utorak, 22.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 00:01

Korisnici u Srbiji ne trguju dovoljno preko interneta

E-trgovina u Srbiji beleži rast od 10 odsto godišnje, prošle godine putem interneta kupovalo čak 1,8 miliona građana, a od 73 odsto građana, koji koriste internet, čak 45,4 odsto nikada nije pazarilo putem interneta
Autor: E. R.subota, 19.01.2019. u 19:30
Грађани електронским путем највише купују одећу и спортску опрему (Фото А. Васиљевић)

Broj korisnika koji poručuju robu i usluge putem interneta u Srbiji je, u poslednjih osam godina, porastao oko 13 odsto, a s druge strane, procene su da više od polovine korisnika interneta u Srbiji nikada nije onlajn trgovalo.

To je rečeno na sastanku radne grupe Ministarstva trgovine čiji je cilj da identifikuje prepreke u razvoju e-trgovine i pripremi Akcioni plan za unapređenje e-trgovine za period 2019-2020.

Državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, Tatjana Matić, ukazala je da bez obzira na pozitivne podatke koji pokazuju da e-trgovina u Srbiji beleži rast od 10 odsto godišnje i da je prošle godine putem interneta kupovalo čak 1,8 miliona građana, činjenica je da od 73 odsto građana, koji koriste internet, čak 45,4 odsto nikada nije pazarilo putem interneta.

Zbog bržeg razvoja e-trgovine u Srbiji, Matićeva je najavila početak projekta „Jačanje elektronske trgovine u Srbiji”, koji će obuhvatiti analize i dati smernice radnoj grupi za izradu akcionog plana. „Smatramo da e-trgovina može doprineti razvoju mikro, malih i srednjih preduzeća, ali i da utiče na ukupan rast ekonomije. Podaci govore da sve najrazvijenije zemlje sveta svoje ekonomije baziraju na razvoju malih i srednjih preduzeća, i u tome i mi vidimo našu budućnost”, rekla je Tatjana Matić, a preneo Tanjug.

Dodala je da Srbija ima potencijal u razvoju e-trgovine, jer je u kategoriji korišćenja interneta sa indeksom 0.50, u poslednjih pet godina napredovala sa 45. do 34. mesta, tako da je u toj kategoriji ispred nekih zemalja u regionu kao što su: Bugarska, Hrvatska i Grčka. „E-trgovina osvojila je svet. Kina je najveće tržište e-trgovine sa više od 681 milijardu prometa. Zanimljivo je da se više od 40 odsto svetskih transakcija e-trgovine odvija u Kini, dok je pre samo 10 godina taj udeo bio jedan odsto”, ukazala je Matićeva.

Izrazila je nadu da će takav razvojni put doživeti i e-trgovina u Srbiji.

Procene su da će do 2030. godine čak 85 odsto biznisa biti e-trgovina, navela je državna sekretarka i dodala da su poslednje vesti, koje stižu iz SAD i EU, da veliki trgovinski lanci najavljuju zatvaranje maloprodajnih objekata do 2030.

Među njima su, navodi ona, „Zara” i H&M, koji planiraju da skoro sve prodavnice u Evropi zatvore i prenesu na onlajn platformu.

Ističe da razvoju e-trgovine doprinosi i nova e-komerc direktiva EU, koja je stupila na snagu 3. decembra prošle godine, i koja donosi nova pravila o prekidanju onlajn diskriminacije na osnovu državljanstva ili prebivališta i pravila da će onlajn prodavci morati podjednako da tretiraju sve potrošače u EU. „Pravila će osigurati da se kupci ne suočavaju sa barijerama kao što je preusmeravanje na veb stranicu specifičnu za određenu zemlju, ili plaćanja debitnom ili kreditnom karticom iz određene zemlje”, objasnila je Matićeva.

Prema njenim rečima, osim donošenja akcionog plana i borbe protiv sive ekonomije na internetu, svakako će jedan od najvećih izazova biti podizanje poverenja građana u onlajn kupovinu.

Načelnik Odeljenja za razvoj Digitalne agende Ministarstva trgovine Milan Dobrijević saglasan je s državnom sekretarkom da će podizanje poverenja građana u onlajn kupovinu biti jedan od najvećih izazova.

Kaže da podaci pokazuju da građani izbegavaju da kupuju putem interneta jer uglavnom nemaju poverenje, ili su „čuli za loša iskustva”, da su ljudi umesto garderobe koju su naručili dobili „ciglu ili mačku u džaku”, ali i da ima onih koji kažu da je taj način kupovine skup, dok neki nisu pronašli ono što su tražili...

Zanimljivo je, navodi Dobrijević, da građani Srbije najviše preko interneta pazare odeću i sportsku opremu, dok u svetu ljudi uglavnom kupuju knjige, filmove i video igre.

Neki od podsticaja za brzi razvoj e-trgovine, navodi on, jesu subvencije u poštanskom sektoru – da pošiljke budu jeftinije i brže, da preduzetnici nauče onlajn biznis i povoljnija isporuka. 


Komentari4
92889
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Beogradjanin Schwabenländle
Не хвала, ја купујем све у продавници после разговора са продавачицом или продавцем и узимања предмета у руке. Овде је познато да постоје " купци ", ћенског пола које поруче 2-3 хаљине или сукње, обуку једном да се покажу и онда све врате, поштарина не кошта ништа.
Посматрач
Домаћи сајтови су доста посећени и доста се купује. Проблем је што људи нису навикли да купују преко интернета, али се и то лагано мења. Неће више нико да обилази град и тражи шта му треба, већ поручи интернетом. Што се страних сајтова тиче, када би пдв и царина били мало мањи, онда би се више и поручивало.
Zoran
Ko je blesav da trguje kad ne znas da li ces da dobijes to so si narucio ili cepanku drveta.
Посматрач
Mи смо навикли да у Србији немамо никаква права као потрошачи. Не кажем да нема лоших продаваца путем интернета, далеко од тога. Али има продаваца који ће вам, ако нешто није у реду, послати чак поново исту ствар о свом трошку. Да не помињем враћање новца, то се подразумева, нема ту натезања као када се купује код нас. Постоје проверени сајтови преко којих се често купује, наравно да не бих купио преко сајта за који видим да има мали рејтинг, или да ми не улива поверење. Неретко је јефтиније поручити из иностранства, него купити код нас, а дешава се да код нас и нема то што треба да се купи.
Preporučujem 4

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja