija aviona, tzv; NEVIDLJIVI F-117, mislim da je svaki komentar na racun Migova-29, zloban i suvisan.Hvala.
Vrtim se u krug
Nisi u pravu oboreno je 445 raketa dalekog dometa koje su lansirane iz Grcke i preko 250 aviona koji su popadali u drugim drzavama oko Srbije, tako da nijedan avion niti raketa nisu ni stigli do Srbija koja je u tom ratu pobedila NATO alijansu sacuvala svoju teritoriju i ratnu tehniku za neki buduci rat .
Preporučujem 6
slavko
Pa kako su se Mig29 pokazali u tom ratu svaki komentar na njihov račun je realan. Uz to Mig29 na čitavom svetu u bilo kojem ratu nije oborio ni jedan jedini protivnički avion! A širom sveta bilo je oboreno preko 50 Mig29! Pametnom dovoljno!
Preporučujem 6
Prikaži još odgovora
C i n i k
E da je srece pa da imamo eskadrilu F16,inace Poljska,Bugarska i Slovacka vise ne koriste MiG29,Bugarska je danas donela odluku o kupovini eskadrile F16 od Usa,Poljska je vec zamenila Mig a Slovacka do kraja godine dobija 4 a potom jos 8 aviona F16 od Usa.... Srbija je na zalost gubernija cime je nasa sudbina zapecacena.
MiG
Sve te zemlje su članice NATO pakta, i razlozi uvođenja F-16 su političke prirode, a ne vojne ili tehnološke. Drugim riječima, te zemlje su gubernije Vašingtona i Brisela, dok Srbija može da kupuje avione od koga hoće.
Preporučujem 26
Perica
Sve te navedene zemlje jos uvijek koriste mig-29 i koristice ga jos narednih par godina. Poljska sa oko 45 aviona ovog tipa. Zanimljivo je reci da su slovacki i poljski mig-29 modifikovani da budu kompatibilni sa NATO sistemom dok bugarski manje vise je isti kao i pre 30 g, tek sad ce ih dijelom remontovati da budu operativni dok ne dobiju nove, najvjerovatnije f-16 v 8 komada, ali proci ce jos par godina do pune realizacije ovog posla.
Preporučujem 12
Prikaži još odgovora
Bedni pukovnik
E sad konacno mozemo da pobedimo NATO.
deda Milan
Pa pobedili smo ih još 1999. Rekao Sloba na RTS.
Preporučujem 7
Slamkamenac
Za relativno male pare bi mogli da unaprede motore na J-22 da postane supersonican oko 1.4 M, pa da koriste te avione i njihove resurse na stajankama...6 unapredjenih aviona sa radarskim navodjenjem sa zemlje, bilo bi dovoljno za jevtin nadzor neba u miru. Sam projekat bi bio dobar za nasu razvojnu industriju, a i postao bi nas prvi supersonican avion...
Slamkamenac
Za moje komentatore: Ja uvazavam vasa misljenja kao merodavna. Medjutim ja imam drugaciju viziju. Pre svega J-22 jeste jurisnik ali je konstruisan da bude jurisnik i laki lovac, i stoga mu je maksimalna projektna brzina M1.6. Ja bih voleo kada bi nasi strucnjaci ovladali znanjem i vestinama koje su potrebne da se napravi supersonican jednostavan avion, male cene, jer mislim da postoji veliko trziste siromasnijih zemalja koje bi kupile ovakav avion, jer ne moze svako da plati 40-60 miliona $ za jedan avion visestruke namene. Te vestine se mogu ovladati samo ako se napravi supersonican avion i testira ( ponasanje u transonicnom rezimu i supersonicnom rezimu- prevashodno kontrolne povrsine). J-22 je idealan za tako nesto jer je konstruisan da moze da bude supersonican, za razliku of G4. A jednom, kada imate takav avion, onda mozete da ga koristite za polising na parama umesto MIG-ova koji su jako skupi za eksploataciju. To bi vam pak dalo referencu da prodate taj avion drugima za isto.
Preporučujem 6
Perica
Za relativno male pare se J-22 modernizuje da bude savremen jurisnik za podrsku. Koliko znam zahvati na motoru su moguci da se dobije nesto extra snage bez mijenjanja konstrukcije, vidjecemo, ali ova modifikacija nije urgentna za samu namjenu unaprijedjenog aparata. Inace potreban je jurisni avion za podrsku i precizne udare sa distance, to je namjena J-22, a lovacke zadatke ce nositi eskadrila od 14 mig29. Moguce je unaprijediti motor j-22 za nekih ca 20% veceg potiska motora( know how posjeduje Orao zavod iz Bijeljine), ugraditi elektricne komande leta cime se dodatno smanji masa itd...ali to vec nije jeftina modernizacija, cime se gubi smisao za male pare dobiti solidnog jurisnika u skladu sa vremenom i trendovima. Ko zna mozda i urade jedan prototip tehnoloski demonstrator.
Preporučujem 7
Prikaži još odgovora

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja