četvrtak, 21.02.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:44

„Njujork tajms” reklamira na „Fejsbuku” uputstvo za gašenje naloga na „Fejsbuku”

Uredništvo kaže da se ovom platformom bave zato što se kao velika kompanija s neobično velikom moći našla u središtu verovatno najvećih pitanja današnjice – privatnosti i mešanja u politiku
Autor: Jelena Kavajapetak, 11.01.2019. u 20:00
„Њујорк тајмс” предводи нови талас агресивнијег извештавања о моћницима из Силицијумске долине (Фото: Д. Вукотић)

„Njujork tajms” je poslednjih sedmica išao na živce Marku Zakerbergu i ostalim rukovodiocima „Fejsbuka” otkrivajući u nastavcima kako ova društvena mreža, umesto da rešava brojne probleme, vodi kampanje protiv kritičara i nastavlja da krši poverenje korisnika. Za slučaj da je to nekom čitaocu promaklo, ili je možda čitao tekstove ali ne zna kako da se oslobodi zagrljaja virtuelnih prijatelja i lajkova, ugledni njujorški list je plaćao da se na „Fejsbuku” objavljuje vodič za korisnike kako da trajno izbrišu nalog i oslobode se svojevrsnog čudovišta koje hrane svojim podacima. To je otprilike kao da je „Fejsbuk” platio oglas u „Njujork tajmsu” u kom poziva čitaoce da više ne kupuju ovaj list, ali urednici iz nebodera na Menhetnu smatraju da takav potez nije nemoralan.

Američki informativni portali pišu, pozivajući se na kontakte iz kompanije, da su Mark Zakerberg i ljudi koji ga okružuju prilično ljuti. Neki od njih smatraju da su novinari „Njujork tajmsa” namerno izostavili nijanse o tome kako internet funkcioniše da bi prikazali „Fejsbuk” u što gorem svetlu, s ciljem ili da mu nanesu ozbiljnu štetu ili da možda istraživačkim serijalom osvoje Pulicerovu nagradu.

Niko iz kalifornijskog tehnološkog džina nije hteo da komentariše ove navode za En-Bi-Si, dok je izvršni urednik „Njujork tajmsa” Din Baket prokomentarisao da su se „Fejsbukom” bavili zato što je to velika kompanija s neobično velikom moći, koja se našla u središtu verovatno najvećih pitanja današnjice – privatnosti i mešanja u politiku. „Njujork tajms” je inače jedan od predvodnika novog talasa u izveštavanju o tehnologiji u kom novinari zauzimaju malo agresivniji stav prema moćnicima iz Silicijumske doline.

Među korisnicima interneta odavno je aktuelna priča da se s „Fejsbuka” ne može trajno nestati, već da se nalog može samo deaktivirati jer svi podaci ostaju negde sačuvani. Istina je da se sve može trajno obrisati (ili bar tako tvrdi „Fejsbuk”), ali proces traje čak 90 dana i za to vreme korisnik ima priliku da se eventualno predomisli. Vodič „Njujork tajmsa” kako korak po korak raskinuti s „Fejsbukom” prilično je dugačko štivo. Sadrži uputstva kako sačuvati povezane naloge (ako se preko ove mreže prijavljujete na druge) i kako preuzeti sve tamo sačuvane fotografije i objave. I kada je sve naizgled izbrisano, potrebno je eliminisati  „kolačiće” i druge alate kojima „Fejsbuk” prati ponašanje čak i onih korisnika interneta koji nisu deo najveće onlajn društvene mreže.

Okidač za takav potez mogao bi biti jedan od niza skandala u koje se protekle dve godine upetljala Zakerbergova kompanija, od nezakonitog pokušaja navodnog ruskog mešanja u američke predsedničke izbore, preko kompromitovanja korisničkih podataka u firmi „Kembridž analitika”, do otkrića da je zbog bezbednosnog propusta hakerima bilo dostupno 50 miliona naloga.

To znači da Zakerberg, osnivač i generalni direktor, prvi put nije ispunio novogodišnje obećanje dato pre godinu dana – da će popraviti „Fejsbuk”, a spisak problema se toliko produžio da mnogi sumnjaju da se ovaj tehnološki džin uopšte može popraviti.

U jednoj od istraživačkih priča „Njujork tajms” je objavio detalje koji otkrivaju da je svakako veliki globalni arbitar slobode govora, mnogo više nego što je spremna da prizna. Tim od 15.000 moderatora iz celog sveta ima zadatak da prema zadatim smernicama odluči šta korisnici smeju da objave. Jedan od je njih je anonimno izneo strah da „Fejsbuk” ima preveliku kontrolu a premalo nadzora i da suviše često pravi greške. Ne znajući ni sami prave odgovore, zaposleni ponekad dozvole da u nekim zemljama cveta ekstremistički govor, dok u drugim neopravdano ograničavaju slobodu govora. U Mjanmaru se, na primer, zbog administrativne greške mesecima na platformi širila ekstremistička grupa koja podstiče na genocid.

Zbog brojnih jezika moderatori često moraju da se oslone na pomoć „gugl prevodioca”, tražeći pravi odgovor u moru tabela sa  birokratskim nazivima kao što je „Organizacije koje šire govor mržnje na zapadnom Balkanu”.

I pored obećanja čelnih ljudi da će više brinuti o bezbednosti podataka, „Njujork tajms” je u decembru otkrio da „Fejsbuk” bez znanja korisnika deli njihove podatke s velikim tehnološkim kompanijama poput „Majkrosofta”, „Amazona” ili „Netfliksa” – „da bi imali bolje usluge”.


Komentari4
ee297
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Zoran
Vrlo vano kako da li ces d aobrises svoje podatke. Odes sa FB i kraj.
Miodrag
Pa da! Njujork tajmsu smeta fejsbuk, a ne smeta amerčiki režim koji uništi narode Iraka , Libije, Sirije ...
nikola kiric
Jedan dobar meteor, i stvar se rijesila za sva vremena.
Joakim
NYT je bio FB pre FB a povrh toga je infiltriran Englezima (glavni bos je Englez koji je pre toga bio na celu BBC)

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja