četvrtak, 17.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:56
FORMULE ŽIVLjENjA

Život u nevidljivim informacijskim mehurima

Živimo u komorama u kojima odjekuju naša uverenja, zatvorenim za sve „iritirajuće” informacije bez obzira na njihovu istinitost ili važnost, pa ne širimo sliku sveta i svoje znanje
Autor: Zoran Milivojevićponedeljak, 21.01.2019. u 08:00
(Срђан Печеничић)

Kako se osećate kada neko iz vašeg društva krene da zastupa političke stavove koji su sasvim suprotni od vaših? Najverovatnije neprijatno, iziritirano. Bilo da uđete u otvoreni sukob mišljenja, bilo da oćutite, sigurno će vam biti neprijatno i poželećete da napustite društvo.

Ljudi tako funkcionišu: izbegavaju one informacije koje nisu u skladu sa njihovim postojećim uverenjima, a traže one informacije koje ih potvrđuju. Razlog za to je što ljudi na osnovu svojih prethodnih iskustava, saznanja i zaključaka formiraju jednu sliku o sebi, drugima i svetu, koja čini njihovu istinu.

Samo prijatne istine

Ova unutrašnja „istina” je sistem uverenja na koji se ljudi oslanjaju krećući se kroz život. Upravo zbog toga što moraju da veruju sebi, svojim čulima i svojim procenama, ovaj sistem uverenja mora da bude čvrst, rigidan i otporan na promenu. Posledica je da kada se neko susretne sa činjenicama koje su u suprotnosti sa njegovom istinom, onda oseća neprijatnost i teži da ih omalovaži i odbaci.

Na sličan način ljudi biraju prijatelje. Kandidati za prijatelje su oni ljudi sa kojima delimo slične vrednosti, uverenja i poglede na svet. Takvi ljudi nam prijaju, odakle i dolazi reč „prijatelj”. Druge i drukčije izbegavamo.

Kada su se pojavile novine i časopisi, ljudi su kupovali samo one koji su potvrđivali njihove vrednosti, poglede na svet i politička uverenja. Smatrali su da su samo takve novine objektivni izvor informacija. Tako je i danas. Kako se časopisi na tržištu bore za preživljavanje i za profit, oni se trude da ponude takve sadržaje koji će privući pažnju i biti prijatni što većem broju ljudi. Rezultat su visoki tiraži „žute štampe”. Kada su se pojavile komercijalne televizije, one su sledile isti put, što nas je na kraju dovelo do dominacije „rijaliti kulture”.

Ubrzo nakon pojave interneta, nastale su različite internet kompanije koje su nudile virtuelne socijalne mreže i druge slične servise. Sve one imaju dva lica: ono koje je okrenuto korisnicima kojima besplatno zadovoljava neku potrebu, i ono drugo okrenuto drugim kompanijama kojima prodaju te iste korisnike kao „robu” za ciljano oglašavanje. Kako profit internet kompanija zavisi od broja korisnika, one su morale da privuku što veći broj ljudi, i da te ljude što bolje upoznaju. To znanje im je omogućilo da korisnicima ciljano prodaju same sebe: da se svakom korisniku socijalne mreže pojavljuju samo oni sadržaji koji će mu biti prijatni, a da će oni koji su mu neprijatni biti isključeni. Za tu svrhu kompanije su razvile kompjuterske programe, algoritme koji su postali „urednici” pratećih sadržaja svačijeg pojedinačnog profila. Tako su svakom korisniku predstavljani oni sadržaji koji su u skladu sa znanjem koje kompanija ima o njemu. Posledica je da je svaki korisnik bez svog znanja izložen jednoj filtriranoj slici sveta, tako da on bivajući uveren da posmatra svet, zapravo gleda jedan mehur od filtriranih informacija koji je podešen upravo zbog njega – personalizovan.

Virtuelne socijalne mreže omogućuju istomišljenicima da se udružuju u grupe ili „plemena” čiji članovi jedni drugima potvrđuju i učvršćuju uverenja o nekom političkom ili drugom pitanju. Pripadnici drugih „plemena” su neprijatelji koji šire „lažne vesti”, a svakog pojedinca koji se suprotstavi plemenskoj „istini” treba ismejati, degradirati i linčovati na istim tim mrežama.

Smetnja razvoju

Između nas i medija postoji nesvesni dosluh o prijatnosti. S jedne strane sami tražimo one informacije koje potvrđuju naša uverenja, a s druge nam drugi ljudi, mediji i internet serviraju iste takve informacije. Živimo u komorama u kojima odjekuju naša uverenja, a koje su zatvorene za sve „iritirajuće” informacije bez obzira na njihovu istinitost ili važnost. Umesto da širimo sliku sveta i svoje znanje, ostajemo, bez svoje svesti u tome, unutar naše „eho komore”.

Sve to ima brojne negativne posledice jer umesto da mediji razbijaju naše zablude, oni ih potvrđuju radi sopstvenog profita. Umesto da u demokratiji građanin bude izložen različitim političkim viđenjima, on rezonira u svojoj eho komori. Brojni su aspekti života u kojima „mehuri” i „komore” sprečavaju i individualni i kolektivni razvoj.


Komentari4
da980
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Jovanča
Ovaj mića što je pisao, evidentno je da i on ima svoje mišljenje, te ima i svoju eho komoru. Prijatan dan svima.
Boki
Slažem se sa autorom, ali ako čovek osvesti da je to tako, ima načina da u online svetu nešto preduzme. Mnogo je veći problem ono što se dešava sa kontrolisanim medijima. Tamo ne možemo da pronađemo ništa što ne odgovara 'istini' JEDNOG ČOVEKA.
Sanja
Mi koji smo svesniji kako rade pretrživači jasno nam je da je skoro sve "reklama", da treba da izlistaš mnogo toga da dođeš do nečeg drugačijeg,nečeg specifičnog. Pa, smo možda malo i obazriviji. A šta je sa svima onima koji onako naivno surfuju po internetu? Na primar moja majka, koja razgleda okvire naočara na internetu i onda otvori svoj facebook i čudi se kako joj iskaču neke ponude za korekcije vida.
Nada
Socijalne mreže funkionišu baš onako kako ste napisali ali ima tu jedna stvar koju ne treba zanemariti. Sadržaje koji objavljuju naši virtuelni prijatelji (u velikoj meri) ne prolaze kroz pomenute filtere tako da do nas stižu i informacije koje bi radije da su nas zaobišle. I koje se često bitno razlikuju od naših uverenja i interesovanja. Podilaženje zarad novca i profita je definitivno veoma prisutno (i logično) ali ipak ne to te mere da zivimo u nekakvim izolovanim informacionim balonima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja